Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betydelsen av outnyttjade krediter

Som vissa av er kanske har läst här på forumet så blev jag trots ett relativt bra betyg hos UC (0.5) nekad samlingslån på såväl 140 som 110 K i veckan. Sannolikt är det mina höga blancolån (drygt 830 K) i förhållande till min lön (cirka 450 K).

Så nu planerar jag en mer långsiktig strategi över ett år. Dels för att få alla förfrågningar nollade, dels för att i möjligaste mån betala ner en del på mitt sämsta blanco (Mariginalen 110 K, 16.5 procents ränta). Men det kommer tyvärr inte kunna bli fråga om några våldsamma inbetalningar. Jag hoppas på att kunna extra-amortera kanske 2000 kr i månaden i snitt. Så jag behöver även titta på andra aspekter.

Då kommer vi till mina krediter. Och här blir jag inte riktigt klok på vad som gäller. Jag har 115 K i beviljade krediter. De är för närvarande nollade och ska så förbli. Genom att nolla dem har jag gång på gång fått ner min Score på UC så jag förstår värdet av dem.

Inte desto mindre får jag ju inte längre några nya blancon i den nya, tightare, låneverkligheten. Kan det vara så att även outnyttjade krediter räknas in som "använda" i låneinstitutens kalkyler när de bedömer en? Bör man därför göra sig av med alla (eller några?) av sina krediter som inte används? Jag har nu:

Swedbank/Entercard 55 000
OK/Q8 30000
Fairlo 30 000

Hur hade ni tänkt och gjort? Jag har ju ett helt år på mig så egentligen gör det inget om min Score blir sämre under en period på grund av att jag säger upp dem:)

Som vissa av er kanske har läst här på forumet så blev jag trots ett relativt bra betyg hos UC (0.5) nekad samlingslån på såväl 140 som 110 K i veckan. Sannolikt är det mina höga blancolån (drygt 830 K) i förhållande till min lön (cirka 450 K).

Så nu planerar jag en mer långsiktig strategi över ett år. Dels för att få alla förfrågningar nollade, dels för att i möjligaste mån betala ner en del på mitt sämsta blanco (Mariginalen 110 K, 16.5 procents ränta). Men det kommer tyvärr inte kunna bli fråga om några våldsamma inbetalningar. Jag hoppas på att kunna extra-amortera kanske 2000 kr i månaden i snitt. Så jag behöver även titta på andra aspekter.

Då kommer vi till mina krediter. Och här blir jag inte riktigt klok på vad som gäller. Jag har 115 K i beviljade krediter. De är för närvarande nollade och ska så förbli. Genom att nolla dem har jag gång på gång fått ner min Score på UC så jag förstår värdet av dem.

Inte desto mindre får jag ju inte längre några nya blancon i den nya, tightare, låneverkligheten. Kan det vara så att även outnyttjade krediter räknas in som "använda" i låneinstitutens kalkyler när de bedömer en? Bör man därför göra sig av med alla (eller några?) av sina krediter som inte används? Jag har nu:

Swedbank/Entercard 55 000
OK/Q8 30000
Fairlo 30 000

Hur hade ni tänkt och gjort? Jag har ju ett helt år på mig så egentligen gör det inget om min Score blir sämre under en period på grund av att jag säger upp dem:)
Svårt att veta exakt kring krediter. Har tidigare fått uppfattning om att någon kredit, ex på 20 000:-, som är nollad är positivt för UC score. Man har en livlina så att akuta kostnader kan lösas typ. Men har man många krediter (även om dom är nollade) kan det anses som en risk då man kan skuldsätta sig mer än man kanske klarar av.

Ja, precis. Det borde ju räknas som en risk. Inte minst för låneglada individer som oss här ;-). Får man feeling går det ju potentiellt att låta korten glöda och lätt dra på sig 100-150 K till hög ränta om det finns beviljade.

När jag får något år sedan sökte bolån så räknade banken mina krediter som fullt utnajade. Hade något år tidigare även en kollega som var tvungen att stänga en kredit för att få bolånet godkänt,
Hur det ser ut med Blanco vet jag inte men skulle inte vara förvånad om de börjar räkna dem som nyttjade i kalp

Min instinktiva attityd till den här problematiken, som jag ju också har även om min problematik kommer från att ha fyllt en ekonomisk krater över de senaste åren snarare än att vara belånad till någon större grad, har varit att jag vill bygga en snygg sida i Excel med diagram och formler och analyser. Så kan jag följa utvecklingen över tid, och grotta ner mig i de minsta detaljerna.

Jag har väl kommit till insikten att UC inte riktigt fungerar på det viset, och att den underliggande datan är ”skitig”, dvs den passar inte riktigt in i de rena analysmetoderna, och passar inte in i de snäva ramarna som mina fina diagram och tabeller kräver.

Det känns som om det istället för att fungera som så att ”Förändring X, ger utslag Y” så fungerar det som om ”nu slår vi ut kaffesumpen i tefatet, och Rorschack-formerna som bildas kommer att ge en antydan om vädret till jul nästa år”.

Hehe, förstår precis hur du menar men vi får väl hoppas på i alla fall något mer konsekventa resultat av "Förändring x". Men jag har själv blivit förvånad många gånger och har ju märkt samma sak här på forumet många gånger. Första gången jag kände mig duktig och släckte ner ett kreditkort och fick rejält sämre betyg var en oskön kalldusch till exempel

Just nu tycker jag ett lika stort problem är att låneinstituten har blivit så tighta i utlåningen att man är chanslös om inte kalkylerna går ihop. Även om man har superlåg UC. Vill man ta ett samlingslån för att lösa och sänka sina räntekostnader radikalt borde man ju rimligtvis klara det utan problem om man har en "stabil" ekonomi i övrigt (fast lön, inga anmärkningar osv). Men ändå verkar de kalkylera (alltså räkna med) att man sannolikt kommer att sänkas ekonomiskt de närmaste åren så ingen vågar låna ut till en. Och jag kan inte riktigt påstå att jag klandrar dem. De vill ju såklart slippa kreditförluster och verkar utgå från att vi har en väldigt mörk framtid framför oss

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp