Chans till lånelöfte

Hej alla!

Jag har slaviskt följt trådar och diskussioner rörande både lån och UC här ett tag vilket föranleder detta inlägget.
Det må finnas liknande frågeställningar men som inte varit direkt anpassat för min situation.

Kortfattat: Jag och min sambo hyr ett hus som kommer säljas inom kort vilket innebär att vi måste hitta nytt boende.
Jag är statligt anställd med 33 000:-/mån brutto med endast ett lån om 100 000 som belastning. God kreditvärdighet finns också. Min sambo är studerande, men tillsammans har vi över miljonen i handpenning.
Vi behöver/vill låna ca 1,5 miljoner från banken för att få något relativt drägligt boende i kommunen.

Nu till kruxet: Många av bankerna vi varit i kontakt med vägrar låna ut ett enda korvöre med givna förutsättningar. Finns det något man kan göra för att få ett godkänt lånelöfte i slutändan? Alternativ som inte kräver att min sambo skall börja jobba istället för att studera?

Tack på förhand!
Mvh
Halalgren

Problemet ligger nog i att ni bara har en inkomst som skall försörja 2 personer, kanske går bättre om du säker ensam.

Du borde klara att köpa det själv.
Förstår inte varför ni inte får lånelöfte?

Jag funderar på om det finns någon fördel i att boka ett möte med bankerna för att påvisa den faktiska ekonomin.
Nuvarande hyreskostnaden ligger på 8000:-/mån och de objekt vi tittat på ligger den totala månadskostnaden på runt 5-6000:- inkl ränteavgift och amortering.
Jag tänker att om man kan uppvisa en bra budget och ekonomisk planering att detta skulle underlätta något att få lånelöfte?

Har du testat att räkna på lånelöfte själv?
Bankerna matar in era siffror precis som du gör på deras hemsidor.

Låter jätteskumt.

Jag fick mer eller mindre garanterat lånelöfte på ca 3.000.000 med en inkomst - och en blancobelåning på 1.000.000 kronor OCH en sambo OCH ett barn att försörja.

Låter ju helt sinnessjukt att du då utan barn, utan lån (nåja) och med nästan 500.000 / år nekas ett tre gånger så billigt boende.

Mer i handpenning har du också.

Låter jätteskumt.

Jag fick mer eller mindre garanterat lånelöfte på ca 3.000.000 med en inkomst - och en blancobelåning på 1.000.000 kronor OCH en sambo OCH ett barn att försörja.

Låter ju helt sinnessjukt att du då utan barn, utan lån (nåja) och med nästan 500.000 / år nekas ett tre gånger så billigt boende.

Mer i handpenning har du också.

Din sambo har väl föräldrapenning?

Jag slog i uppgifterna på en banksida, gick inte ihop, får sambo inkomst på 10k är det ok

Nämnde inte ens det på henne.

Nordea beviljade mig att köpa lägenhet till ett värde utav 3.000.000 vid en handpenning på 450.000 och årsinkomst på en miljon kronor. Med ca 900K i Blanco.

Jag funderar på om det finns någon fördel i att boka ett möte med bankerna för att påvisa den faktiska ekonomin.
Nuvarande hyreskostnaden ligger på 8000:-/mån och de objekt vi tittat på ligger den totala månadskostnaden på runt 5-6000:- inkl ränteavgift och amortering.
Jag tänker att om man kan uppvisa en bra budget och ekonomisk planering att detta skulle underlätta något att få lånelöfte?

Med er kontantinsats och låga blanco löser Bluestep eller Nordax det direkt. Lös sedan bolånet efter ett par månader med bättre villkor hos annan bank. Är troligen lättare att flytta bolån till dem än att få nytt bolån. Ni borde landa runt 7000 kr i ränta och amortering hos tex Bluestep.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp