Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

CSN fråga

Hej! Är sen med en inbetalning från CSN och undra om någon vet hur förfarandet, har fått påminnelse, är det inkasso nästa som ett vanligt lån?

Med vänlig hälsning Nisse

Jag var sen i två månader under nästan ett år. Betala in det du normalt gör, plus 200kr extra i förseningsavgifter så kan man hålla på sådär tills man är ikapp. Betalade av så jag kom ikapp när skatteåterbäringen kom i somras...

Edit: Jag kunde alltså "strunta" i att betala på två månader (minns inte om det var två i rad eller om den andra "kom längs vägen" lite senare) utan att något annat hände än att jag fick betala 200kr mer i påminnelseavgift varje månad.

Senast ändrad:
Den hamnar väl inte hos inkasso, utan går direkt till KFM. Så var det förut iaf. Då skulden är till en myndighet uppstår en anmärkning omedelbart. Man får inte jävlas med storebror helt enkelt.

Den hamnar väl inte hos inkasso, utan går direkt till KFM. Så var det förut iaf. Då skulden är till en myndighet uppstår en anmärkning omedelbart. Man får inte jävlas med storebror helt enkelt.

Stämmer inte, bara du betalar förseningsavgiften är det inga problem

Såhär är det: Säg att du har förfallodag 28 oktober.
Du betalar ej, då får du påminnelse 1 att betala senast 28 november.
Du betalar ej, då får du påminnelse 2 att betala senast 28 december.
Du betalar ej, då får du ett betalningskrav att betala senast 28 januari. Det måste du betala annars blir det Kronofogden.

Såhär är det: Säg att du har förfallodag 28 oktober.
Du betalar ej, då får du påminnelse 1 att betala senast 28 november.
Du betalar ej, då får du påminnelse 2 att betala senast 28 december.
Du betalar ej, då får du ett betalningskrav att betala senast 28 januari. Det måste du betala annars blir det Kronofogden.

Jag har också undrat över detta. Tack så mycket för en utförlig förklaring. Betalningskravet gäller väl bara den månadsbetalningen man ej betalt, hela skulden förfaller väl inte?

Precis så Silver, det är bara månadsbetalningen som du inte har betalat du behöver betala (+ de retliga förseningsavgifterna).
Så länge du betalar ikapp senast förfallodatumet för kravet är allt lugnt.

Och nej, hela skulden förfaller inte i första taget. För det krävs ungefär att du inte betalar en krona under ganska många år. Händer väl oftast med folk som flyr landet och "glömmer" att betala.

Precis så Silver, det är bara månadsbetalningen som du inte har betalat du behöver betala (+ de retliga förseningsavgifterna).
Så länge du betalar ikapp senast förfallodatumet för kravet är allt lugnt.

Och nej, hela skulden förfaller inte i första taget. För det krävs ungefär att du inte betalar en krona under ganska många år. Händer väl oftast med folk som flyr landet och "glömmer" att betala.

Tack för svar! Bra att hela skulden inte förfaller, skulle kännas lite jobbigt då ;)

Skulle nog vilja säga att det skulle inte bara kännas lite jobbigt utan ganska rejält jobbigt då :). Åtminstone för min egen del.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp