Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Byta hyresrätt under pågående skuldsanering

Hej!

Jag har en pågående skuldsanering sedan ett år tillbaka. Jag bor i en 1a p 35 kvm på 6500 kr och har fått ett erbjudande om att byta lägenhet inom samma hyresvärd. Det är en större lägenhet och kostar 9900 kr. Efter beslutet har jag fått löneökning två ggr vilket gör att jag får behålla 3500 kr mer än tidigare. Jag har pratat med hyresvärden och fått okej om att det går att byta mellan mig och den andre jag är i kontakt med.

Min fundering är ifall jag kan byta lägenhet och de pengarna som blir över istället går till hyreskostnaden? Jag behöver byta lägenhet då jag eventuellt kanske kommer flytta ihop med tjejen men det är inget som är helt säkert ännu.

Någon som har erfarenheter av att ha bytt hyresrätt? Går det att göra såhär eller kan det bli problem på något sätt? Tack.

Hej!

Jag har en pågående skuldsanering sedan ett år tillbaka. Jag bor i en 1a p 35 kvm på 6500 kr och har fått ett erbjudande om att byta lägenhet inom samma hyresvärd. Det är en större lägenhet och kostar 9900 kr. Efter beslutet har jag fått löneökning två ggr vilket gör att jag får behålla 3500 kr mer än tidigare. Jag har pratat med hyresvärden och fått okej om att det går att byta mellan mig och den andre jag är i kontakt med.

Min fundering är ifall jag kan byta lägenhet och de pengarna som blir över istället går till hyreskostnaden? Jag behöver byta lägenhet då jag eventuellt kanske kommer flytta ihop med tjejen men det är inget som är helt säkert ännu.

Någon som har erfarenheter av att ha bytt hyresrätt? Går det att göra såhär eller kan det bli problem på något sätt? Tack.
Du får stå för kostnaden själv.
Det enda tänkbara negativa scenariot är om du någon gång under din sanering behöver ompröva och då åker tillbaka på existensminimum så lär det bli svårt att klara hyran.

Tar inte hyresvärden en ny upplysning då?

Du får stå för kostnaden själv.
Det enda tänkbara negativa scenariot är om du någon gång under din sanering behöver ompröva och då åker tillbaka på existensminimum så lär det bli svårt att klara hyran.
Jag har ju mer i betalningsutrymme nu. Om jag om efter flytten skulle göra en omprövning skulle det väl innebära att större del av summan som jag har i betalningsutrymme går till hyreskostnader. M.a.o det belopp jag betalar in idag till borgenärerna ökar inte utan det går istället till att betala hyran. Eller tänker jag fel? För det måste väl ändå kunna gå att flytta under en pågående skuldsanering. Det enda kritieriet är väl att man lever på existensminimum och att man betalar det belopp enligt betalningsplanen?

Senast ändrad:
Jag har ju mer i betalningsutrymme nu. Om jag om efter flytten skulle göra en omprövning skulle det väl innebära att större del av summan som jag har i betalningsutrymme går till hyreskostnader. M.a.o det belopp jag betalar in idag till gäldenärerna ökar inte utan det går istället till att betala hyran. Eller tänker jag fel? För det måste väl ändå kunna gå att flytta under en pågående skuldsanering. Det enda kritieriet är väl att man lever på existensminimum och att man betalar det belopp enligt betalningsplanen?

I teorin tänker du rätt. Vad det leder till i praktiken återstår att se, bl a är din nya hyra rätt hög och att öka sina kostnader så mycket är nog inte helt populärt. Men vad vet jag.

I teorin tänker du rätt. Vad det leder till i praktiken återstår att se, bl a är din nya hyra rätt hög och att öka sina kostnader så mycket är nog inte helt populärt. Men vad vet jag.
Jag har ju för avsikt att flytta ihop med min partner vilket skulle innebära en lägre hyreskostnad antaget att man delar den större lägenheten på två. Men i värsta fall bor jag själv i lägenheten. Förstår då inte varför det skulle vara opopulärt? Antingen är det rätt eller fel.

Om man tänker omvänt. Finns det ett fall där en som har skuldsanering flyttat och att KF därefter vid en omprövning bedömt att gäldenärerna ska få mer på bekostnad av att den som har skuldsaneringen inte kan klara av att betala den nya hyran? Har svårt att se att KF gör bedömningen att borgenärerna ska få mer i betalt på bekostnad att den med skuldsanering rent effektivt får ett lägre belopp än existensminimum för att klara den nya hyreskostnaden?

Senast ändrad:
Jag har ju mer i betalningsutrymme nu. Om jag om efter flytten skulle göra en omprövning skulle det väl innebära att större del av summan som jag har i betalningsutrymme går till hyreskostnader. M.a.o det belopp jag betalar in idag till gäldenärerna ökar inte utan det går istället till att betala hyran. Eller tänker jag fel? För det måste väl ändå kunna gå att flytta under en pågående skuldsanering. Det enda kritieriet är väl att man lever på existensminimum och att man betalar det belopp enligt betalningsplanen?
Du tänker fel, om du tex får ännu en höjning av inkomst som du omprövar på så kan du få betala in det som du ökat din lön med dvs de 3500 plus ev framtida ökning
@Kimsan72 berätta om din sista omprövning.

Du tänker fel, om du tex får ännu en höjning av inkomst som du omprövar på så kan du få betala in det som du ökat din lön med dvs de 3500 plus ev framtida ökning
@Kimsan72 berätta om din sista omprövning.
Så du menar att man då vid en omprövning inte har med öht om personens ekonomiska situation som även innebär hyreskostnader? Om jag skulle hitta en lägenhet för 3000 kr istället för nuvarande kostnad kan man då undanta det ur en omprövning med din logik? När en omprövning sker måste man väl även ha med ifall personen har flyttat ihop med en partner och hyreskostnaden är annan än vid beslut om skuldsanering?

Blir man sambo, trots den hyreshöjningen borde det bli högre betalutrymme.

Omprövning kan absolut avslås om man bara flyttar till dyrare för att man tycker man ska unna sig det eller liknande.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp