Bolån + Samlingslån

Hej,
Tänkte be om hjälp och se hur ni hade agerat i min ställning. Jag och min sambo ska ge oss ut på bostadsmarknaden. Vi har inte svårigheter att få vardagen att gå runt men känner att där vi bor nu inte passar vår familj längre.

Vi har tillgång till ett arv avsett för kontantinsats till ett hus. Hus medför större kostnader än hyresrätt och oförutsägbara förändringar kan inträffa. Jag pratade med en bank om det var smart att ta bolån och samlingslån hos dom och det tyckte han väl.
Vi har inte ansökt om bolån än men kan ett samlingslån på 420 000kr bli ett hinder när man söker bolån tror ni? Vi har en årsinkomst på drygt 700 000kr och vårt arv är på ungefär 400 000kr. Hur hade ni gjort? Betalar idag drygt 3700 på sevenday, 4000 på Anyfin och 3.500kr på billån.

Det bästa rent ekonomiskt är att använda pengarna till att betala bort Sevenday, Anyfin och Billånet så att ni frigör 11 200 kr i månaden. Anledningen till det är för att blancolån har så jäkla hög ränta. Sen när ni är helt skuldfria så kan ni spara ihop till 400.000 kr i kontantinsats.
Försvinner dessa 11200 och ni kan spara totalt 15.000 kr i månaden så har ni kontantinsatsen om 2 år.

Kanske låter väldigt tråkigt. Men jag hade börjat i den endan. Hus är alltid dyrare än vad man tror och jag antar att ni tänker bo där i princip förevigt. Efter huset är köpt så kommer ni få det märkbart sämre ställt om ni har dessa 11200kr att betala (eller kanske 6000kr med ett samlingslån). Vet inte hur gamla ni är. Men säg att ni är 45 och har 20 år till pension. Det är betydligt bättre ekonomiskt att köpa hus när ni 47 och i övrigt skuldfria och ha 18 år till pension än att köpa idag med 20 år till pension men ha andra lån att betala på i 10 år (då ni kan bli av med dom och kanske köpa hus på 2 år och inte dras med dessa lån/samlingslånet i 8 år extra)

Antar att ni har era visioner och planer. Men rent ekonomiskt så är det ett betydligt bättre beslut att döda alla räntekostnader helt och hållet idag med pengarna och sen hårdspara till kontantinsats och då köpa utan att ha 3700+4000+3500 (gissar att 5000-7000 kr av detta är räntor varje månad) att betala eller ett samlingslån.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp