Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 475042" data-attributes="member: 3402"><p>Minns att jag kollade på detta förut: Det ska väll till 3 stycken godkännande som jag förstår det och det är fullt möjligt i vissa fall - men ganska krångligt/omständigt och man får räkna med att sälja ganska stort belopp utöver skuldernas belopp för att kunna betala skatten som tillkommer vid försäljning. Men det kan ändå förståss vara värt krånglet i vissa fall om man har goda chanser att bli beviljad och omedelbart skuldfri efter processen.</p><p></p><p><u><strong>Ungefär såhär ser processen ut</strong>:</u></p><ol> <li data-xf-list-type="ol">Pensionsförsäkringen måste skrivas över från arbetsgivaren till personen privat. Alternativt (gissar jag) att om den säljs att företaget medverket på det och visat med underlag att man är redå att ta skattesmällen vid försäljning när dom mottar pengarna för att sen betala ut dom till personen.</li> <li data-xf-list-type="ol">Man måste ha dialog med försäkringsbolaget och redovisa sitt case och få deras skriftliga godkännande/underlag att det går bra att sälja</li> <li data-xf-list-type="ol">Man gör en ansökan hos Skatteverket av SKV 2250 "Ansökan – Dispens för utbetalning av pensionssparande i förtid". Där måste man bifoga underlag från försäkringsbolaget/banken att man fått godkänt att sälja tjänstepensionsförsäkringarna.</li> </ol><p>[URL unfurl="false"]https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2250.4.70ac421612e2a997f85800055349.html[/URL]</p><p></p><p>[ATTACH=full]5581[/ATTACH]</p><p></p><p>Det krävs ungefär när man gör ansökan: Att man har synneliga skäl, man har brytpunkter, att man är kvalificerad insolvent och att det är en permanent lösning på sina ekonomiska problem, möjligtvis också att man inte anses bli en fattigpensionär då kan dom neka och kanske rekommendera skuldsanering istället. Har man fått försäkringen överskriven på sig och fått godkännande av försäkringsbolaget så är kraven/bedömningen att få godkänt av Skatteverket ungefär samma/lika svåra som att få en skuldsanering.</p><p></p><p>Så har jag tolkat processen i varje fall. Jag skulle gissa att det enklaste sättet att få pensionsförsäkringen överskriven på sig från arbetsgivaren är med en extern rekommendation. Exempelvis via kommunens skuldrådgivning och pensionsrådgivare där dom skriver på att det är bästa lösningen. Sen beror det på arbetsgivare såklart, men jag misstänker att större arbetsgivare kommer vilja ha en extern bedömning och anse att det är utrett ordentligt, att det är bästa lösningen då dom har fackliga regler och avtal att följa/förhålla sig till etc. Skriva över pensionen brukar man inte göra i första taget på förfrågan från enskild person, reglerna är ganska strikta runt detta och arbetsgivaren vill förmodligen inte ta någon risk att bryta mot massa saker och få sanktioner/böter om man inte är helt säker på att man gör rätt, att det är motiverat och att man har ryggen fri.</p><p></p><p>Sen till skillnad från skuldsanering så skulle jag gissa att detta är extremt ovanligt att få om man är ex under 40 år. Anledningen är att man oftast inte har byggt tillräckligt med pengar i tjänstepensionen för att täcka alla skulder om man kvalificerad insolvent + skatten som tillkommer vid försäljning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 475042, member: 3402"] Minns att jag kollade på detta förut: Det ska väll till 3 stycken godkännande som jag förstår det och det är fullt möjligt i vissa fall - men ganska krångligt/omständigt och man får räkna med att sälja ganska stort belopp utöver skuldernas belopp för att kunna betala skatten som tillkommer vid försäljning. Men det kan ändå förståss vara värt krånglet i vissa fall om man har goda chanser att bli beviljad och omedelbart skuldfri efter processen. [U][B]Ungefär såhär ser processen ut[/B]:[/U] [LIST=1] [*]Pensionsförsäkringen måste skrivas över från arbetsgivaren till personen privat. Alternativt (gissar jag) att om den säljs att företaget medverket på det och visat med underlag att man är redå att ta skattesmällen vid försäljning när dom mottar pengarna för att sen betala ut dom till personen. [*]Man måste ha dialog med försäkringsbolaget och redovisa sitt case och få deras skriftliga godkännande/underlag att det går bra att sälja [*]Man gör en ansökan hos Skatteverket av SKV 2250 "Ansökan – Dispens för utbetalning av pensionssparande i förtid". Där måste man bifoga underlag från försäkringsbolaget/banken att man fått godkänt att sälja tjänstepensionsförsäkringarna. [/LIST] [URL unfurl="false"]https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2250.4.70ac421612e2a997f85800055349.html[/URL] [ATTACH type="full" alt="1764839676038.png"]5581[/ATTACH] Det krävs ungefär när man gör ansökan: Att man har synneliga skäl, man har brytpunkter, att man är kvalificerad insolvent och att det är en permanent lösning på sina ekonomiska problem, möjligtvis också att man inte anses bli en fattigpensionär då kan dom neka och kanske rekommendera skuldsanering istället. Har man fått försäkringen överskriven på sig och fått godkännande av försäkringsbolaget så är kraven/bedömningen att få godkänt av Skatteverket ungefär samma/lika svåra som att få en skuldsanering. Så har jag tolkat processen i varje fall. Jag skulle gissa att det enklaste sättet att få pensionsförsäkringen överskriven på sig från arbetsgivaren är med en extern rekommendation. Exempelvis via kommunens skuldrådgivning och pensionsrådgivare där dom skriver på att det är bästa lösningen. Sen beror det på arbetsgivare såklart, men jag misstänker att större arbetsgivare kommer vilja ha en extern bedömning och anse att det är utrett ordentligt, att det är bästa lösningen då dom har fackliga regler och avtal att följa/förhålla sig till etc. Skriva över pensionen brukar man inte göra i första taget på förfrågan från enskild person, reglerna är ganska strikta runt detta och arbetsgivaren vill förmodligen inte ta någon risk att bryta mot massa saker och få sanktioner/böter om man inte är helt säker på att man gör rätt, att det är motiverat och att man har ryggen fri. Sen till skillnad från skuldsanering så skulle jag gissa att detta är extremt ovanligt att få om man är ex under 40 år. Anledningen är att man oftast inte har byggt tillräckligt med pengar i tjänstepensionen för att täcka alla skulder om man kvalificerad insolvent + skatten som tillkommer vid försäljning. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm
Topp