Chans till bolån

Jag och min sambo vill ansöka om lånelöfte om ett tag. Han har fläckfri ekonomi, jag har det inte.

vi har ca 700 000 i kontantinsats och vill köpa för mellan 3,5-4 mkr

När vi ansöker kommer jag ha 500 000 i lån fördelat på 3 långivare, inga förfrågningar, 400 000 inkomst.

han har inga lån och 520 000 inkomst, han har en god relation till banken och personlig kontakt. Vi har ett gemensamt barn. Men går kalkylen ihop? Vad tror ni om våra förutsättningar till bolån ? Är det helt kört för mig att stå på bolån och bättre om han gör det själv ? Hur tänker banken kring det ?

Det du kan göra är att ta Wästgöta Finans om du har bra Bisnode betyg och säg 0-1 ff
Dom rapporterar inte till UC.

Får du lös 300.000 kan du använda dom till att kanske släcka 2 av dina 3 lån. Då kommer bara 1 lån på 200.000 synas på UC nästa månad.
Borde öka chanserna för att ni får bostadslån extremt mycket om du kan gömma undan stor del av skulderna till någon som inte rapporterar in till UC.
För vid lånelöfte tar dom flesta bankerna endast UC

Kan vara värt att tänka på. Flera på forumet har gått den vägen för att få bostadslån beviljat.

Jag har tänkt den tanken med men Har fått avslag av Wäst göta tidigare, dom är omöjliga att få beviljat av verkar det som. Någon med erfarenhet som kan dela sina förutsättningar innan ni fick hos wäst göta finans ?

enligt bolånekalkyler så kan vi låna för att köpa bostad upp till 4 mkr på alla storbanker förutom Handelsbanken där vi hamnar på 3.2 mkr att köpa för. Men hur pålitliga är bolånekalkylerna? Kan det bli stopp vid lånelöfte och vad skulle det vara som gör att det blir stopp så länge uppgifterna man lämnat stämmer?

Jag och min sambo vill ansöka om lånelöfte om ett tag. Han har fläckfri ekonomi, jag har det inte.

vi har ca 700 000 i kontantinsats och vill köpa för mellan 3,5-4 mkr

När vi ansöker kommer jag ha 500 000 i lån fördelat på 3 långivare, inga förfrågningar, 400 000 inkomst.

han har inga lån och 520 000 inkomst, han har en god relation till banken och personlig kontakt. Vi har ett gemensamt barn. Men går kalkylen ihop? Vad tror ni om våra förutsättningar till bolån ? Är det helt kört för mig att stå på bolån och bättre om han gör det själv ? Hur tänker banken kring det ?
Vilken bank? SBAB har en bra lånekalkyl du kan använda. Även Länsförsäkringar har en superbra lånekalkyl. Vissa har dock max belopp på hur mycket blanko du får ha när du söker bolån.

Vilken bank? SBAB har en bra lånekalkyl du kan använda. Även Länsförsäkringar har en superbra lånekalkyl. Vissa har dock max belopp på hur mycket blanko du får ha när du söker bolån.
Handelsbanken, och deras kalkyl är väldigt mycket mer strikt än Nordea till exempel. Hur pålitliga är bolånekalkylerna?

Handelsbanken, och deras kalkyl är väldigt mycket mer strikt än Nordea till exempel. Hur pålitliga är bolånekalkylerna?
Kalkylen är ett verktyg inte ett bolåne löfte. Det hjälper dig att få ner hur exakt din ekonomi påverkas. Länsförsäkringar är relativt säkra, MEN vissa villkor finns inte i de. T.ex har Länsförsäkringar ett blankolåne tak på 300k (om jag minns rätt). För SHB är kalkylen viktigare än storleken på bolånet.

Så menar du Länsförsäkringars kalkyl inte gör skillnad på blankolån eller inte, men för ett verkligt lånelöfte hos dom så är taket 300k i blankolån?

Så menar du Länsförsäkringars kalkyl inte gör skillnad på blankolån eller inte, men för ett verkligt lånelöfte hos dom så är taket 300k i blankolån?
Du kan mata in alla lån med räntor osv och även om kalkylen visar att det är ”grönt” så kommer det att nekas pga gränsen på blanko. Vet att även SBAB har tak, tror det låg på 500k.

Du kan mata in alla lån med räntor osv och även om kalkylen visar att det är ”grönt” så kommer det att nekas pga gränsen på blanko. Vet att även SBAB har tak, tror det låg på 500k.
Hur får man reda på vilket tak bankerna har för blankolån vid bolån?

Hur får man reda på vilket tak bankerna har för blankolån vid bolån?
Genom att ansöka skulle jag säga. Det är inte säkert dom ger sådan information utan ärende.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp