Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bra kreditvärde men nekad på allt

Hej!

Jag har inte tänkt skuldsätta mig men jag vill gärna kunna handla på Klarna eller Qliro för att få betala efter att ha fått beställningar.

Jag har nyss haft skuldsanering men är avslutat och betalningsanmärkning är borta.

Mitt kreditomdöme är:
Kreditbetyg UC: Mycket bra 0,6
UCscore: 657
UC: 2 förfrågningar
Bisnode kreditvärde: 6
Creditsafe kreditvärde: Scoring 32 /Medel
Inkomst sen flera år: 184,000
Sjukskriven men fast anställd i grunden.
Inga lån, varken med eller utan UC
Inga krediter
Endast CSN-lån

Varför vill inte Klarna eller Qliro godkänna mig?
Jag kan förstås ringa och fråga, men tycker det är väldigt jobbigt så jag frågar här först, om någon har en trolig förklaring varför jag nekas överallt.

Har slösat en Kreditupplysning för Klarna....
Och en Creditsafe/Bisnode för Qliro samt att kolla ett mindre lån på 2000:- hos KlaraLån men inte ens det blir jag godkänd på.
Det senaste bara för att kolla upp om det ens gick.

Har liksom ingen tanke att skuldsätta mig men upplever detta lite konstigt att det inte ens går att handla på faktura på ett litet belopp?
Det vill man ju göra ibland utan att ha för avsikt att skuldsätta sig.

Mvh Fundersam

Senast ändrad:
Det kan finnas tre olika anledningar.

1 : Du har för låg inkomst, 10.000 efter skatt i månaden är 2024 ganska lite pengar vilket för att din KALP inte går ihop.
2: Du har tidigare haft dålig betalningshistorik hos Qliro eller Klarna och således är rödflaggad i deras interna system nu.
3: Din anmärkning om skuldsanering kanske gick ut i så pass närtid att det inte är uppdaterad i kreditupplysningsbolagen (?)

Har du haft skulder till Klarna och Qliro som har ingått i din ssn?
Inkomsten är för låg så det spelar också roll, även om det kan tyckas att på lägre belopp (säg upp till 5 k kr) borde gå med den inkomsten.
Dock kanske de ser att din inkomst kommer fr FK och inte fr jobb, om du är sjukskriven.

På sätt och vis är det bättre för din ekonomi att du inte får godkänt då det är väldigt lätt att skuldsätta sig med Klarna, 150 kr hit och 200 dit så blir det stora belopp rätt som det är och det är min erfarenhet. Men kan samtidigt förstå att du vill kunna göra det ibland.
I längden är det absolut billigaste att handla för pengar man har.

Det kan finnas tre olika anledningar.

1 : Du har för låg inkomst, 10.000 efter skatt i månaden är 2024 ganska lite pengar vilket för att din KALP inte går ihop.
2: Du har tidigare haft dålig betalningshistorik hos Qliro eller Klarna och således är rödflaggad i deras interna system nu.
3: Din anmärkning om skuldsanering kanske gick ut i så pass närtid att det inte är uppdaterad i kreditupplysningsbolagen (?)
1) Ja fast det finns ju många företag som skriver inkomstnivåer som 100,000:- 120,000:- eller 150,000:-
Jag har dessutom låga boendekostnader och knappt några fasta kostnader alls längre. Inga lånekostnader. Så isåfall borde knappt någons KALP gå ihop.
2) Klarna kan detta vara en anledning (är man "spärrad" för alltid då?)
Men Qliro har jag haft tidigare och alltid betalat/slutbetalat i tid.
3) Skuldsanering och betalningsanmärkningen är borta.

Så jag tycker faktiskt det är märkligt.

1) Ja fast det finns ju många företag som skriver inkomstnivåer som 100,000:- 120,000:- eller 150,000:-
Jag har dessutom låga boendekostnader och knappt några fasta kostnader alls längre. Inga lånekostnader. Så isåfall borde knappt någons KALP gå ihop.
2) Klarna kan detta vara en anledning (är man "spärrad" för alltid då?)
Men Qliro har jag haft tidigare och alltid betalat/slutbetalat i tid.
3) Skuldsanering och betalningsanmärkningen är borta.

Så jag tycker faktiskt det är märkligt.
Vet av egen erfarenhet att bankerna inte går efter de faktiska kostnaderna så även om du inte har sådana alls så går de efter KALP och där spricker det.

Har du haft skulder till Klarna och Qliro som har ingått i din ssn?
Inkomsten är för låg så det spelar också roll, även om det kan tyckas att på lägre belopp (säg upp till 5 k kr) borde gå med den inkomsten.
Dock kanske de ser att din inkomst kommer fr FK och inte fr jobb, om du är sjukskriven.

På sätt och vis är det bättre för din ekonomi att du inte får godkänt då det är väldigt lätt att skuldsätta sig med Klarna, 150 kr hit och 200 dit så blir det stora belopp rätt som det är och det är min erfarenhet. Men kan samtidigt förstå att du vill kunna göra det ibland.
I längden är det absolut billigaste att handla för pengar man har.

Klarna har det, så det kan jag förstå. Dock inte Qliro.

Och inkomsten är ju stadig och det kan jag förstå om dom gjorde en TINK och ser, men annars vet dom ju inte att min inkomst kommer från sjukpenning (det går inte att skriva någonstans när man ansöker)

Sen, som jag sa, så handlar det inte om att jag tänker skuldsätta mig utan att jag både för enkelhet och säkerhet skulle vilja ha möjlighet att använda faktura som betalningsalternativ ibland.

Vet av egen erfarenhet att bankerna inte går efter de faktiska kostnaderna så även om du inte har sådana alls så går de efter KALP och där spricker det.
Men då finns det ju ingen vits att skriva lägsta inkomst nivå på tex 110,000:- för då går ju ingen KALP ihop?
Så jag fattar inte riktigt iaf.

Har faktiskt pratat med med både Qliro och Klarna och man blir inte automatiskt spärrad efter skuldsanering. Dom nekar för att jag har skuldsaneringen enligt dem, men när jag pratar med Bisnode eller Creditsafe så säger dom att den är helt borta....
Så märkligt...

Har faktiskt pratat med med både Qliro och Klarna och man blir inte automatiskt spärrad efter skuldsanering. Dom nekar för att jag har skuldsaneringen enligt dem, men när jag pratar med Bisnode eller Creditsafe så säger dom att den är helt borta....
Så märkligt...
köp en UC på dig själv.

Så märkligt...
De kan spara i egna interna system. Det hände sambon när han fick anmärkning om misskött kredit. När anmärkningen försvann så upptäckte vi att Ikano sparar uppgifter minst ett år efter att anmärkningen försvunnit.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp