Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Coronas påverkan lån

Hejsan
Tänkte kolla om någon har koll på hur läget ser ut nu kring coronas påverkan på lånemarknaden?
Har läst här förut att bankerna blev väldigt försiktiga och svåra att få lån hos pga corona.
Tänkte om det är någon som har koll på hur läget är nu? Om det har återhämtat sig och är som vanligt och även om Ukraina& Ryssland läget har påverkat något?
tacksam för svar

Inte hört att det skulle vara svårare få lån pga pandemin. Möjligen är det är en större risk om du blivit av med jobbet pga covid.
Det som kan påverka svenska banker ekonomi är väl ränteläget mestadels.

Hejsan
Tänkte kolla om någon har koll på hur läget ser ut nu kring coronas påverkan på lånemarknaden?
Har läst här förut att bankerna blev väldigt försiktiga och svåra att få lån hos pga corona.
Tänkte om det är någon som har koll på hur läget är nu? Om det har återhämtat sig och är som vanligt och även om Ukraina& Ryssland läget har påverkat något?
tacksam för svar
Pandemidippen är över. Styrdes mycket av restriktionerna som kreditgivarna inte gillade (förlorade inkomster för vissa = inte bra) , och de är ju borta.

Ukraina. Ingen effekt vad jag vet.

Ska bli intressant se vad den högre räntan gör. Men det får framtiden utvisa. Jag tror kreditgivarna kan bli mindre restriktiva, men det är bara en gissning.

Pandemidippen är över. Styrdes mycket av restriktionerna som kreditgivarna inte gillade (förlorade inkomster för vissa = inte bra) , och de är ju borta.

Ukraina. Ingen effekt vad jag vet.

Ska bli intressant se vad den högre räntan gör. Men det får framtiden utvisa. Jag tror kreditgivarna kan bli mindre restriktiva, men det är bara en gissning.
Hela ekonomin globalt bygger ju på att folk lånar en masse, och då ekonomin fått sig en ordentlig törn lär det som du säger bli mindre restriktivt, annars fallerar väl ekonomin bra mycket mer än om bostäderna kraschar eller dylikt.
De senaste beräkningarna jag läste är att cirka 90% av de pengar som cirkulerar(Globalt då, vet inte hur det ser ut för specifikt Sverige) är lånade, fiktiva pengar.

Hela ekonomin globalt bygger ju på att folk lånar en masse, och då ekonomin fått sig en ordentlig törn lär det som du säger bli mindre restriktivt, annars fallerar väl ekonomin bra mycket mer än om bostäderna kraschar eller dylikt.
De senaste beräkningarna jag läste är att cirka 90% av de pengar som cirkulerar(Globalt då, vet inte hur det ser ut för specifikt Sverige) är lånade, fiktiva pengar.
Högre ränta skulle kunna göra att tex collectors sparkonto blir mer attraktivt. Idag ligger det på 0,8% nått, förr 2% när räntan var högre. Då flödade pengarna in... Och ut.

Sen är ju inflationen automatiskt högre då. Inte bra att ha pengar på konto = viss del sätts i arbete i blancolån.

Jag tog en massa lån under hela 2021, ökade skulderna från 800k till 1.8m. Så de lånade ut friskt under pandemin trots att jag aldrig borde fått de här lånen under några omständigheter, pandemi eller inte.

Ukraina-krisen kommer dock garanterat påverka räntorna, det har ju redan aviserats. Och inflationen, det är också redan fastställt så inga spekulationer

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp