Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Diverse frågor om lån och om att fixa min finansiella situation

Hej, jag vet inte vilket forum jag ska skriva i då min fråga gäller bolån, privatlån samt kreditkort men kanske kan tråd flyttas vid behov.

Min situation är som följer:
När jag träffade min tjej några år sen så hade hon låg inkomst, runt 21 i månaden. Jag hade väl runt 28. Hon sa upp sig pga ohållbar situation på jobbet och sökte jobb men fick inget så hon gick på A-kassa runt ett år och började sen plugga. Vi ville flytta och kunde bara få bolån via Nordax då bara jag hade fast inkomst. Jag hade skrapat ihop lite pengar för kontantinsats men behövde ta privatlån för resten av insatsen, Santander.

Under 1-2 år som hon pluggade fick jag ta det mesta finansiella ansvaret men det var tufft då vi har hund och bil också. Jag började betala räkningar och dagliga utgifter med kreditkort vid behov och det var ofta nödvändigt för att klara kostnaderna. Nu efter sommaren fick hon äntligen ett fast jobb med hyffsat bra lön, 34k men jag var tvungen att säga upp mig från mitt jobb i våras och det har tagit ett tag innan jag hittat nytt, fram till nu. Har inte fått a-kassa då jag enligt dem "sa upp mig frivilligt" så har gått runt några månader utan inkomst alls så har fått pengar av föräldrar.

Jag signade nyss ett jobb med 39k i lön.

I dagsläget har jag pga de senaste årens låga inkomst från tjejen tvingats ta privatlån och fyllt mina krediter men nu har vi äntligen båda jobb med hyffsat bra lön och jag vill styra upp sitationen.

Jag vill flytta bolån till en av storbankerna om det går. Som alla vet har räntor mm skenat och Nordax har redan högre ränta så det blir en massa varje månad bara i räntor.
Jag vill samla alla mina privatlån och krediter.

Min kreditscore är inte så bra pga en del UC-förfrågningar tidigare i år men har sett till att inte få nya förfrågningar senaste halvåret.

Hur bör jag göra? Ska jag gå till en storbank och höra om de kan ta över bolån samt privatlån och krediter eller börja med typ Lendo för att samla alla privatlån och krediter?

Status för lån och krediter idag:
Bolån Nordax och har redan utökat bolånet för att betala av krediter en gång tidigare så går nog inte att utöka igen.
Santander för del av kontantinsats
Northmill för att betala av krediter en gång redan under åren.
Amex-kort 2 st maxade
1 Mastercard maxat

Jag vill bara bli av med kreditkorten, få ner räntan och få till stabilitet i ekonomin.

Kan jag redan nu söka samlingslån mm eller bör jag ha jobbat några månader först?

Tacksam för input!

Mitt råd är att du jobbar några månader och under dessa månader jobbar ner dina maxade kreditkort. Det kommer göra mkt för din UC. Vidare har du ett halvår utan förfrågningar, kan du vänta ett halvår till kommer du ha en bra UC (om du även kan nära nolla dina kreditkort).

Väntar du inte dessa månader/halvår är nog risken att du inte får några bra erbjudanden. Så vill du verkligen sänka dina kostnader är det bra att ha extra is i magen, det kommer ge resultat (även om man såklart vill att det ska gå fortare)

Grattis till att det har ordnat upp sig för er båda inkomstmässigt!
Svårt att veta vad som blir bäst men flytta bolånet känns viktigt att prioritera för att få ner kostnaderna.
Det ta rju ett tag innan din inkomst syns i Uc, har du fått jobb nu så blir det först 2024 som din inkomst kommer ser bra ut på din Uc men när du anger din nya inkomst vid en låneansökan innan så kommer du behöva styrka inkomsten med lönespecar.

Jobba några månader och betala ner på kreditkorten. Sen kan ni vända er till ngn av storbankerna och höra er för vad de kan erbjuda.

Det är inte värt att försöka med ett samlingslån att betala bort kreditkorten iaf t.ex?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp