Era input på vår förmåga att köpa hus efter avslutad SS?

Jag har sett några andra som frågat samma sak, så jag gör det också.

Är just nu under skuldsanering, 2 år kvar på betalningsplanen och 3 år på saneringen. Sambon är fläckfri och obelånad med en månadsinkomst på 27.000kr. Vi har inget sparat kapital mer än några tusen i buffert just nu.
Planen är att under de resterande 3 åren lägga undan en liten summa till kontantinsats, för att sedan låna till det som saknas via Moank eller liknande. Vår tanke är såhär:

1. Spara 3.000kr under 3 år med en ränta på 1.9%, vilket ger ungefär 120.000kr.
2. Låna till resterande (vi siktar på att köpa för runt 2.500000kr, vilket skulle göra att vi behöver ha ungefär 375.000kr), dvs ungefär 250.000kr

Jag har en inkomst före skatt på 40.000kr, sambon 27.000kr som sagt. De enda skulderna vi kommer att ha efter skuldsaneringen är CSN, vilket är ungefär 2.000kr per månad.

Låter detta som en rimlig plan? Jag är 44 år, hon 35. Tacksam för svar!

Är just nu under skuldsanering, 2 år kvar på betalningsplanen och 3 år på saneringen. Sambon är fläckfri och obelånad med en månadsinkomst på 27.000kr. Vi har inget sparat kapital mer än några tusen i buffert just nu.
Planen är att under de resterande 3 åren lägga undan en liten summa till kontantinsats, för att sedan låna till det som saknas via Moank eller liknande. Vår tanke är såhär:

2. Låna till resterande (vi siktar på att köpa för runt 2.500000kr, vilket skulle göra att vi behöver ha ungefär 375.000kr), dvs ungefär 250.000kr

Jag har en inkomst före skatt på 40.000kr, sambon 27.000kr som sagt. De enda skulderna vi kommer att ha efter skuldsaneringen är CSN, vilket är ungefär 2.000kr per månad.

Det är ingenting som hindrar er från att köpa hus efter färdig skuldsanering
Jag har precis köpt en bostadsrätt och var klar med min sanering i november 2023.
Kontantinsatsen är dock sparad till.

Tycker att det är bara du som kan svara på den frågan.

Har ni möjlighet att öka inkomsterna lite?, med förutsättning att ligga under radarn för skälig höjning förstås.
Skulle du kunna få ihop 4000:- extra i månaden har du ca 144000:- (plus eventuell ränta/avkastning) till kontantinsatsen.
Glöm inte bort 37500:- i stämpelskatt för lagfarten om ni köper fastighet för 2,5 M.
När du är klar med skuldsaneringen går det ganska fort att spara.
Att låna till kontantinsatsen rekommenderas inte.
Lycka till

Hade själv aldrig börjat om med att låna pengar efter avslutad skuldsanering, är ju lånandet av pengar som satt dig i sitsen du är i nu och som för alla oss i skuldfällan så började det ju med ett lån eller en kredit. Du kommer ju efter den ha betydligt lättare att snabbt spara ihop till resterande delen av kontantinsats.

Varför bara 1.9%? Santander ger 4.05% med insättningsgaranti så blir ju mycket mer..

Hade själv aldrig börjat om med att låna pengar efter avslutad skuldsanering, är ju lånandet av pengar som satt dig i sitsen du är i nu och som för alla oss i skuldfällan så började det ju med ett lån eller en kredit. Du kommer ju efter den ha betydligt lättare att snabbt spara ihop till resterande delen av kontantinsats.
Tyvärr är det inte helt sällsynt, även om man tycker man har en bra plan är det lätt att falla i gamla mönster igen.
Börjar med att köpa bostad "bara", köper eller än värre leasar en bil, sen "behöver" man ett kreditkort för buffert och kanske ett bauhauskort för att renovera i lgh.
Sen blir det samlintslån för man råkade maxa korten, sen är cirkusen igång.

Tyvärr är det inte helt sällsynt, även om man tycker man har en bra plan är det lätt att falla i gamla mönster igen.
Börjar med att köpa bostad "bara", köper eller än värre leasar en bil, sen "behöver" man ett kreditkort för buffert och kanske ett bauhauskort för att renovera i lgh.
Sen blir det samlintslån för man råkade maxa korten, sen är cirkusen igång.

Nej det förstår jag ju, men TS borde använda tiden som är kvar på skuldsaneringen och jobba för att bryta mönstret snarare än att planera för att fortsätta det som i slutändan skadar.

Jag är i samma tankar.
Sparar på avanza genom aktier o fonder för att förhoppningsvis få lite större avkastning.

Nej det förstår jag ju, men TS borde använda tiden som är kvar på skuldsaneringen och jobba för att bryta mönstret snarare än att planera för att fortsätta det som i slutändan skadar.
Jag har brutit alla mönster som går. Tre år skuldfri, kommer aldrig låna till något annat än bil och hus. Tanken med kontantinsatslån var ju för att slippa vänta i 10 år innan vi kan köpa hus. Nordea har ju dylika lån, även Swedbank (om än med 6 månaders löptid). Men kloka tankar ni kommer med. Och @Lasseman - du kan vara lugn. Här kommer inte fixas kreditkort eller konsumtionslånas. :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp