Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bott utomlands, hur får man skuld preskriberad

Hej!

Under tiden jag bodde i Sverige fick jag, dumt nog, en del skulder på mig. Nu har jag bott i ett annat EU land sedan 2017 och inte varit folkbokförd i Sverige. Mina skulder har legat hos KFM och också har jag haft löneutmätning i Sverige under en viss period. Men som sagt, sedan dessa ingen kontakt inkassobolag i Sverige och de har inte heller skickat några brev utomlands. Det gäller mestadels skulder för smslång och kreditkort. Inga skatteskulder.

Då är min fråga, hur kan jag invända mot skulderna och hävda att de är preskriberade då det har gått mer än 3 år. Har något gjort det och lyckats?

Tack på förhand för alla tips!

Det är väl 10 års presk på privata skulder?

Jag tror att det bara är A-mål eller offentliga skulder som preskriberas, och detta efter 5 år. Privata skulder är tyvärr svårare eftersom preskriptionstiden är 10 år och det börjar om varje gång de skickar en betalningsuppmaning.

Det var enklare för när detta gjordes för hand att de missade att skicka förfallna fakturor men nu är allt digitaliserat och sker automatiskt.

Jag kan dock ha fel.

Hej!

Under tiden jag bodde i Sverige fick jag, dumt nog, en del skulder på mig. Nu har jag bott i ett annat EU land sedan 2017 och inte varit folkbokförd i Sverige. Mina skulder har legat hos KFM och också har jag haft löneutmätning i Sverige under en viss period. Men som sagt, sedan dessa ingen kontakt inkassobolag i Sverige och de har inte heller skickat några brev utomlands. Det gäller mestadels skulder för smslång och kreditkort. Inga skatteskulder.

Då är min fråga, hur kan jag invända mot skulderna och hävda att de är preskriberade då det har gått mer än 3 år. Har något gjort det och lyckats?

Tack på förhand för alla tips!

De flesta skulder är 10 års preskription och startar om varje gång det skickas en påminnelse om skulden. Räcker dessutom att dem skickat till din senaste svenska adress.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp