Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Chans till ett samlingslån

Hej Kommer att söka ett samlingslån nu i Augusti när min sista och "stora" anmärkning försvinner ( utmätningsförsök misslyckat) och jag vill höra er expertis vad ni tror, går det?
Förutsättningar
Inkomst 2022 356.000
Underskott 2022 21.000
2 lån
Svea Bank 115.000
Thorn 49.000
Inga krediter eller dylikt
Kommer att söka 250.000 där de 2 lånen ska bakas in
Uc score idag 5.9% vilket jag antar kommer att ta ett stort kliv när anmärkningen försvinner eller vad tror ni?
Tack också för ett fantastiskt forum som har hjälpt mig mycket genom åren.:)

Hej Kommer att söka ett samlingslån nu i Augusti när min sista och "stora" anmärkning försvinner ( utmätningsförsök misslyckat) och jag vill höra er expertis vad ni tror, går det?
Förutsättningar
Inkomst 2022 356.000
Underskott 2022 21.000
2 lån
Svea Bank 115.000
Thorn 49.000
Inga krediter eller dylikt
Kommer att söka 250.000 där de 2 lånen ska bakas in
Uc score idag 5.9% vilket jag antar kommer att ta ett stort kliv när anmärkningen försvinner eller vad tror ni?
Tack också för ett fantastiskt forum som har hjälpt mig mycket genom åren.:)
Oftast när anmärkning försvinner brukar betyget bli sämre. Jag rekommenderar dig att ansöka oktober.

Håller med föregående talare, avvakta. Inte säkert betyget blir bättre när anmärkningen försvinner.

Men vad beror det på? Har nu väntat i 3 år på att den där anmärkningen ska försvinna då den har satt ordentliga käppar i hjulet för mig. Mitt score har ju gått stadigt neråt. Blir man en större risk om man är anmärkningsfri

Du bör också kolla om du har ett historiskt skuldsaldo hos KFM. I mitt fall gjordes ett utmätningsförsök i 2020, men de skulderna låg kvar tills jag kunde betala bort dem i 2021. Vilket betyder att min anmärkning försvinner den 9 september, men det historiska skuldsaldot är fortfarande synligt tills november 2023 eftersom sånt syns i 24 månader efter det att de betalats eller tagits bort. Att ha ett sådant historiskt skuldsaldo är lika illa som att ha en anmärkning.

Men vad beror det på? Har nu väntat i 3 år på att den där anmärkningen ska försvinna då den har satt ordentliga käppar i hjulet för mig. Mitt score har ju gått stadigt neråt. Blir man en större risk om man är anmärkningsfri
Jag förstår att de känns surt, men tyvärr så är det väl så att 9 av 10 gånger så blir betyget sämre. Detta för att man inte ska hamna i samma situation igen, alltså låna pengar de första man kan göra och sedan inte betalar. Även om tanken inte är så så ser UC det på ett annat sätt. Man är alltså en risk i direkt anslutning till att anmärkningar försvinner.

Även om tanken inte är så så ser UC det på ett annat sätt. Man är alltså en risk i direkt anslutning till att anmärkningar försvinner.
Å andra sidan så betyder det ju att betalningsanmärkningen inte preskriberas efter tre år, utan att den fortsätter ett obestämt antal dagar, veckor, eller månader efter att den ska ha plockats bort. UC måste ju spara en datapost "har haft anmärkning", eller spara anmärkningen, även om man inte visar detta utåt.

Å andra sidan så betyder det ju att betalningsanmärkningen inte preskriberas efter tre år, utan att den fortsätter ett obestämt antal dagar, veckor, eller månader efter att den ska ha plockats bort. UC måste ju spara en datapost "har haft anmärkning", eller spara anmärkningen, även om man inte visar detta utåt.
Precis!

Det beror på just ditt och andras beteende. Man väntar och väntar och sen kör man. UC har identifierat detta som ett riskbeteende varvid betyget (sannolikheten för framtida anmärkningar) ofta studsar uppåt första månaden. Som en krockkudde, för att man inte ska agera osunt.

Är det någon som har fakta på detta påstående? Jag tror inte betyget går upp bara för att många har lånat när de blivit av med anmärkningar. Jag tror helt enkelt att beroende på hur ens förutsättningar ser ut så får man ett nytt betyg i klassen utan anmärkningar. (Jag själv hade inga lån eller FF och gick från 4,6 till 0,1)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp