Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Delgivning trots skuldsanering- vad händer nu?

Hej!
Jag har beviljad skuldsanering och på ett av lånen som ingår i saneringen har jag en medlåntagare. Han har fortsatt betala på lånet enligt betalplan medan jag betalar via skuldsaneringen. Nu kan inte medlåntagaren betala mer och det har gått till Kronofogden.
Idag fick jag föreläggande om betalning i Kivra. Jag ringde Kronofogden och jag har, via KFM:s hemsida skickat in delgivningskvittot samt bestridit kravet och hänvisat till att lånet ingår i min skuldsanering. Hon jag pratade med på KFM sade att antingen drar långivaren tillbaka sitt krav eller går det till domstol.
Hon kunde inte svara på vad det kommer betyda för mig om det går till domstol.
Jag trodde att det skulle hamna på medlåntagaren om han inte kunde betala.
Vad tror ni om utgången på detta? Känns jobbigt och oroligt.

Önskar information om processen.

Miranda

Någon annan får verifiera detta. Men jag tror det bästa är att återkalla bestridan om du är på dina 2 första år under skuldsanering. Det ju bara att kravet inte kan drivas in från dig utan du betalar som vanligt i skuldsaneringen. Tror bara det kommer ett brev att du fått utslag sen kommer ett brev att verkställande avslås pga skuldsanering om borgenär försöker driva in.

Såvida du är på dina 2 första år av skuldsanering spelar utslaget inte heller någon roll eftersom anmärknigen förvsinner efter 3 år (före skuldsaneringsanmärkningen försvinner). Har du kommit längre än 2 år i skuldsaneringen så kan det vara värt att bestrida för att undvika utslag, eftersom anmärkningen för utslag då ligger kvar efter avslutad skuldsanering även om verkställande har blivit nekat.

Jag tror det blir så. 2 första åren gör det varken från eller till och det enklaste är att bara låta det vara. Är man på år 3 eller senare i skuldsaneringen så är det värt att bestrida för att undvika att betalningsanmärkningen för utslag ligger kvar efter avslutad skuldsanering. Oavsett vad man gör kan inga pengar drivas in från dig.

Senast ändrad:
Hej! Det var KFM som sade att jag skulle bestrida kravet. Att det var viktigt att jag gjorde det. Får ringa på måndag igen om det nu är så att det var fel att göra det.

Ditt betalningsansvar bör vara med i saneringen. Så bestrid enligt KFM's info och invänta vad som händer.

Tror egentligen inte det är fel att bestrida. Det är bara att jag inte ser poängen att bestrida om man är på sina 2 första år i skuldsaneringen.

Får man har ett utslag första 2 åren så har det arkiverats, försvunnit från översikten hos KFM och anmärkningen är borta innan skuldsaneringasnmärkningen är borta. Inget utslag kan ändå verkställas för utmätning eftersom skulden uppkom före inledandet. Destå viktigare att bestrida år 3,4,5 i skuldsaneringen så man inte har kvar anmärkningar och synliga utslag efter skuldsaneringen är slutförd.

Men det rätta kanske ändå är att bestrida första 2 åren om det är felaktigt, även om jag inte ser större poäng till vad.

Senast ändrad:
Någon annan får verifiera detta. Men jag tror det bästa är att återkalla bestridan om du är på dina 2 första år under skuldsanering. Det ju bara att kravet inte kan drivas in från dig utan du betalar som vanligt i skuldsaneringen. Tror bara det kommer ett brev att du fått utslag sen kommer ett brev att verkställande avslås pga skuldsanering om borgenär försöker driva in.

Såvida du är på dina 2 första år av skuldsanering spelar utslaget inte heller någon roll eftersom anmärknigen förvsinner efter 3 år (före skuldsaneringsanmärkningen försvinner). Har du kommit längre än 2 år i skuldsaneringen så kan det vara värt att bestrida för att undvika utslag, eftersom anmärkningen för utslag då ligger kvar efter avslutad skuldsanering även om verkställande har blivit nekat.

Jag tror det blir så. 2 första åren gör det varken från eller till och det enklaste är att bara låta det vara. Är man på år 3 eller senare i skuldsaneringen så är det värt att bestrida för att undvika att betalningsanmärkningen för utslag ligger kvar efter avslutad skuldsanering. Oavsett vad man gör kan inga pengar drivas in från dig.

Jag kan verifiera att man inte bör ta det där inlägget som facit.

Det kan inte bli utslag mot ts. Den kan fastställas i dom mot ts men får inte verkställas mot ts. Skulle dom ändå ansöka om verkställighet får ts invända mot verkställighet och det borde bifallas ganska lätt.

Tack för svaren. Då tolkar jag det som att jag inte kommer behöva betala det utan betalningen via skuldsaneringen är det som betalas. När skuldsaneringen är över har jag inte kvar det lånet?

Kommer det drabba medlåntagaren på något sätt?

Tack för svaren. Då tolkar jag det som att jag inte kommer behöva betala det utan betalningen via skuldsaneringen är det som betalas. När skuldsaneringen är över har jag inte kvar det lånet?

Kommer det drabba medlåntagaren på något sätt?

Så ska det vara.
Om lånet finns kvar eller ej avgör långivaren, men dom har inte rätt att kräva dig på betalning och det är huvudsaken.

Medlåntagaren blir väl föremål för indrivning om skulden fastställs mot sig. Om det är att drabbas vet jag inte.

Så ska det vara.
Om lånet finns kvar eller ej avgör långivaren, men dom har inte rätt att kräva dig på betalning och det är huvudsaken.

Medlåntagaren blir väl föremål för indrivning om skulden fastställs mot sig. Om det är att drabbas vet jag inte.
Tack för svar. Så jag kommer inte behöva betala men kommer medlåntagaren? Behöver förbereda honom på det. Ingen av oss är insatta i den processen. Kan det bli att han inte behöver betala? Hur brukar det gå till?

Tack för svar. Så jag kommer inte behöva betala men kommer medlåntagaren? Behöver förbereda honom på det. Ingen av oss är insatta i den processen. Kan det bli att han inte behöver betala? Hur brukar det gå till?

Medlåntagare kan ställa in sig på att betala.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp