Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Billån trots missbrukad kontokredit (UC) + flera förfrågningar – men hög inkomst och stark dnb-score?

Hej!

Jag står just nu i valet mellan att leasa bil, eller att ta ett billån via t.ex. VW Finans (Volkswagen, Audi, Skoda), eller kanske via Carla.se om det finns goda erfarenheter därifrån.

Efter att jag blev nekad förra året (då det gjordes en UC) har jag utvecklat en viss "rädsla" för att försöka igen. Jag är orolig att jag försämrar mina chanser att faktiskt kunna skaffa bil innan sommaren.

Jag har hittat en bil jag är intresserad av - via Carla.se - priset ligger på ca 230 000 kr, och det är den prisklass jag letar inom. Men jag är osäker på mina chanser att bli beviljad lån (de verkar använda Dun & Bradstreet), så jag skulle verkligen uppskatta era erfarenheter och input!

Min ekonomiska situation just nu (2025-04-19):
  • Inkomst idag (årstakt): ca 670 000 – 700 000 kr
  • Fast heltidsanställning
  • Deklarerad inkomst 2024 (för 2023): 307 900 kr
  • Ny deklaration (för 2024): borde uppdateras i början av maj – landar på ca 600 000 kr
Krediter/skulder:
  • Ferratum: Lån på 45 000 kr, utnyttjat 25 000 kr. Jag betalar 13 000 nu i slutet av april → kvar: 12 000 kr
  • LO Kredit: Ursprungligt belopp 25 000 kr – kvar idag: ca 18 000 kr
  • Anyfin: Kvar ca 5 000 kr – borta inom veckor
Totalt alltså under 40 000 kr kvar i skuld, och allt borta inom ett par månader.
Alla dessa är inlagda i min budget och betalas utan problem varje månad.

Kreditbetyg hos UC:
  • Tyvärr dåligt just nu (pga flera förfrågningar när jag försökte köpa bil i slutet av 2024 + en missbrukad kontokredit)
  • Inga betalningsanmärkningar, men den missbrukade kontokrediten ligger kvar som notering till november 2025.
Bakgrund till “missbrukad kontokredit”:
Det var ett tidigare misstag, som jag tar fullt ansvar för – men det fanns personliga omständigheter bakom. Det har inte upprepats, och aldrig hänt tidigare.

Kreditbetyg hos Dun & Bradstreet:
(2024-11-15)
:

Score: 615
Beräknad kreditrisk: 1,79 %
Klassas som hög kreditvärdighet
Inga betalningsanmärkningar

Förfrågningar som är kvar hos DnB (senaste 12 mån):
  • Noba Bank Group AB - 2024-11-15
  • Medmera Bank AB - 2024-11-15
  • Brixo - 2024-08-04
  • Saldo - 2024-08-04
  • Tele2 - 2024-06-14
Min fråga till er:
Jag vet att vissa här fått lån hos VW Finans trots missbrukad kontokredit och tidigare UC-förfrågningar. Men det skulle betyda mycket att få höra från er som varit i liknande situation - eller har mer insyn. Vad tror ni?

Och gällande Carla – vet ni om de kör hela processen via Dun & Bradstreet, eller går de över till UC i ett senare skede? Har någon här lyckats få billån hos dem med liknande förutsättningar?

En sista grej jag också funderat på:
Låt säga att jag måste lägga högre kontantinsats än jag har sparat ihop - hur hade ni gjort i mitt läge?

Alternativen jag ser är:
  • Använda en del av mina redan beviljade krediter som insats, och sedan betala av allt under året enligt plan
  • Vänta och försöka spara ihop (men då riskerar jag att stå utan bil i sommar, vilket jag helst vill undvika)
Jag vet att vissa kanske tycker det är "fel" att använda krediter till insats - men jag vill gärna höra realistiska tankar från folk som varit i liknande situation

För mig är det viktigt att kunna köpa en bil innan sommaren, både praktiskt och personligt.

Tack för att du läste – och stort tack om du har något att dela!

Fick billån med sämre förutsättningar än dig, blev först nekad när vi sökte men chefen på bilfirman ringde och fixade de på något sätt ändå. Fick via dnb billån. Hade inte valt att leasa bil , då det brukar vara dyrare och tror dom är hårdare på det.

Fick billån med sämre förutsättningar än dig, blev först nekad när vi sökte men chefen på bilfirman ringde och fixade de på något sätt ändå. Fick via dnb billån. Hade inte valt att leasa bil , då det brukar vara dyrare och tror dom är hårdare på det.
Viken bilfirma? Fick exakt samma.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp