bolånekalkyl banken - kan man få mer med personligt möte?

Som titeln lyder. Om man tittar runt på olika bankers bolånekalkyler så kan man räkna ut vad man får låna.
Finns det något som har fått låna mer om man har vänt sig till sin bank eller annan och haft en personligt möte?
Hur mycket stämmer det som står på bankernas hemsidor?

Som titeln lyder. Om man tittar runt på olika bankers bolånekalkyler så kan man räkna ut vad man får låna.
Finns det något som har fått låna mer om man har vänt sig till sin bank eller annan och haft en personligt möte?
Hur mycket stämmer det som står på bankernas hemsidor?
Generellt brukar banker behandla kunder med sparande och högre inkomster bättre så det är inte ovanligt att kunna förhandla räntor och överenskommelser osv.

När jag var student fick jag kreditkort med 30 000 trots minimal taxering pga studier hos min bank som jag haft i 20 år, normalt belopp var 10 000 för studenter. Detta efter möte med banken som även uppmanade mig att flytta sparandet till dem.
Mao de har mycket bra koll på din ekonomi och vad du har råd med.

I flera år har bankerna tagit med i sina kalkyler att räntan kan komma att stiga, tror inte att det är lättare nu.

I flera år har bankerna tagit med i sina kalkyler att räntan kan komma att stiga, tror inte att det är lättare nu.
Om banken ser en potentiell vinst i affären genom exempelvis flytt av pensiontillgångar eller sparande så kan de säkerligen tumma på vissa grejer. Kalkylen är enkel, så länge banken vinner på affären kontra risken så kan saker ske

Om banken ser en potentiell vinst i affären genom exempelvis flytt av pensiontillgångar eller sparande så kan de säkerligen tumma på vissa grejer. Kalkylen är enkel, så länge banken vinner på affären kontra risken så kan saker ske
Min man, som är fastighetsmäklare, säger att bankerna har dragit åt sig öronen under en längre tid tillbaka och nu har de blivit stentuffa - går inte kalkylen ihop med ökande räntor inbakade så blir det inget lån, det tummas ingenting på något just nu. Han har flera försäljningar som fått gå tillbaka även fast lånelöfte lämnats på beloppet p g a detta, vilket i o f s är sunt.

Kalp kalkylen går inte att komma undan, kvar att leva på.

Enda sättet jag har hört är att signa upp sig för ett 10 års bolån. Obekräftat dock

Min man, som är fastighetsmäklare, säger att bankerna har dragit åt sig öronen under en längre tid tillbaka och nu har de blivit stentuffa - går inte kalkylen ihop med ökande räntor inbakade så blir det inget lån, det tummas ingenting på något just nu. Han har flera försäljningar som fått gå tillbaka även fast lånelöfte lämnats på beloppet p g a detta, vilket i o f s är sunt.
Intressant! Vad är det för räntemarginal bankerna kräver nu? Tänker iom snacket om ytterligare höjningar till ev. 4+% under 2023

Intressant! Vad är det för räntemarginal bankerna kräver nu? Tänker iom snacket om ytterligare höjningar till ev. 4+% under 2023
Kan fråga, men jag vet att han nämnde att innan räntan steg så räknade bankerna med 5 - 6%. Alla har förväntat sig att räntan skulle stiga, även innan kriserna, men inte riktigt så mycket som det gjort det senaste året. Tror det varierar lite mellan olika banker. En del banker har ökat amorteringskravet, utöver det som är lagstadgat, så det blir tuffare och tuffare att få bolån.

Läste för något år sedan att de höjt marginalen till 7%. Kalp måste hålla med 7% alltså.

tack för svar alla. Kan bara konstatera att det inte ser så ljust ut. Men men, hoppet är det sista som överger en.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp