Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bestrida skulder.

Jag har fått rådet att bestrida skulder. Moralen i det hela ställer jag mig tveksam till, men skulle vilja förstå lite mer om vad det innebär.
Säg att man bestrider alla skulder när man skrivit på delgivning. Då är det upp till borgenärerna att dra det till domstol. Om jag sen inte svarar domstolen så meddelas en treskodom? Och då kan det återigen gå till KFM. Går det samma väg som en vanlig skuld då, eller direkt till "skuld att betala"?
Hur lång tid tar den processen ungefär, alltså hur mycket tid kan man köpa sig genom att bestrida?

Har läst att det kan tala emot en framtida skuldsanering om man har bestridit skulder, kan någon dom exakta detaljerna?

Tacksam för tips och info.

Fördröjningen från släppt skuld till utmätning är idagsläget typ 6 månader utan att bestrida i många fall.

Finns inga garantier alls så klart men de flesta inklusive jag verkar få vänta länge.

Så frågan är hur mycket tid du vill spara och om det är värt besväret med bestridande.

Jag har fått rådet att bestrida skulder. Moralen i det hela ställer jag mig tveksam till, men skulle vilja förstå lite mer om vad det innebär.
Säg att man bestrider alla skulder när man skrivit på delgivning. Då är det upp till borgenärerna att dra det till domstol. Om jag sen inte svarar domstolen så meddelas en treskodom? Och då kan det återigen gå till KFM. Går det samma väg som en vanlig skuld då, eller direkt till "skuld att betala"?
Hur lång tid tar den processen ungefär, alltså hur mycket tid kan man köpa sig genom att bestrida?

Har läst att det kan tala emot en framtida skuldsanering om man har bestridit skulder, kan någon dom exakta detaljerna?

Tacksam för tips och info.
Det där är ett dumt råd du fått, vad vinner du på det? Är det löneutmätning du är ute efter kommer det ske förr eller senare iaf. Ang om du ska söka skuldsanering så skippa detta bestridande, ser inte så bra ut att du håller på och trasslar.
Låt saker ha sin gång bara och acceptera läget är mitt råd.

Det där är ett dumt råd du fått, vad vinner du på det? Är det löneutmätning du är ute efter kommer det ske förr eller senare iaf. Ang om du ska söka skuldsanering så skippa detta bestridande, ser inte så bra ut att du håller på och trasslar.
Låt saker ha sin gång bara och acceptera läget är mitt råd.
Dra ut på tiden för löneutmätning ja. Jag har bla en CSN skuld som jag absolut måste betala innan löneutmätning för att kunna ta nya studielån längre fram. Jag har en påbörjad utbildning och pga hälsoskäl är det tveksamt om jag kan jobba kvar i min bransch på sikt. Att då bränna möjligheten att utbilda klart mig inom ett annat område och sökte jobb och framtid vore inte en smart idé. Jag har inte bestämt mig för att bestrida ännu då jag som jag inledde med ställer mig tveksam till det moraliska, men vill ändå veta mer om vad det innebär.

Det blir ju ett hinder till skuldsanering och det är att belasta rättsväsendet i onödan. Det fördröjer kanske 2 månader extra.
Kan i sällsynta fall ge böter, sett ett par gånger att någon domare fått nog.

Det blir ju ett hinder till skuldsanering och det är att belasta rättsväsendet i onödan. Det fördröjer kanske 2 månader extra.
Kan i sällsynta fall ge böter, sett ett par gånger att någon domare fått nog.
Ja, återigen så är jag medveten om den omoraliska aspekten. Men det verkar ändå ganska vanligt. Är det ett hinder även om man söker skuldsanering säg 2-3 år senare, oavsett varför ?
Jag har en skuld som borde bestridas pga hur lånebolaget fuskat, men kan det också ligga mig i fatet?

Ja, återigen så är jag medveten om den omoraliska aspekten. Men det verkar ändå ganska vanligt. Är det ett hinder även om man söker skuldsanering säg 2-3 år senare, oavsett varför ?
Jag har en skuld som borde bestridas pga hur lånebolaget fuskat, men kan det också ligga mig i fatet?
Det kan det, men om det är fel på skulden så ska det bestridas såklart, det är exakt det bestridanden är tänkt att användas till.

Det kan det, men om det är fel på skulden så ska det bestridas såklart, det är exakt det bestridanden är tänkt att användas till.
Det sätter ju en i en dålig sits. Om jag uppfyller alla punkter för skuldsanering men får avslag pga att jag bestridit en skuld som inte är rätt. Är det alltså bättre att blunda för det då? Hur man än gör så blir det ju fel...

Det sätter ju en i en dålig sits. Om jag uppfyller alla punkter för skuldsanering men får avslag pga att jag bestridit en skuld som inte är rätt. Är det alltså bättre att blunda för det då? Hur man än gör så blir det ju fel...

Den kommer anses som tvistig till det ev kommer en dom, men vill dom inte ta det till domstol blir den hängande..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp