Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betydelsen utav en medlånetagare?

Hej,

Jag har en fråga som jag faktiskt inte har fått svar på under alla mina år här på forumet :D

Låt säga att Kalle har en UC-risk på 50%. Han har inga anmärkningar och ett normalt jobb med normal lön. Men det är maxade kreditkort och en drös med förfrågningar.
Låt då säga att Pelle har en UC-risk på 0.1%. Han tjänar 100.000 i månaden och han har aldrig tagit ett lån i sitt liv. 0 FF.

Det innebär att om Pelle själv skulle söka ett lån - då hade nog ALLA banker på marknaden lämnat bud, med bra ränta dessutom.
Men om Kalle söker lånet - anger Pelle som borgenär, är det då 100% att även Kalle får alla bud som Pelle själv får?

För det är ju som så att om Kalle inte betalar sitt lån - Då ses Pelle som betalningsskyldig vilket i förlängningen faktiskt innebär att banken har större chans att få sina pengar i case 2 (dvs där Pelle är Kalles borgenär) för då har man 1: säkerhet genom att kalle gör rätt för sig OCH 2: att man har Pelle i bakgrunden, medan man i Pelle söker själv har en säkerhet.

Någon som kan besvara min fundering? Det kanske blev lite luddigt och rörigt men min fråga är om en person utan betalningsanmärkning alltid får lån om hans borgenär har 0.1% i UC.

Tror ditt exempel bara funkar på de banker som tar borgenär och då är det ju oftast en bökig manuell process. Sen har de flesta banker om vi pratar medsökande att man att man måste vara folkbokförd på samma address som ett grundkrav eller ha en nära relation. Detta troligvtis pga "att kvar att leva på" baserar delvis på gemensama hushållsutgifter osv. så om Kalle är överbelånad så går det ju inte ändå. Eftersom Kalle är den som ska betala primärt så kommer banken prisa risken därefter.

Senast ändrad:
Intressant.

Men det här med medsökande. Har alla banker att man ska vara folkbokförda på samma adress? Då kan ens särbo eller förälder eller syskon vara medsökande?

Att ha en borgenär om man ska låna pengar är obligatoriskt.
Borgenären är den som lånar ut pengarna.

Intressant.

Men det här med medsökande. Har alla banker att man ska vara folkbokförda på samma adress? Då kan ens särbo eller förälder eller syskon vara medsökande?
Man behöver inte vara skriven på samma adress som medsökande.

Angående borgenären så får man inte samma erbjudanden. Tyvärr.

Jag som uttryckte mig fel.

Gäller medlånetagare.

Man behöver inte vara skriven på samma adress som medsökande.

Angående borgenären så får man inte samma erbjudanden. Tyvärr.

Är det inte märkligt? För personen med 0.1% i mitt exempel blir ju ändå den som får pröjsa om låntagaren inte sköter sig.

Svaret på frågan är Nej inte alltid.

Är det inte märkligt? För personen med 0.1% i mitt exempel blir ju ändå den som får pröjsa om låntagaren inte sköter sig.
Absolut. De kan upplevas märkligt. Men de finns ingen anledning varför den sökande (gäldenären) ska få fördel pga en borgensman med bra förutsättningar. Då denna är en säkerhet bara.

Och som vanligt är det inte Kalle som skrivit brevet, som alltid programmet bullen sa :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp