Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bra tillfälle att söka ny skuldsanering?

Hej
Sökte skuldsanering i Juli 2023 och fick avslag samma år i December.
Har ca 1,3 miljoner i skuld hos kronofogden och mestadels är pga ett spelberoende jag hade i ca 20 år.
Spelade upp hela Januari (lön) lönen och var tvungen att ta nya lån för att kunna betala räkningar och sedan dess har jag varken spelat eller tagit nya lån.
Har varit med på möten på spelberoendes riksförbund och kunnat snacka av mig där och fått hjälp.

Anledningen till avslag var att jag lånade 100.000kr (Dec 2022) för att renovera där hemma men huset ägs av min fru samt att jag står med på bolån.
Det jag inte berättade (kanske dumt av mig) var att vi hade 100.000kr sparade till renovering som jag spelade upp och tog sedan ett lån för att slippa berätta för min fru.

Tänkte ansöka om skuldsanering i Oktober igen men funderar på om det är för tidigt och om man ska avvakta ytterligare?

Med tanke på händelsen i januari, att du spelat upp hela din lön och tagit nya lån så känns en ny ansökan i oktober lite väl för nära i tiden. Men kanske finns ngn annan som kan ge bättre svar!

Hej
Sökte skuldsanering i Juli 2023 och fick avslag samma år i December.
Har ca 1,3 miljoner i skuld hos kronofogden och mestadels är pga ett spelberoende jag hade i ca 20 år.
Spelade upp hela Januari (lön) lönen och var tvungen att ta nya lån för att kunna betala räkningar och sedan dess har jag varken spelat eller tagit nya lån.
Har varit med på möten på spelberoendes riksförbund och kunnat snacka av mig där och fått hjälp.

Anledningen till avslag var att jag lånade 100.000kr (Dec 2022) för att renovera där hemma men huset ägs av min fru samt att jag står med på bolån.
Det jag inte berättade (kanske dumt av mig) var att vi hade 100.000kr sparade till renovering som jag spelade upp och tog sedan ett lån för att slippa berätta för min fru.

Tänkte ansöka om skuldsanering i Oktober igen men funderar på om det är för tidigt och om man ska avvakta ytterligare?
Avvakta till nästa år...Är ju inte så långt dit. Då när din ansökan behandlas så kommer dina lån vara betydligt äldre o om du håller dej borta från spel så har du varit spelfri minst 1 år.

Med tanke på händelsen i januari, att du spelat upp hela din lön och tagit nya lån så känns en ny ansökan i oktober lite väl för nära i tiden. Men kanske finns ngn annan som kan ge bättre svar!
Ja jag har ingen aning... det känns som det gått en tid sedan senaste skuldsaneringsansökan men vet ej om 10 månader är för lite för att visa ett tydligt bryt för både spel och lån.. Eller så ansöker jag bara och tar ett nej med deras motivation och går vidare därifrån. Där är väl ändå typ 7 månaders kö typ.

Avvakta till nästa år...Är ju inte så långt dit. Då när din ansökan behandlas så kommer dina lån vara betydligt äldre o om du håller dej borta från spel så har du varit spelfri minst 1 år.
Är ju typ 7 månaders väntetid nu så kommer ju vara över ett år när det väl behandlas?

Är ju typ 7 månaders väntetid nu så kommer ju vara över ett år när det väl behandlas?
Det lär väl inte se så bra ut om du har ansökt om sanering, fått avslag, spelat bort 100 lax och sen provar igen?

Hade du låtit bli att spela upp de där pengarna samt tagit nya lån i Jan lär du ha suttit i en mycket bättre sits. Om du fick avslag pga av lagda pengar på en renovering 1 år före avslaget så det bli jobbigt med en nya ansökan där det kommer gå drygt 14-15 mån istället för 12 och med spel istället i bakgrunden.

Det lär väl inte se så bra ut om du har ansökt om sanering, fått avslag, spelat bort 100 lax och sen provar igen?

Hade du låtit bli att spela upp de där pengarna samt tagit nya lån i Jan lär du ha suttit i en mycket bättre sits. Om du fick avslag pga av lagda pengar på en renovering 1 år före avslaget så det bli jobbigt med en nya ansökan där det kommer gå drygt 14-15 mån istället för 12 och med spel istället i bakgrunden.
Jo jag vet att det hade varit en bättre sits, säger väl sig själv… Men om du läser så spelades inte pengarna upp efter avslaget utan 8 månader INNAN jag ansökte om sanering.
Men vet du vad, om du inte kan ta dig tiden till att läsa igenom frågan ordentligt så behöver du inte ens kommentera! Bara drygt och onödigt.

Jo jag vet att det hade varit en bättre sits, säger väl sig själv… Men om du läser så spelades inte pengarna upp efter avslaget utan 8 månader INNAN jag ansökte om sanering.
Men vet du vad, om du inte kan ta dig tiden till att läsa igenom frågan ordentligt så behöver du inte ens kommentera! Bara drygt och onödigt.
Fast som du skrev i ditt första inlägg får man intrycket av att du spelade upp hela januarilönen nu 2024. Tror vi är flera här som uppfattade det så. Jag uppfattade det också så.
Isf om det var i januari 2023 som du avsåg o du inte har några nya lån sen 2022 så har det ju gått som jag ser det lång tid ändå o det kommer gått ännu mer tid då din nya ansökan behandlas om du skickar in nu. Vad jag förstått så kikar dom även på den gamla ansökan o orsaken till avslaget. Kan va bra att veta.

Har läst ditt inlägg flertalet gånger och jag kan inte få det en enda gång till att du pratar om januari 2023. Så hur du tänkt man ska förstå det är en gåta i sig. Sen är jag inte professor i Matematik med Januari till Juli är inte 8 mån. Kanske en petitess i sammanhanget med samma där, i de här fallen kan nån månad hit och dit göra skillnad.

Tänk nu på att för att få bästa svar kanske det behövs vara övertydligt, utan chans till misstolkning.

Tänk nu på dessutom att, utan att veta då du inte skrivit angående detta, så verkar det som att din ansökan inte ens gick till inledande? Jo det kommer ha gått över 1 år sedan sist men har du kunnat jobba av skulderna nåt? sålt nåt? ändrat nåt?

För det handlar inte bara om tid utan även så som förändrat beteende och liknande. Superbra att du inte spelat sedan dess och tagit hjälp. Ett klart plus.
Har dock fått för mig att när det kommer till spel så krävs det lite längre tid. Kan ha fel angående detta, bara en känsla jag fått genom att läsa igenom vad folk skrivit här. Har dock inga siffror eller konkret

januarilönen som spelades bort var i jan 2024? Avslag på sanering i december 2023. Junilönen spelats upp. även om det inte uttryckligen står 2024 så är det det jag tänkte när jag läste inlägget, både första och andra gången.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp