Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ber om rådgivning angående svärmors skulder

ICA var hemförsäkring och den är nu uppsagd då hennes son har hemförsäkring så vi kände att hon behöver inte det just nu.
Fack + A-kassa ska jag kolla imorgon om det går att få ner avgiften.

Hyresgästförening ska hon säga upp imorgon!

Tack så mycket!
Kanske räcker att hon är med i a-kassan men går ur facket?

Vill inte vara sån men.. Är din svärmor ärlig med allt? Fick bara lite vibbar när det gällde studielånet .
Väldigt svårt att säga... Hon har varit min svärmor i 15 år och har aldrig känt att hon velat mig illa eller föra mig eller min sambo bakom ljuset.
Men kan ju såklart inte vara helt säker.

Har nu också gjort en minUC på henne och hon har 5 anmärkningar från CSN men dessa är nu betalade.

Här är dessa:
2023-04-13 - Restförd studiemedelsavg - 9141kr
2022-11-09 - Restförd studiemedelsavg - 12803kr
2022-04-11 - Restförd studiemedelsavg - 4771kr
2022-01-12 - Restförd studiemedelsavg - 7152kr
2021-07-09 - Restförd studiemedelsavg - 1149kr

Är det någon mening att ens försöka använda sig av typ ett företag som Lendo?
Eller prata med SVEA om att omförhandla lånet för att få ner ränta lite?

Förstår svärmor allvaret i situationen kring hennes ekonomi? För om det finns risk att hon skulle spendera mer än vad hon har råd så kommer det eskalera. Annars kan kanske hennes dotter/din sambo hjälpa henne lägga budget och strängt hålla sig till den.
Hon har som tur inte sen 2018 dragit på sig några nya skulder, Hon har inga kreditkort. Dock verkar hon ju ha missat att betala på CSN-lånet under 3 år om jag förstår anmärkningarna rätt.
Jag tänkte sätta mig och göra en budget med henne men sen vet jag inte riktigt hur jag ska kunna få henne att hålla den.

Har pratat med henne att detta kan skada hennes dotters och min ekonomi om hon inte sköter sig och jag har också visat henne hur mycket ränta hon har betalat fram tills nu och hur mycket mer ränta hon kommer behöva betala tills det är klart.

Jag fick fryst ränta hos Svea vilket kommer halvera min återbetalningstid. Förklarade min situation och hade tur med handläggare/förståelse, så det är ju ett förslag till att komma närmare ett avslut på skulden.
Sedan finns ju egentligen inget att förlora på att göra en ansökan hos Lendo eller Sambla. Det blir ju en uc-förfrågan men den belastar ju inget vad jag förstår i dagsläget då CSN anmärkningar redan finns där och belastar. Får hon ett erbjudande där räntan understiger nuvarande så är ju även det pengar att spara och kanske finns det en långivare som låter henne stå själv på lånet utan inblandning av borgensman. Jag har tidigare brukat ringa (både Lendo & Sambla) och fått rådgivning i första läget kring vilka långivare de har som accepterar anmärkningar, vilka som man har god chans att få lån hos till hyfsad ränta med borgensman. De har bred erfarenhet och blir man övertygad om att det kan vara idé att söka efter det rådgivande samtalet så gör man det. Man kan i första ronden söka ensam och får man då inga eller få dåliga erbjudanden så ringer man Lendo/Sambla och ber dom revidera ansökan genom att lägga till en borgensman för att se då om förslagen förändras. Naturligtvis en avvägning då för borgensman om den UC som tas är till nackdel för hen.
Det jag skulle lägga en slant på är ett låneskydd ifall något oförutsett som sjukdom eller död kommer emellan, men det ordnar isåfall Lendo/Sambla om låntagaren uppfyller villkoren.

Det är mina personliga förslag/råd utifrån mina egna erfarenheter.

Vilken slags försäkring har hon hos ICA?
Är det hemförsäkring? Eller ingår något skydd ifall du blir arbetslös/sjukskriven?

Hyresgästföreningen känns onödig när man ser på hennes bostadssituation idag. Hon har väl inget kontrakt där hon bor och därmed blir hon väl ingen hyresgäst? Säg upp eller ring och pausa på obestämd tid om det går. Förklara situationen!
Dessa 85 kr går att sätta på ett sparkonto eller en fond. Många bäckar små...

Har ni kollat så att det inte ingår något låneskydd i Svealånet? Tänker på att hon uppfyller både sjukskrivning och arbetslöshet. Finns skuldebrevet kvar inkl villkor så kolla där!

Fack- och A-kassa 495

Uppfyllde hon villkoren att få a-kassa efter avstängningen vid uppsägningen? A-kassa skulle ge mer än den ersättning hon får idag.

Vill du berätta vilket fack hon är medlem i?
Jag frågar då det i många fackavgifter ingår en hemförsäkring exempelvis och skulle det vara en hemförsäkring hon har hos ICA så är ju den onödig om hon har en gratis via facket. Sen innan jag får pekpinnar här på forumet så ska jag tillägga att om hon tecknat en utökad hemförsäkring (om det nu är en hemförsäkring) hos ICA, typ drulle, vilket är bra att ha, så går även en sådan att lägga till i den fackförsäkring som är gratis mot en mycket ringa kostnad. Sen beroende på fack så kan det ingå annat i deras grupplivförsäkring.
Kan vara värt att kolla.

Väldigt svårt att säga... Hon har varit min svärmor i 15 år och har aldrig känt att hon velat mig illa eller föra mig eller min sambo bakom ljuset.
Men kan ju såklart inte vara helt säker.
Tror inte heller hon vill er illa. Jag vet bara under min värsta tid så undanhöll jag skulder (och missbruk) från nära och kära pga skam och skuld. En öppen dialog och ärlighet är det bästa. Hoppas ni får till en bra lösning

Rent allmänt vill jag även skriva att det finns lagar och regler som arbetsgivare/arbetstagare måste följa.
Blir du uppsagd så ska facket företräda dig oavsett uppsägningens karaktär. Finns fall där arbetsgivaren avskedat utan föregående 2 varningar. Det finns avsked där arbetsgivaren hävdat att arbetstagaren inte kan utföra sina ursprungliga arbetsuppgifter längre pga sjukdom/skada. Där måste alltid arbetsmiljöansvarig tsm med arbetsgivare göra en rehabutredning innan ev avsked. I alla fall har du som medlem i facket rätt till en företrädare/ombudsman från facket. Du ska aldrig ensam stå med mössan i hand och gå hem. Spelar ingen roll om uppsägningen var skälig och av grövre karaktär så har du rätt att via ditt ombud/ombudsmannen få vägledning kring tex hur länge du blir avstängd från att söka a-kassa, försäkringar osv.
Jag har själv stöttat 2 arbetskamrater som hanterats illa av arbetsgivare. Den ene fick ett blygsamt plåster på såren som hen var nöjd med (10.000 kr) när lokala facket (jag) satte ner foten på VDs kontor. Hade önskat att hens hälsa varit bättre så vi kunnat lyfta det vidare till central förhandling för bättre utfall. Den andre arbetskamraten fick - sedan jag via fullmakt kontaktade en ombudsman på facket - 6 månadslöner i ersättning då det ett halvår efter hen slutat sin anställning uppdagades att företaget frångått LAS och anställt. Jag överklagade med att även arbetsgivarens försäkringar skulle gälla under den perioden samt att perioden skulle vara semesterlönegrundande plus att jag yrkade på 12 månadslöner i ersättning. Vi kom överens om 9 månadslöner inkl det övriga.
Vill väcka tanken bara. Man betalar en hyfsad dyr fackavgift men ha i åtanke att du kan ha ngt ut av den om något uppstår. Så klart finns det bättre o sämre ombudsmän men så är det inom allt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp