Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Behöver råd av er - spelberoende

Hej
Jag har läst på detta forum i några år,då jag hamnade i kris efter en skilsmässa. Det var väldigt jobbigt,för jag var tvungen att lämna min man efter hans spelberoende i många år, jag orkade inte mer psykiskt. Han drev in mig i skulder också,det är så det blir om man delar allt men ngn i 20 år.
Jag har kommit på fötter igen efter några år.
Det jag behöver råd me är att igår fick veta att en av mina söner är spelberoende.
Det var den sista som jag behövde att handskas igen efter hans pappa.
Som tur är det är inte så mycket ca 160 000kr är skuld de flesta är små dyra lån som har gått till inkasso.
Jag har märkt små röda flaggor i några månader men jag var för rädd att fråga han. Så igår kom bomben. Han är 26 år.
Om det var min nya man då skulle jag veta hur jag skulle göra ,men när det är ens barn då blöder hjärtat.
Om jag hjälper han med skulder det kommer inte hjälpa han,det blir bara grönare väg till helvetet.
Har ni några råd hur ska jag hantera detta på bästa sättet och hjälpa han?

Hej
Jag har läst på detta forum i några år,då jag hamnade i kris efter en skilsmässa. Det var väldigt jobbigt,för jag var tvungen att lämna min man efter hans spelberoende i många år, jag orkade inte mer psykiskt. Han drev in mig i skulder också,det är så det blir om man delar allt men ngn i 20 år.
Jag har kommit på fötter igen efter några år.
Det jag behöver råd me är att igår fick veta att en av mina söner är spelberoende.
Det var den sista som jag behövde att handskas igen efter hans pappa.
Som tur är det är inte så mycket ca 160 000kr är skuld de flesta är små dyra lån som har gått till inkasso.
Jag har märkt små röda flaggor i några månader men jag var för rädd att fråga han. Så igår kom bomben. Han är 26 år.
Om det var min nya man då skulle jag veta hur jag skulle göra ,men när det är ens barn då blöder hjärtat.
Om jag hjälper han med skulder det kommer inte hjälpa han,det blir bara grönare väg till helvetet.
Har ni några råd hur ska jag hantera detta på bästa sättet och hjälpa han?
Det låter skittråkigt verkligen, men känns som att det är väääldigt många som hamnat i det och som är i det. Om du väljer att hjälpa honom så säkerställ att han har stängt av sig på Spelpaus och alla möjliga ställen, om han verkligen vill sluta så kommer han att låta dig handha hans BankID eller lönekonto. Kontakta kommunens rådgivare för spelmissbruk och kolla om han kan gå någon på möten osv. Försök hitta andra hobbies som kan få honom att komma på andra tankar. Han är ung så det finns stor möjligheter för honom att komma ur detta relativt snabbt om han får annat i tankarna. Åk på en semesterresa utan mobil/dator eller liknande sånt kan hjälpa.

Jag själv blev spelberoende vid 18 årsåldern men som tur var blev det inte långvarigt (några månader) men jag vet hur det är och hur svårt det var att sluta spela.
Ha ovanstående som krav för att hjälpa honom eller kom överens om något. Nu kommer ju även sommaren och man är oftast ute gör saker vilket underlättar för att komma bort från spelandet.

Det låter skittråkigt verkligen, men känns som att det är väääldigt många som hamnat i det och som är i det. Om du väljer att hjälpa honom så säkerställ att han har stängt av sig på Spelpaus och alla möjliga ställen, om han verkligen vill sluta så kommer han att låta dig handha hans BankID eller lönekonto. Kontakta kommunens rådgivare för spelmissbruk och kolla om han kan gå någon på möten osv. Försök hitta andra hobbies som kan få honom att komma på andra tankar. Han är ung så det finns stor möjligheter för honom att komma ur detta relativt snabbt om han får annat i tankarna. Åk på en semesterresa utan mobil/dator eller liknande sånt kan hjälpa.

Jag själv blev spelberoende vid 18 årsåldern men som tur var blev det inte långvarigt (några månader) men jag vet hur det är och hur svårt det var att sluta spela.
Ha ovanstående som krav för att hjälpa honom eller kom överens om något. Nu kommer ju även sommaren och man är oftast ute gör saker vilket underlättar för att komma bort från spelandet.
Tack!
Han ska komma hem till mig om några timmar och då ska vi gå genom allt ,det jag begär av han är att vara 100 % ärlig.
Jag återkommer sen här om hur har det gått...

