Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Dubbelt boende vid skuldsanering

Jag har fått ett jobb på annan ort och kommer behöva flytta.

Enligt GPT så får jag göra avdrag för följande;

AvdragstypBelopp
Dubbel bosättning84 000 kr
Hemresor (bil)109 200 kr
Traktamente (30 dagar)3 120 kr
Totalt196 320 kr

Det ger ca 58k i återbäring nästa år.

Förutsättningar att få en lägenhet med skuldsanering/betalningsanmärkningar känns förhållandevis låg. Behöver även köpa en ny bil som jag kan pendla med (kollektivtrafik går också bra, nästan samma restid och ungefär samma kostnad).

Kommer återbäringen för detta arbete att behöva omprövas? Någon som vet? Siffrorna är ju inte exakta givetvis, detta är baserat på en hyra på 7k i månaden. Går säkert hitta billigare, eller dyrare.

Ser att du har missat utgifter för måltid i din beräkning.

Utgifter för måltiden på nya orten får man också för 145 kr per dag - Så har du ätit 60 måltider första månaden på arbetsorten så får fyller du i 60 x 145 = 8700, det fyller du i på 2.3

Isåfall blir det 196320 + 8700 = 205 020 som du fyller i 2.3

Bara ett tips - hjälpte en polare med detta för något år sen som hade missat att man får för måltiderna första månaden på ny arbetsort.

AvdragstypBelopp
Hemresor (bil)109 200 kr
Totalt196 320 kr

Förutsättningar att få en lägenhet med skuldsanering/betalningsanmärkningar känns förhållandevis låg. Behöver även köpa en ny bil som jag kan pendla med (kollektivtrafik går också bra, nästan samma restid och ungefär samma kostnad).

Kommer återbäringen för detta arbete att behöva omprövas? Någon som vet? Siffrorna är ju inte exakta givetvis, detta är baserat på en hyra på 7k i månaden. Går säkert hitta billigare, eller dyrare.
Nu är det ett tag sedan, men jag gjorde exakt det under min skuldsanering. Dvs tog ett jobb på annan ort, hyrde en lägenhet och började veckopendla (med flyg). Jag hade inte ekonomi för att vänta tills deklarationen så jag ansökte om jämkning direkt och fick då skicka in ett detaljerat underlag med hyra, kostnader för flyget, antal mil med bilen till och från flyget mm. När jag hade räknat på allt (nya lönen, kostnaderna, jämkningen osv) gick det typ jämnt upp, dvs ingen ökad betalförmåga, så jag skickade inte in om omprövning.

Nu är det ett tag sedan, men jag gjorde exakt det under min skuldsanering. Dvs tog ett jobb på annan ort, hyrde en lägenhet och började veckopendla (med flyg). Jag hade inte ekonomi för att vänta tills deklarationen så jag ansökte om jämkning direkt och fick då skicka in ett detaljerat underlag med hyra, kostnader för flyget, antal mil med bilen till och från flyget mm. När jag hade räknat på allt (nya lönen, kostnaderna, jämkningen osv) gick det typ jämnt upp, dvs ingen ökad betalförmåga, så jag skickade inte in om omprövning.
Dvs jag hade dubbel bosättning, familjen bodde kvar på ”gamla” orten. Höll på så i nästan två år innan vi flyttade permanent till nya orten.

AvdragstypBelopp
Hemresor (bil)109 200 kr
Totalt196 320 kr

Hur ofta ska du köra hem med mil avdrag på 109k?

och hur kom du fram till traktamentet?

FYI, är det inte omöjligt att få en lägenhet med skuldsanering. Under förutsättning att man sköter den och inte dragit på sig nya skulder.

FYI, är det inte omöjligt att få en lägenhet med skuldsanering. Under förutsättning att man sköter den och inte dragit på sig nya skulder.
Håller med. Jag fick två förstahandskontrakt under pågående skuldsanering. Båda i kommuner på pendlingsavstånd till Uppsala.

Hur ofta ska du köra hem med mil avdrag på 109k?

och hur kom du fram till traktamentet?
Det är inga exakta siffror. Milersättningen är på 25 kr. Det är 42 mil enkel väg. Jag kör dit måndag och hem torsdag. Jag kan ha räknat hemresan också ^^ 25 x 168 mil (enkel väg dit) * 12 månader = 50400SEK.

Fint! Det är ju att man ej ska ha betalningsanmärkningar som det står hos de flesta hyresbolagen som jag bara tänker att då är det kört.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp