Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

behöver råd/tips!

Som jag skrivit tidigare så är min ekonomi i fullständig kaos. Har under ett antal månader mått så jäkla dåligt och haft sådan ångest så jag har inte ens orkat öppna posten ( vilket givetvis har gjort både ångesten och ekonomin värre) ,
. En mycket dålig strategi med andra ord sagt. Men gjort är gjort... försöker nu ta tag i allt och få koll på läget. Det är lättare sagt än gjort... Vissa skulder ligger hos inkasso, vissa hos kfm och andra hos tingsrätten. Min man har fått ett lån på 180000. Men innan jag använder den pengarna behöver jag få en överblick på precis hur situationen ser ut. Jag vill inte använda pengarna om det inte löser allt. Då är det bättre att han löser sina egna blanco, annars riskerar jag ju att även han hamnar i ekonomisk knipa. MEN hur gör jag för att få en överblick över allt kaos. Det är faktiskt så illa så att jag inte ens minns vilka lån jag har. Snälla, ge mig några goda råd!

Som jag skrivit tidigare så är min ekonomi i fullständig kaos. Har under ett antal månader mått så jäkla dåligt och haft sådan ångest så jag har inte ens orkat öppna posten ( vilket givetvis har gjort både ångesten och ekonomin värre) ,
. En mycket dålig strategi med andra ord sagt. Men gjort är gjort... försöker nu ta tag i allt och få koll på läget. Det är lättare sagt än gjort... Vissa skulder ligger hos inkasso, vissa hos kfm och andra hos tingsrätten. Min man har fått ett lån på 180000. Men innan jag använder den pengarna behöver jag få en överblick på precis hur situationen ser ut. Jag vill inte använda pengarna om det inte löser allt. Då är det bättre att han löser sina egna blanco, annars riskerar jag ju att även han hamnar i ekonomisk knipa. MEN hur gör jag för att få en överblick över allt kaos. Det är faktiskt så illa så att jag inte ens minns vilka lån jag har. Snälla, ge mig några goda råd!

Hej,

Tycker det är riktigt starkt av dig att börja ta tag i det! Det är jobbigt att få koll, men för mig kändes det bättre när jag väl fick koll (även om jag inte hade ngt hos KFM). Fick lite energi för jag visste precis hur läget var och vad jag behövde ordna upp. Mkt bättre än kaos.

Jag hade ganska bra koll/gissningar men jag gjorde så att jag gjorde ett excelark med alla lån/krediter, vilken ränta de har och hur stora de är. Sen graderade jag dem i vilken ordning jag ville lösa dem helt, och i vilken ordning jag ville prioritera att delbetala. Jag ville få en balans mellan det som förbättrar hos UC, riskerar att gå åt skogen, och det som kostar jävligt mkt per månad med hemska räntor (145% var värst..).

Först kollade jag dem som låg hos UC, sen sparade jag all post (och e-post) först en månad och lade till i excellen varje gång det kom en avi på ett lån eller kredit, och sen en månad till för att se om jag missat något. Fokusera på nuläget, den här månaden, och inget historiskt fungerade för mig. Jag kollade upp hemsidorna på alla bolag för att se om man kunde registrera sig/logga in med bank-id för att kunna uppdatera varje månad och få aktuell skuldinfo. Sen var det vissa jag var osäker på och då ringde jag dem och frågade om jag hade något kvar, och om inte så säkerställde jag att krediten avslutades. Det går att googla fram en bra lista med alla kreditgivare som finns i Sverige så är man helt osäker kan man nog bara beta av listan och kolla om man har ngt hos dem.

När jag fått koll gjorde jag en strategi så jag hade tre olika alternativ på hur mkt lån jag behövde och vad jag skulle göra om jag fick si eller så mycket. Nu hade jag tur och fick låna allt jag behövde på en gång (220 000). Det låter kanske omständigt men fungerade bra för mig. Blev liksom ett litet projekt och det kändes bättre ju mer koll jag fick, och gav motivation dessutom att inte hamnar där igen. Hoppas du hittar något som fungerar för dig!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp