Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bestridit skuld hos Tingsrättenmen kan ej betala just nu

Hej !

Som trådens namn lyder så har jag en skuld på ca 9000 som gått sålångt som tingsrätten efter alla bestridanden. Skulden avser ett smslån och Jag har nu bestridit skulden , men samtidigt skrivit att jag betalar in skulden till berört inkassobolag den 2a april. Den tänkta planen att få ihop pengar och och betala bort hela skulden imorgon har inte hållit eftersom jag inte har 9000 kr att betala in just nu.Hur kan jag gå vidare härifrån går det att betala in ett mindre belopp än sagt för att förhala ärendet eller går det att på något annat sätt vinna lite tid för att kunna skrammla ihop slantarna som behövs till att betala bort hela skulden. Hur agerar Tingsrätten och inkassobolaget nu om jag inte betalar på angivet datum ? Hur snabba är de att döma ?

Bestridit

hej
Ring och prata med tingsrätten och förklara att du kommer att betala och att du medger skulden och vill ha en förlikning. Det måste ju finnas lösningar och de finns för att lösa en tvist men eftersom du medger skulden så kan man faktiskt ringa till sms bolag och få anstånd att betala till en viss datum eller få avbetalnings plan. Det kan inte bli värre

Får man inte betalningsanmärkning då?

Bestridit

Det kan jag inte svara på och även om man får det så får det vara, jag är i samma sits och fick brev igen att jag måste yttra mig inom 14 dagar och därefter kommer de att ta ställning till mitt ärende.

Det kan jag inte svara på och även om man får det så får det vara, jag är i samma sits och fick brev igen att jag måste yttra mig inom 14 dagar och därefter kommer de att ta ställning till mitt ärende.

Har du fått ett till brev efter ditt första som du överklagade med 14 nya dagar att ta ställning till ?

Vore hur som helst intressant att veta vad som händer nu . Vore skönt med tidsfrist till den 25e så kan skulden betalas bort då.

har fått ett nytt brev att senast den 15 april skall komma med svar till de men jag kan tyvärr inte betala 9000.- då utan kommer att skriva att skulden skall betalas den 25 och vi fåpr väl se vad som händer

har fått ett nytt brev att senast den 15 april skall komma med svar till de men jag kan tyvärr inte betala 9000.- då utan kommer att skriva att skulden skall betalas den 25 och vi fåpr väl se vad som händer

Fick i fredags hem ett brev där jag har till den 14e april på mig att yttra mig på nytt. Det är väl bar att man skriver att man betalar den 25e vid löning då antar jag. Då ska den betalas bort :)

Bestridit

Hej

jag har varit i kontakt med lånebolag om att jag skall betala inom två veckor men ´jag fick i svar att de lämnar inga anstånd och då kommer
tingsrätten att ge dom och då får jag en anmärkning eftersom till den 14 april så har jag ingen möjlighet att betala 9000

Du får ingen anmärkning om det skickas till tingsrätten.

Först så skickar dom ärendet till Tinget.

Därefter så medger du eller motsätter yttrandet (inom yttrande tiden)

Om du motsätter dig yttrandet så blir du kallad till tingsrätten, om du medger :

så delar tingsrätten ut en Dom..... efter det Domen är klar så skickar dom tillbaka det till KFM, efter cirka 1vecka
får du ett brev med "Belopp att betala" från KFM.... då har du cirka 10 dagar på dig att betala för att klara dig utan utmätning etc.....och om du INTE betalar då så får du "historisk skuldsaldo" samt eventuell utmätning = Väldigt illa i bankers ögon.

Senast redigerad av en moderator:
Bestridit

är det säkert att jag slipper anmärkning om jag betalar den 27 april, jag har tom den 14 april att yttra mig och då kommer jag att skriva att jag skall betala för det har jag redan sagt till de. Jag skall betala hela skulden 9000:- då och om det stämmer det du säger så är det skönt i alla fall. Jag har inte haft det roligt de senaste dagarna på grund av detta.
Tack för ditt svar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp