Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Behöver råd & tips - samlingslån 180 000 kr

Hej,

har nu under lite över 1 årstid fastnat i ett spelmissbruk. Detta har väl som i de flesta fallen lett mig till ett skuldberg av pissiga krediter….

Men nu har jag varit spelfri över 1 månad. Men då mina nuvarande krediter är så pass pissiga, tar jag mig knappt runt i vardagen.

Så nu hugger jag efter hjälp här, då jag är relativt okunnig inom detta. Så min tanke är att söka ett samlingslån. Idag har jag cirka 180 tkr i skuld, uppdelat på 8 olika krediter. Jag hade en deklarerad inkomst på 208 tkr året 2023.

Min senaste UC hade en riskprognos på 2,1%. Det är bara 1 av dessa krediter som syns på min UC. Men problemet ligger i att jag har 14 ff. Så min gissning är att det är tufft att få ett samlings lån på 180 tkr nu va?

I april kommer jag gissningsvis ha en deklarerad inkomst på +400 tkr, för året 2024. Samt 7 ff kvar. Antar att chansen skulle vara större då? Är rekommendationen att vänta till april? Eller hur bör jag göra?

Hej,

har nu under lite över 1 årstid fastnat i ett spelmissbruk. Detta har väl som i de flesta fallen lett mig till ett skuldberg av pissiga krediter….

Men nu har jag varit spelfri över 1 månad. Men då mina nuvarande krediter är så pass pissiga, tar jag mig knappt runt i vardagen.

Så nu hugger jag efter hjälp här, då jag är relativt okunnig inom detta. Så min tanke är att söka ett samlingslån. Idag har jag cirka 180 tkr i skuld, uppdelat på 8 olika krediter. Jag hade en deklarerad inkomst på 208 tkr året 2023.

Min senaste UC hade en riskprognos på 2,1%. Det är bara 1 av dessa krediter som syns på min UC. Men problemet ligger i att jag har 14 ff. Så min gissning är att det är tufft att få ett samlings lån på 180 tkr nu va?

I april kommer jag gissningsvis ha en deklarerad inkomst på +400 tkr, för året 2024. Samt 7 ff kvar. Antar att chansen skulle vara större då? Är rekommendationen att vänta till april? Eller hur bör jag göra?
Absolut vänta till April, att få ner FF och upp inkomst kommer göra gott.

Absolut vänta till April, att få ner FF och upp inkomst kommer göra gott.
Okej. Lite så jag tänkte, är väl väldigt liten chans jag skulle bli beviljad nu pga så många ff.

Men även 7 ff känns relativt högt va, men bör väl ändå kunna få igenom ett samlingslån med de? Eller är jag ute o cyklar tror du?

Det viktigaste är att du ska ha högre deklarerad inkomst och minska antal ff. Med 400 t i inkomst och 7 ff ökar dina chanse för samlingslån

Okej. Lite så jag tänkte, är väl väldigt liten chans jag skulle bli beviljad nu pga så många ff.

Men även 7 ff känns relativt högt va, men bör väl ändå kunna få igenom ett samlingslån med de? Eller är jag ute o cyklar tror du?
Halverar Du antalet FF och dubblar inkomsten så är dina möjligheter till lån betydligt bättre.

Spärra dig på spelpaus maxtid är första steget. Sätt det som krav på dig själv för att få ta lån.

Annars så är det tiden och bli av med förfrågningar som det handlar om.

1. Se till att ingen förfrågan är nyare än 6 månader gammal. Nya förfrågan slår mycket hårdare och hos vissa är det stopp helt med nya förfrågan om man har många.

2. Vänta in uppdaterad inkomst

3. Om du ska ha lånet i många år och är ute efter bra ränta så vänta ut så många förfrågningar du kan. Även om du blir beviljad med 6 FF så kommer du få bättre ränta med 4FF eller ännu bättre med 0FF. Det handlar inte bara om att bli beviljad eller inte beviljad. Detta är extra viktigt nu när ränteavdraget försvinner.

4. Prioritera rak amortering över annuitetslån. Detta är superviktigt om du planerar att omförhandla lånet inom närmsta 6 åren till ännu bättre ränta. Vill verkligen poängtera att detta är extremt viktigt.

Har kastat bort hundratusentals kronor på annuitetslån som inte minskat för att byta ut det mot nya annuitetslån som inte minskar första åren för att byta ut dom lånen mot nya annuitetslån som inte minskade första åren. Med rak amortering så minskar kapitalbeloppet från början varje gång

Spärra dig på spelpaus maxtid är första steget. Sätt det som krav på dig själv för att få ta lån.

Annars så är det tiden och bli av med förfrågningar som det handlar om.

1. Se till att ingen förfrågan är nyare än 6 månader gammal. Nya förfrågan slår mycket hårdare och hos vissa är det stopp helt med nya förfrågan om man har många.

2. Vänta in uppdaterad inkomst

3. Om du ska ha lånet i många år och är ute efter bra ränta så vänta ut så många förfrågningar du kan. Även om du blir beviljad med 6 FF så kommer du få bättre ränta med 4FF eller ännu bättre med 0FF. Det handlar inte bara om att bli beviljad eller inte beviljad. Detta är extra viktigt nu när ränteavdraget försvinner.

4. Prioritera rak amortering över annuitetslån. Detta är superviktigt om du planerar att omförhandla lånet inom närmsta 6 åren till ännu bättre ränta. Vill verkligen poängtera att detta är extremt viktigt.

Har kastat bort hundratusentals kronor på annuitetslån som inte minskat för att byta ut det mot nya annuitetslån som inte minskar första åren för att byta ut dom lånen mot nya annuitetslån som inte minskade första åren. Med rak amortering så minskar kapitalbeloppet från början varje gång
Tänkte flika in att rak amortering eller annuitetslån har i sig ingen betydelse. Men jag förstår hur du menar men väljer man annuitetslån så har du en lägre total tvingad avgift i början vilket minskar vissa risker. Men är man usel på självdisciplin, matematik eller inte orkar bry sig om att tänka så är rak amortering "effektivare".

Men det går att amortera extra på sitt annuitetslån och en månad annat skit inträffar om fyra månader så är det bara 1 783 kr du behöver betala och inte 3 007 kr (vi passar väl på med något år kortare också med rak amortering).

Men i slutändan "har det ingen större betydelse" vad du än väljer och du kan flytta om det lånet och det är uppläggningsavgift en som blir en direkt extra kostnad. Annars rekommenderar jag att om du tar ett lån betalar 40% amortering första månaden, 30% andra månaden och 20% tredje månaden. Det sparar dig ännu mer i totala räntor men beloppen blir oftast sjukt höga.

Det är lite prioritering. Ibland är det värt att det kostar mer än det borde för det hindrar en person att inte kunna betala och bli stamkund hos Kronkalle

EDIT: Ska lägga till att när du säger att du har slösat hundratusentals kronor när du lägger om lånen och att de knappt minskar i början så är det en sak som behöver tillkomna för den effekten. Att om du har ett lån på åtta år och efter sju månader flyttar det så är det bara 89 månader kvar på det lånet men börjar du att förlänga det till 86 igen eller längre och gör detta några gånger så tillför du en effekt som annars inte uppstår. Det kan finnas en minimal (mer än uppläggningsavgiften) påverkan. Lite trött för helt klar bild på det men om du har samma månadsbelopp och sanna tid och inte höjd ränta så ser jag inte hur det blir dyrare oavsett hur ofta du flyttar det. Men utökar du lånen eller förlänger tiden, ja då hjälper inte rak amortering dig heller i längden.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp