Betalningsanmärkning, gård som pant eller låna som företag, etc?

Hej

Vi är 3st (4 personer) generationer som bor på en gård (fastighetskod 120), vi har hankat oss fram sedan november 2023 för att undvika betalningsanmärkning, men nu i väntan på att bodelningen(dödsfall) skulle bli klar så har tyvärr kronofogden blivit inblandad. För 3 veckor sedan blev bodelning klar och gården gavs till mig som gåva för att jag förmodligen hade bästa chansen att få lån.

Vi är 3st med lön på sammanlagt 90 000kr brutto, dock så har bara 2 av oss tillsvidare anställning, fick gården värderad till 7 300 000kr i tisdags av mäklare.
Vi 3 som jobbar har sen dom senaste 2 veckorna allihopa betalningsanmärkningar och han som är pensionär har utmätning på pensionen.
Finns en skuld på gården på 300 000kr som står kvar på före ägaren (morfar, bor även kvar på gården).

Våran lokala bank som vi alla har varit kunder hos hela våra liv sa nej till lån.

Vem ska man vända sig till för att få hjälp, att sälja våran släktgård sedan 1800-talet är oacceptabelt.

Finns det ställen där man kan få bolån på lantbruksgård när man har betalningsanmärkning samt skuld från förre ägaren finns kvar?
Kan jag kanske starta enskild firma med gården och använda den som pant för företagslån?

Tanken var att jag skulle låna 1 500 000- 2 000 000kr och betala av samtliga skulder, inklusive den förre ägarens skuld på gården.

Det har varit besvärligt i många år, tack vare sjukvården så var min mor tvungen att operera knät (protes) efter att sjukvården gjorde bort sig helt (försökte operera menisken när det var propp i benet, vilket ambulansen misstänkte) och det fick göras på privatsjukhus (500 000kr) för att vården inte vill ha med henne mer att göra. Far har inte heller haft det lätt då han har fått 3 proteser (båda handlederna, ena höften) samt stelopererat båda fötterna tack vare reumatism och förrförra året så blev min morfar lurad, bestulen och hackad på 600 000kr och varken polisen eller bankerna är särskilt intressent av att hjälpa till, trots polisanmälan med bevis och annat.

Tack på förhand!
Hälsningar
TotalBreakdown

Bluestep eller marginalen kanske är intresserad med de där förutsättningarna. Osäker på om dom tar pant i taxkod 12serien

Vad är era åldrar? Vem har vilken inkomst och vad utgör källan till den (pension, jobb, osv), anställningsform är också av intresse. Hur ser skuldbilden ut, per person? Omöjligt att svara på utan att veta mer detaljer tyvärr.

Många banker låter inte samboende släktingar låna tillsammans, i alla fall inte utan att övertalas och att siffrorna ser oerhört bra ut, då det statistiskt inte är ett hållbart bosätt - kom ihåg att bolån ges med en löptid på ofta 30+ år.

Jag(son): 32år
Lön brutto 35 000kr
Tillsvidareanställd
Skuld 800 000kr

Far: 62år
Lön brutto 39 500kr
Tillsvidareanställd
Skuld 500 000kr

Mor: 63år
Lön brutto 31 000kr
Timanställd samt projektanställning (2 jobb som tillsammans blir heltid typ)
Skuld 500 000kr

Morfar: 85år
Pension 15 000kr efter utmätning av kronofogden
Pensionär
Skuld ca 700 000 kr (200-300 000kr på gården)

Förresten kan lån från arbetsgivare vara något annars?
Om inte arbetsgivaren också är en bank så undrar jag hur det skulle gå till? Ett halvår i lön i förskott? Nej jag hade inte ens vågat fråga.

Hur är din morfar skyldig 300 000 med gården som säkerhet när den har skänkts som gåva till dig?

Vi var lite stressade när vi fixade gåvobrevet eftersom kronofogdekrav närmade sig så vi missförstod nog lite. När jag tog över gården så tog jag inte över lånen då vi trodde att det skulle öka skulden på pappret på mig samt att vi skulle ändå betala av den med bolånet så vi trodde inte att det spelade någon roll.

Finns det pantbrev att ställa som säkerhet för lån?

Vet inte exakt vad du menar Insatt, men det finns 6st inteckningar på totalt 1 088 000kr men det ät totalt 271 000kr kvar att betala på gården.

Vet inte om 500k är dyrt för en knäprotes men det var mycket komplikation med operationen efter det att sjukvården hade förstör hela benet i princip. Fanns bara en expert i hela landet som var villig att operera och det var på en klinik mitt emot Globen i Stockholm på en privatklinik. Bl.a annat risker tack vare livslång behandling med blodförtunnande också efter det att dom hade upptäckt blodproppen som gick hela vägen från knäskålen och upp till någon cm ifrån lungan, vara nära att hon skulle dö, var in och ut på sjukhuset i ett halvår innan dom bestämde sig för att kolla efter blodpropp.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp