Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Erfarenheter av säkerhetsklassning och skuldsanering?

Det finns inget centralt register som för alltid visar att du haft skuldsanering. Efter 5 år räknat från inledande är den anmärkningen borta, så är det bara.

När vi sedan kommer till Säpo så görs en mycket djupare och annan typ av kontroll, dom ser allt, inget gallras någonsin för Säpo, gick du mot röd gubbe för 30 år sedan så ser dom det.
KFM har det i sina register.

KFM har det i sina register.
Beslutet som handling kan fortfarande finnas kvar som en allmän handling, en skuldsanering är dock inte synlig i något formellt register efter 5 år från inledande, det gallras.

Som jag skrev, säpo gräver djupare än vad tex UC och banker gör...

En anmärkning från skuldsanering räknas 5 år från dagen du fått inledande oavset om du fått 2, 3, 4, eller 5 års betalningsplan, efter detta försvinner den, den sitter alltså inte kvar i ytterligare 3 år efter saneringens avslutande.
Den finns kvar i vad man kan säga "öppna arkivet" i tre år efter avslut.
Beslutet som handling kan fortfarande finnas kvar som en allmän handling, en skuldsanering är dock inte synlig i något formellt register efter 5 år från inledande, det gallras.

Som jag skrev, säpo gräver djupare än vad tex UC och banker gör...
Alltså - vem som helst kan ringa KFM och fråga om jag har eller har haft skuldsanering. Och i mitt fall kommer man att säga - ja personen HAR haft en skuldsanering. För den informationen är fortfarande tillgänglig då det inte har gallrats ut ur systemet. Du har en hel lag om det:

Lag (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet​

Så nej - det blir inte "osynligt". Det ligger kvar ett tag till i systemet hos KFM, JAg skulle ju inte fortfarande se på min sida på KFM om att jag HAFT en skuldsanering tex om det de facto rensandes ur och blev "osynligt" från dagen allt var klart.

Den finns kvar i vad man kan säga "öppna arkivet" i tre år efter avslut.

Alltså - vem som helst kan ringa KFM och fråga om jag har eller har haft skuldsanering. Och i mitt fall kommer man att säga - ja personen HAR haft en skuldsanering. För den informationen är fortfarande tillgänglig då det inte har gallrats ut ur systemet. Du har en hel lag om det:

Lag (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet​

Så nej - det blir inte "osynligt". Det ligger kvar ett tag till i systemet hos KFM, JAg skulle ju inte fortfarande se på min sida på KFM om att jag HAFT en skuldsanering tex om det de facto rensandes ur och blev "osynligt" från dagen allt var klart.
Enligt Lag (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet får Kronofogden bevara uppgifter längre än 5 år i sina egna register.

Men de uppgifterna är inte offentliga för banker, företag eller kreditupplysningsbolag.

Kreditupplysningslagen (1973:1173) säger tydligt att en skuldsanering ska gallras senast 5 år från inledandebeslutet.

Enligt Lag (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet får Kronofogden bevara uppgifter längre än 5 år i sina egna register.

Men de uppgifterna är inte offentliga för banker, företag eller kreditupplysningsbolag.

Kreditupplysningslagen (1973:1173) säger tydligt att en skuldsanering ska gallras senast 5 år från inledandebeslutet.
Dem uppgifterna är offentliga för alla om man efterfrågar det.

Ja, men så är det ju med allt, om tex någon dömdes för något för 30 år sedan så kan jag alla fall få ut vissa delar från arkiven hos berörd domstol även om brottet sedan länge är gallrat...

En skuldsanering finns inte kvar i något officiellt register efter 5 år från inledande, sedan om någon orkar gräva specifikt i arkiven hos Kronofogdemyndigheten får dom vell göra det då.

Om skuldsaneringen är avslutad och 5 år har gått från inledandedatum så behöver man inte nämna detta vid en eventuell intervju rörande säkerhetsklass, helt oväsentligt då detta inte skall ligga dig till lags.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp