- Meddelanden
- 263
- Mottagna reaktioner
- 103
- Poäng
- 266
Om det inte finns något att pantsätta kanske? BRF som konkat?
Låter galet, har du betalat bolånet som du ska ?Jag fick inledande skuldsanering för ca 1 månad sedan och jag har en bostad med huslån på via handelsbanken. Enligt KFM så ska jag såklart fortsätta betala på bolånet vilket jag hunnit göra en inbetalning på förra månaden (efter inledande).
Jag fick för några dagar sedan brev från intrum att handelsbanken skickat mitt bolån till dom, jag kontaktade först intrum och frågade varför mitt bolån var där, dom svarade att dom inte riktigt visste för att bolån med fastighet som säkerhet alltid undantages från skuldsanering och dom tyckte jag skulle kontakta handelsbanken. Handelsbankens svar var följande:
”Kronofogden kan ju besluta att undanta bolånen men det vet vi ju inte ännu. Så vi har skickat det till Intrum för anmälan och bevakning. Vi inväntar besked från Kronofogden när dom tagit beslutet, slutgiltigt. Det är till mig du ska vänta dig om du har funderingar men som det är nu så inväntar vi Kronofogdens slutgiltiga beslut.”
Hur ska jag tolka detta? Om jag får avslag på skusan sitter jag med bolånet hos Intrum? Är det okunskap från handelsbanken och det är skickat till intrum av misstag?
Är det praxis och såhär det brukar gå till?
Tänkte också på det.Om det inte finns något att pantsätta kanske? BRF som konkat?
Om det inte finns något att pantsätta kanske? BRF som konkat?
Dock i det här fallet verkar det vara ett vanligt bolån med säkerhet. Som ts dessutom betalat. Så snopet att det ändå skickats till inkassoJa, eller otillräcklig säkerhet.
Hus som rasat i värde av en eller annan anledning, dåligt skötta, nerdbrunna, eller ligger i något sjukt dåligt område, ofta i norrlands inland någonstans.. Ibland kombination av dessa.
Någon gång emellanåt ser man fastigheter på kfms auktionssida där det är värderat till 0,1 eller typ 500 kronor, men det går i underlaget om man vet vad man letar efter konstatera att det säljs för bolåns skull, och lånen kanske är på 300000
Ett sånt lån, där det snarare funnits säkerhet än finns, det skulle kunna ingå i skuldsanering, helt eller delvis
Det kräver ju ett antal särskilda omständigheter för att hamna där, men det sker. Jag vet rakt av minst 2 som fått lån där det lånats med fastighet som säkerhet men säkerheten tappat i värde och de lånen har sanerats.
Ja alltid betalat bolånet i tid, har även som sagt även gjort en inbetalning efter inledande.Låter galet, har du betalat bolånet som du ska ?
Dock i det här fallet verkar det vara ett vanligt bolån med säkerhet. Som ts dessutom betalat. Så snopet att det ändå skickats till inkasso