Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Betalat för mycket (Skuldsanering)

Hej!

Ställer frågan här då kronofogden har problem med deras telefoni verkar det som. Kanske svårt att veta för er men jag chansar.

Fick precis ett brev från dom att jag har betalat in för mycket pengar vilket är mycket märkligt. När jag tittar på dom betalningar jag gjort så har det varit exakt dom beloppen som står på mitt betalningsunderlag så jag förstår inte hur jag kunnat betala för mycket.

Det jag är orolig nu för är ju om det kan ha någon påverkan på min skuldsanering?

Jag ska försöka få tag på dom då självklart är det ju dom som kan se exakt vad som hänt.

Hej!

Ställer frågan här då kronofogden har problem med deras telefoni verkar det som. Kanske svårt att veta för er men jag chansar.

Fick precis ett brev från dom att jag har betalat in för mycket pengar vilket är mycket märkligt. När jag tittar på dom betalningar jag gjort så har det varit exakt dom beloppen som står på mitt betalningsunderlag så jag förstår inte hur jag kunnat betala för mycket.

Det jag är orolig nu för är ju om det kan ha någon påverkan på min skuldsanering?

Jag ska försöka få tag på dom då självklart är det ju dom som kan se exakt vad som hänt.
Har du råkat betala den månaden som är betalningsfri?

Har du råkat betala den månaden som är betalningsfri?
Har enbart betalat 515:- för mycket så det är inte en hel månadsavgift.

Har kollat varenda betalning jag gjort och det är exakt dom summorna som står på senaste utskicket av betalningsplanen jag har från dom.

Jag hoppas verkligen inte det påverkar min skuldsanering. :(

Har enbart betalat 515:- för mycket så det är inte en hel månadsavgift.

Har kollat varenda betalning jag gjort och det är exakt dom summorna som står på senaste utskicket av betalningsplanen jag har från dom.

Jag hoppas verkligen inte det påverkar min skuldsanering. :(
Nej varför skulle det påverka din skuldsanering? Du har ju inte betalat för lite. Det där kan lika gärna vara en missräkning från KFM.

Nej varför skulle det påverka din skuldsanering? Du har ju inte betalat för lite. Det där kan lika gärna vara en missräkning från KFM.
Har läst från andra att om man betalar för mycket så kan borgenärerna begära omprövning på skuldsaneringen då dom kan tro att man har mer pengar än man angav.

Stod även i brevet jag fick att "Det är viktigt att du betalar rätt summa". Så bara lite nojig.

Har läst från andra att om man betalar för mycket så kan borgenärerna begära omprövning på skuldsaneringen då dom kan tro att man har mer pengar än man angav.

Stod även i brevet jag fick att "Det är viktigt att du betalar rätt summa". Så bara lite nojig.
Det handlar ju inte om någon jättesumma. Det troliga är att du får det återbetalt till dej om nu inte felet är hos KFM. Självklart viktigt att betala rätt summa men det är ju framförallt att inte betala för lite. Då kommer borgenärer reagera till slut.

Jag skulle gissa att anledningen är att du fick inledande där du skulle betala ett belopp. Sedan fick du betalplanen som hade ett litet högre belopp.

- Men du började betala direkt på betalplanen när du fortfarande skulle betala inledande beloppet.

Därav ska du få tillbaka mellanskillnaden.

Betalplanen börjar månaden efter man fått skuldsaneringen godkänd. Fram till dess ska man betala beloppet som står i inledande beslutet.
Inte samma månad eller månaden efter man fått betalplanen, då ska man fortfarande betala inledande beloppet till skuldsaneringen vunnit laga kraft.

Kollar du Kivra noggrant och läser underlaget från KFM så misstänker jag att du hittar felet här.
Jag var nämligen nära att göra misstaget att betala det belopp som står i betalplanen efter jag fick betalplanen. Men då skulle jag fortfarande betala inledande beloppet tills skuldsaneringen var godkänd och betalplanen börjar gälla månaden efter. Upptäckte det när jag dubbelkollade med OCR nummer var samma.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp