Bolån med blanco som kontantinsats?

Hej!

Jag undrar om banken kommer neka än bolån om man tar blancolån till kontantinsatsen? Alltså 100% av den.

Vi har följande
Jag: 410k inkomst
0 lån 0 kredit 3ff

Fru: 327k inkomst
0 lån 1 outnyttjad kredit som ska avslutas 2ff

Vi har idag en hyra på 18k, vi skulle med blancolånets månadskostnad + bolån med alla driftkostnader landa på 4 000kr mindre i månaden vi kollar på hus för 1.7 milj

Jag vet att väldigt många kommer säga att vi ska spara, men då måste vi hitta en billigare lägenhet och hoppas på att få den (långa köer här i kommunen) tog oss 6 år att komma ifrån våran förra lägenhet av aktivt sökanse, vi sparar 3 000kr i månaden som går in på sonens ISK konto, visst skulle vi kunna börja spara dessa pengar åt oss istället, men då är det 8 år bort att ha kontantinsatsen.

Att det blir billigare att bo i hus än att hyra är mycket tveksamt dock, hus behöver underhåll och renoveringar som du inte räknar med.

Kostnaden för lagfart och pantbrev på aktuellt hus vi tittar på har vi så vi kan ta av sparade pengar. Huset vi tittar på har nytt tak, relinat avlopp 2021 och ny bergvärmepump 2022. Vi kommer självklart se till att spara en buffert för underhåll löpande, frågan var ju dock om banken kommer avslå bolån för att det är underförstått att vårat blancolån taget samma månad som vi söker bolån är för kontantinsatsen?

Har ni extremt goda marginaler i kalkylen så. Annars är det ju liksom meningen att man inte ska låna 100%

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html?content=first

Skriv in era uppgifter och lägg till ett lån på 260tkr (15%) och se om det går hem.

Har ni inget sparat alls skulle jag på rak arm inte rekommendera att köpa ett hus. Men inget konstigt alls att blancolåna till insats. Förr kallades det topplån.

Räntekostnad bolån: ca 5700kr/mån
Räntekostnad blanco: 1733 kr mån (8%)
Ränteavdrag bolån:-1710 kr/mån
Rånteavdrablanco: -260 kr/mån ( 15% 2025, 0% 2026 om regering får som den vill)
Amortering bolån: 2400kr/mån
Amortering blanco: 2125 kr/mån (10 år)

Lånekostnader på 10 tkr/mån efter avdrag. 12 tkr innan.

Sen tillkommer drift
VA
Sopor
Fastighetsavgift
El och uppvärmning
Serviceavtal värmepump (för att behålla garanti)
Dyrare internet jämfört med lgh ca 400-500kr
Dyrare hemförsäkring jämfört med lgh 300-500kr

Totalt ca 2-4000kr/mån drift

Så 12-14 tkr/mån efter avdrag

Totalt sett ganska rimligt.

10-12 tkr när räntan har bottnat, lägre för varje år iom amortering.

Sen tillkommer allt med renovering och underhåll som är ett stort svart hål. Huset ska även inredas. Trädgårdsredskap ska inhandlas osv.

Rekommendationen är att gå all in på att spara en rejäl buffert år ett. Blunda för alla saker man stör sig på, fundera i stället på bästa lösning för framtiden. Var glada och tacksamma över att ni har lyckats köpa ett hus, spring inte och köp bilar/båtar större TV, värstinggrill, loungeset, robotgräsklippare. Acceptera att det kanske är lite torftigt ett tag men att det är värt det i det långa loppet.

Kan man inte lappa och laga det mesta själv så bör man enl mig inte köpa utan 100 tkr I buffert.

Risken är att man tar fler lån för att underhålla,inreda och komplettera. Huset redan maxbelånat i 5år, blancolåneutrymmet begränsat, sen står man där med några härliga krediter på 70 tkr med en kostnad på 7 tkr/mån och vips är boendekostnaden snarare 20 tkr/mån.

Lycka till

I så fall hade jag tagit blancolånet gemensamt nu och lagt det på sparkontot i ett halvår (eller 6 månader bundet fasträntekonto så att man inte kommer åt pengarna förrän i april). Sen om ett halvår - till våren gå in för att köpa bostad. Kanske inte behöver låna allt, utan spara en del av pengarna under dessa 6 månader. Sen brukar inte UC betyget gilla ett nytt lån och en färsk förfrågan senaste 6 månaderna.

Ser dom att du tagit ett blanco för några veckor eller en månad sen innan bolånet kan dom backa ur på grund av att dom förstår att man tagit blancolån för kontantinsatsen. Min uppfattning är att bankerna generellt sätt inte gillar att man tar blanco till kontantinsatsen.

Senast ändrad:
I så fall hade jag tagit blancolånet gemensamt nu och lagt det på sparkontot i ett halvår (eller 6 månader bundet fasträntekonto så att man inte kommer åt pengarna förrän i april). Sen om ett halvår - till våren gå in för att köpa bostad. Kanske inte behöver låna allt, utan spara en del av pengarna under dessa 6 månader. Sen brukar inte UC betyget gilla ett nytt lån och en färsk förfrågan senaste 6 månaderna.

Ser dom att du tagit ett blanco för några veckor eller en månad sen innan bolånet kan dom backa ur på grund av att dom förstår att man tagit blancolån för kontantinsatsen. Min uppfattning är att bankerna generellt sätt inte gillar att man tar blanco till kontantinsatsen.
Håller med, trots att jag själv tog ett blanco till insatsen ( men då utan uc på Wästgöta). Banken frågade om vart insatsen kom ifrån.

https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html?content=first

Skriv in era uppgifter och lägg till ett lån på 260tkr (15%) och se om det går hem.

Har ni inget sparat alls skulle jag på rak arm inte rekommendera att köpa ett hus. Men inget konstigt alls att blancolåna till insats. Förr kallades det topplån.

Räntekostnad bolån: ca 5700kr/mån
Räntekostnad blanco: 1733 kr mån (8%)
Ränteavdrag bolån:-1710 kr/mån
Rånteavdrablanco: -260 kr/mån ( 15% 2025, 0% 2026 om regering får som den vill)
Amortering bolån: 2400kr/mån
Amortering blanco: 2125 kr/mån (10 år)

Lånekostnader på 10 tkr/mån efter avdrag. 12 tkr innan.

Sen tillkommer drift
VA
Sopor
Fastighetsavgift
El och uppvärmning
Serviceavtal värmepump (för att behålla garanti)
Dyrare internet jämfört med lgh ca 400-500kr
Dyrare hemförsäkring jämfört med lgh 300-500kr

Totalt ca 2-4000kr/mån drift

Så 12-14 tkr/mån efter avdrag

Totalt sett ganska rimligt.

10-12 tkr när räntan har bottnat, lägre för varje år iom amortering.

Sen tillkommer allt med renovering och underhåll som är ett stort svart hål. Huset ska även inredas. Trädgårdsredskap ska inhandlas osv.

Rekommendationen är att gå all in på att spara en rejäl buffert år ett. Blunda för alla saker man stör sig på, fundera i stället på bästa lösning för framtiden. Var glada och tacksamma över att ni har lyckats köpa ett hus, spring inte och köp bilar/båtar större TV, värstinggrill, loungeset, robotgräsklippare. Acceptera att det kanske är lite torftigt ett tag men att det är värt det i det långa loppet.

Kan man inte lappa och laga det mesta själv så bör man enl mig inte köpa utan 100 tkr I buffert.

Risken är att man tar fler lån för att underhålla,inreda och komplettera. Huset redan maxbelånat i 5år, blancolåneutrymmet begränsat, sen står man där med några härliga krediter på 70 tkr med en kostnad på 7 tkr/mån och vips är boendekostnaden snarare 20 tkr/mån.

Lycka till
Tack snälla för din input!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp