Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Det här med samlingslån

Ibland förstår jag mig inte riktigt på det.

Jag har en hel del lån som jag skulle vilja samla ihop för att få bättre ränta och lägre månadskostnad. Som det ser ut nu så klarar jag av att betala alla mina lån plus övriga fasta utgifter och rörliga utgifter varje månad utan problem. Har ungefär 500 kvar i slutet av månaden efter alla utgifter.

När jag har ansökt om samlingslån så blir det blankt nej eftersom de anser att kalkylen inte går runt som det ser ut nu. Nej det förstår jag ju, men det är ju därför jag söker ett samlingslån!

Nån som har nåt tips på hur man ska göra eller är det bara att fortsätta betala som det är nu?

Bankerna struntar i om du klarar din egna kalkyl idag tyvärr.
Dom baserar kalkylen på din lön och en KALP (Kvar att leva på) kalkyl.

Bankerna struntar i om du klarar din egna kalkyl idag tyvärr.
Dom baserar kalkylen på din lön och en KALP (Kvar att leva på) kalkyl.
Precis, och dessutom verkar deras KALP ofta vara väldigt snurrigt uträknad. Senaste gångerna jag sökt hade jag nyligen sänkt mina "Kalp" med ungefär 5000 kr i månaden. Väldigt mycket för någon med min inkomst. Det hjälpte ändå inte, vare sig Swedbank eller Ikano ville ge mig samlingslån trots att jag hade bättre förutsättningar än på typ 15 år.

Jag fick intrycket av att de inte ens tog hänsyn till KALP, utan bara belåningsgrad. Alltså hur mycket du har i lån i förhållande till inkomst. För mig ligger det på ungefär 1.7 nu, man ska nog helst ner under 1.0 (alltså att du har mindre lån totalt än din årsinkomst).

Precis, och dessutom verkar deras KALP ofta vara väldigt snurrigt uträknad. Senaste gångerna jag sökt hade jag nyligen sänkt mina "Kalp" med ungefär 5000 kr i månaden. Väldigt mycket för någon med min inkomst. Det hjälpte ändå inte, vare sig Swedbank eller Ikano ville ge mig samlingslån trots att jag hade bättre förutsättningar än på typ 15 år.

Jag fick intrycket av att de inte ens tog hänsyn till KALP, utan bara belåningsgrad. Alltså hur mycket du har i lån i förhållande till inkomst. För mig ligger det på ungefär 1.7 nu, man ska nog helst ner under 1.0 (alltså att du har mindre lån totalt än din årsinkomst).
Jag ligger på ungefär 1.1 just nu så det kan ju vara en förklaring. Då har jag räknat med att jag betalar hälften av det största lånet på 500 000 som vi är två som står på.

Men på min uc så står ju hela det beloppet. Kan det vara så att de ser det som att jag står på hela lånet själv?

Jag ligger på ungefär 1.1 just nu så det kan ju vara en förklaring. Då har jag räknat med att jag betalar hälften av det största lånet på 500 000 som vi är två som står på.

Men på min uc så står ju hela det beloppet. Kan det vara så att de ser det som att jag står på hela lånet själv?
Mycket möjligt, om medlåntagare slutar betala så blir ju du skyldig att betala hela beloppet

Mvh

Det är ju så som regel att banken vill låna ut pengar, det är deras business och vad de tjänar pengar på. Så när de säger nej så är problemet inte på deras sida.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp