Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Budget & ekonomitips under löneutmätning
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LånaUtanPapper" data-source="post: 474320" data-attributes="member: 3402"><p>Det är så diffust ibland vad som räknas som onödiga kostnader. Det är något som jag funderat en del på när man har skuldsanering.</p><p></p><p>Jag har gjort ett par större inköp, men alla har vart välplanerade/genomtänkta/budgeterade för och sparade för flera månader enligt buffert från återbäring, betalfria månader och semesterersättning från jobbet. Jobbar med budgetmallar och jag skriver ner det jag vill ha/behöver köpa och gör en rimlig bedömning om jag ska spara eller inte spara till det samt när på året jag ska köpa det. Kom fram för 3-4 månader sen att jag behöver ett par nya bra skor och för ett halvår sen att jag behöver en ny datorstol då båda är trasiga. Hade kunnat köpa det tidigare men har väntat med det till black friday så nästa helg kommer jag leta efter bra kampanjer att göra inköpen. Behöver också byta batteri på mobilen då min iPhone står på 83% batterihälsa och slukar batteriet väldigt fort. Hade kunnat göra det köpet med. Men väntar in och tar det ur bufferten för decembers betalfria månad istället för nu.</p><p></p><p>Alla dessa köp hade säkert någon annan bitter person tyckt vart onödiga under skuldsanering. För om jag inte gör dom inköpen så överlever jag ju fortfarande, vissa tycker tyvärr nästan att allt utöver det som krävs för att andas ska betalas in. Någonstans får man sköta skuldsaneringen och sen hitta en balans/prioritera med pengarna som blir över. Vissa saker vill man ha/behöver man och då planerar man för det och köper det när timingen är rätt. Vissa saker vill man ha/behöver man halvt och när man planerar för det så kanske man kommer fram efter en månad till att jag kan faktiskt skippa att köpa detta och behålla pengarna på sparkontot istället. Det som jag inte tror på alls är att göra snabba beslut/impulsinköp. Vill man ha något så sätter man sig ner och räknar på det och prioriterar om det är tillräckligt nödvändigt för att motivera ett köp och planera tidpunkten för när man ska köpa det i så fall.</p><p></p><p>Sen när det kommer till mindre grejer så brukar jag planera bufferten per dag. Säg att jag har 5500 över en månad efter räkningar lägger undan 1000. Det är 4500 kvar som jag får spendera fritt. Jag bryter ner det per dag. 4500/30=150 kr per dag (dagsbufferten) till nästa lön. Spenderar jag 120 kr (30 kr under dagsbudget) idag och 110 kr imorgon (40 kr under dagsbudget). Då vet jag att jag har 150+30+40 = 220 kr en annan dag om du vill ha det där födelsedagsfikat eller äta gott en söndag eller slå ut det på resterande dagar till lön och öka din dagsbuffert något. Spenderar du 200kr en dag och din dagsbuffert är 150kr så vet du att du får spendera 50kr mindre en annán dag snart för att balansera ut det mot 150kr. Eller räkna om dagsbufferten från 150kr till nytt lägre belopp per dag fram till lön. Sen skadar det aldrig heller om det blir över lite extra till följande månad.</p><p></p><p>Var nära att falla för grupptrycket och åka på en resa tidigare i år och flera vänner ville ha med mig, dom var på mig i säkert 2-3 månader om jag inte skulle vara med och boka. Jag hade pengar för det sparat också. Men stog ändå på mig och surt tackade nej - det kändes så otroligt dumt att åka iväg 8-10 dagar och oplanerat bränna iväg stor del av kassan på kort tid. Jag har inte heller rest på flera år, så av den anledningen var jag också riktigt sugen och det är schyssta vänner så det hade vart en rolig resa. Men har bestämt mig att inte resa under skuldsaneringen. Det är en grej som jag tycker man bara ska svälja - att avstå resa under skuldsaneringen då det går så mycket pengar på kort tid och när man kommer hem är dom förbrukade och man inte har något ut av det mer. Denna resa i år som jag kunnat fara på är väll det närmaste jag kommit till att dra på mig "onödiga kostnader" av något större slag. Men satt mig ner och räknade ärligt och klarade inte av tanken av det kostar ganska mycket tid av sparande under skuldsaneringen för att ha det bra 10 dagar kunde inte motivera det så det fick bli ett nej och det kommer heller inte bli några resor förrän skuldsaneringen är klar har jag kommit fram till. Det är bara en av dom grejerna som jag aktivt kommer välja att avstå - eftersom att om man hoppar den årliga resan som folk åker på så kan man "nästan" leva med "vanlig" levnadsstandard under skuldsaneringen om man planerar sin budget smart.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LånaUtanPapper, post: 474320, member: 3402"] Det är så diffust ibland vad som räknas som onödiga kostnader. Det är något som jag funderat en del på när man har skuldsanering. Jag har gjort ett par större inköp, men alla har vart välplanerade/genomtänkta/budgeterade för och sparade för flera månader enligt buffert från återbäring, betalfria månader och semesterersättning från jobbet. Jobbar med budgetmallar och jag skriver ner det jag vill ha/behöver köpa och gör en rimlig bedömning om jag ska spara eller inte spara till det samt när på året jag ska köpa det. Kom fram för 3-4 månader sen att jag behöver ett par nya bra skor och för ett halvår sen att jag behöver en ny datorstol då båda är trasiga. Hade kunnat köpa det tidigare men har väntat med det till black friday så nästa helg kommer jag leta efter bra kampanjer att göra inköpen. Behöver också byta batteri på mobilen då min iPhone står på 83% batterihälsa och slukar batteriet väldigt fort. Hade kunnat göra det köpet med. Men väntar in och tar det ur bufferten för decembers betalfria månad istället för nu. Alla dessa köp hade säkert någon annan bitter person tyckt vart onödiga under skuldsanering. För om jag inte gör dom inköpen så överlever jag ju fortfarande, vissa tycker tyvärr nästan att allt utöver det som krävs för att andas ska betalas in. Någonstans får man sköta skuldsaneringen och sen hitta en balans/prioritera med pengarna som blir över. Vissa saker vill man ha/behöver man och då planerar man för det och köper det när timingen är rätt. Vissa saker vill man ha/behöver man halvt och när man planerar för det så kanske man kommer fram efter en månad till att jag kan faktiskt skippa att köpa detta och behålla pengarna på sparkontot istället. Det som jag inte tror på alls är att göra snabba beslut/impulsinköp. Vill man ha något så sätter man sig ner och räknar på det och prioriterar om det är tillräckligt nödvändigt för att motivera ett köp och planera tidpunkten för när man ska köpa det i så fall. Sen när det kommer till mindre grejer så brukar jag planera bufferten per dag. Säg att jag har 5500 över en månad efter räkningar lägger undan 1000. Det är 4500 kvar som jag får spendera fritt. Jag bryter ner det per dag. 4500/30=150 kr per dag (dagsbufferten) till nästa lön. Spenderar jag 120 kr (30 kr under dagsbudget) idag och 110 kr imorgon (40 kr under dagsbudget). Då vet jag att jag har 150+30+40 = 220 kr en annan dag om du vill ha det där födelsedagsfikat eller äta gott en söndag eller slå ut det på resterande dagar till lön och öka din dagsbuffert något. Spenderar du 200kr en dag och din dagsbuffert är 150kr så vet du att du får spendera 50kr mindre en annán dag snart för att balansera ut det mot 150kr. Eller räkna om dagsbufferten från 150kr till nytt lägre belopp per dag fram till lön. Sen skadar det aldrig heller om det blir över lite extra till följande månad. Var nära att falla för grupptrycket och åka på en resa tidigare i år och flera vänner ville ha med mig, dom var på mig i säkert 2-3 månader om jag inte skulle vara med och boka. Jag hade pengar för det sparat också. Men stog ändå på mig och surt tackade nej - det kändes så otroligt dumt att åka iväg 8-10 dagar och oplanerat bränna iväg stor del av kassan på kort tid. Jag har inte heller rest på flera år, så av den anledningen var jag också riktigt sugen och det är schyssta vänner så det hade vart en rolig resa. Men har bestämt mig att inte resa under skuldsaneringen. Det är en grej som jag tycker man bara ska svälja - att avstå resa under skuldsaneringen då det går så mycket pengar på kort tid och när man kommer hem är dom förbrukade och man inte har något ut av det mer. Denna resa i år som jag kunnat fara på är väll det närmaste jag kommit till att dra på mig "onödiga kostnader" av något större slag. Men satt mig ner och räknade ärligt och klarade inte av tanken av det kostar ganska mycket tid av sparande under skuldsaneringen för att ha det bra 10 dagar kunde inte motivera det så det fick bli ett nej och det kommer heller inte bli några resor förrän skuldsaneringen är klar har jag kommit fram till. Det är bara en av dom grejerna som jag aktivt kommer välja att avstå - eftersom att om man hoppar den årliga resan som folk åker på så kan man "nästan" leva med "vanlig" levnadsstandard under skuldsaneringen om man planerar sin budget smart. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Skuldreducering
Budget & ekonomitips under löneutmätning
Topp