Först måste han registrera sig på spelpaus. Det hjälper lite men egentligen inte mycket eftersom att man kan spela på utländska sidor.
Att hjälpa honom ekonomiskt kommer inte lösa situationen. Han kommer börja spela efter det har gått en tid. Det är bättre att han hamnar hos KFM nu än när det blir värre.
Du måste hjälpa honom att söka hjälp och gå på samtal om spelberoende. Finns hjälp att söka hos kommunen.
Du måste ta över hans ekonomi. Kommer inte ihåg nu vad det heter men ni kan fylla i papper där du helt har insyn på kans konto. Låt inte honom lura dig att han har slutat efter några månader. Spelberoende är världsmästare på att manipulera folk. Det kommer krävas långt tid innan du kan släppa honom helt.

Jag har varit spelberoende och det här jag skrev ovan hade jag önskat min mamma hade gjort jag första gången berättade för henne. Hon hjälpte mig 3 gånger ekonomiskt vilket var stor misstag. Det är först när jag sökte hjälp och fick betalningsanmärkning då jag fick hjälp på riktigt. Väljer du att hjälpa honom ekonomiskt måste du kräva av honom att han lämnar över ekonomi till dig och söker hjälp. Men helst ska du försöka att inte hjälpa honom ekonomiskt.

Sen är det väldigt viktigt att du pratar med honom. Med stor sannolikhet mår han inte bra och därför hittat spel som någon slags gömställe.

Senast ändrad:
Först måste han registrera sig på spelpaus. Det hjälper lite men egentligen inte mycket eftersom att man kan spela på utländska sidor.
Att hjälpa honom ekonomiskt kommer inte lösa situationen. Han kommer börja spela efter det har gått en tid. Det är bättre att han hamnar hos KFM nu än när det blir värre.
Du måste hjälpa honom att söka hjälp och gå på samtal om spelberoende. Finns hjälp att söka hos kommunen.
Du måste ta över hans ekonomi. Kommer inte ihåg nu vad det heter men ni kan fylla i papper där du helt har insyn på kans konto. Låt inte honom lura dig att han har slutat efter några månader. Spelberoende är världsmästare på att manipulera folk. Det kommer krävas långt tid innan du kan släppa honom helt.

Jag har varit spelberoende och det här jag skrev ovan hade jag önskat min mamma hade gjort jag första gången berättade för henne. Hon hjälpte mig 3 gånger ekonomiskt vilket var stor misstag. Det är först när jag sökte hjälp och fick betalningsanmärkning då jag fick hjälp på riktigt. Väljer du att hjälpa honom ekonomiskt måste du kräva av honom att han lämnar över ekonomi till dig och söker hjälp. Men helst ska du försöka att inte hjälpa honom ekonomiskt.

Sen är det väldigt viktigt att du pratar med honom. Med stor sannolikhet mår han inte bra och därför hittat spel sol någon slaggs gömställe.
Tacksam för ditt svar verkligen,det kommer jag att tänka på idag när vi gör upp en plan. Du skrev ngt som jag reagerade och det är att han mår inte bra och att någonting har drivit honom till spel. Han sa själv att det är pga räkningar att han hade svårt att betala för 2 år sen då han blev arbetslös. Jag hjälpte honom då så gott jag kunde. Han spelade för att vinna och komma ikapp med räkningar.
Han har inte träffat sin far på 9 år snart, det var hans pappas val att ta avstånd.
Kanske är det en utlösande faktor att han började spela. Han skäms jätte mycket och var rädd att jag skulle tycka att han är som sin pappa.

Tacksam för ditt svar verkligen,det kommer jag att tänka på idag när vi gör upp en plan. Du skrev ngt som jag reagerade och det är att han mår inte bra och att någonting har drivit honom till spel. Han sa själv att det är pga räkningar att han hade svårt att betala för 2 år sen då han blev arbetslös. Jag hjälpte honom då så gott jag kunde. Han spelade för att vinna och komma ikapp med räkningar.
Han har inte träffat sin far på 9 år snart, det var hans pappas val att ta avstånd.
Kanske är det en utlösande faktor att han började spela. Han skäms jätte mycket och var rädd att jag skulle tycka att han är som sin pappa.
Det var så lite. Jag vet hur det känns. I mitt fall var det också pga min pappa jag inte mode så bra. Min pappa lider av svår psykisk ohälsa som har påverkat mig väldigt mycket. Det gjorde att jag började spela.
Så oftast är det något som får en att börja spela. Jag är annars i övrigt smart och bra person om man bortser från min spelhistoria.

Arbetslöshet kan vara ett utlösande faktor att din son började spela och sen kanske innerst inne så mår han dåligt pga att han inte träffar pappan. Kan vara så att han håller det inom sig. Därför tycker jag det är viktigt att du ofta ska prata med honom. Jag själv hade inte någon som pratade med mig och önskar att jag hade det.

När jag var i kommunen och sökte hjälp så berättade personen som jobbar med personne med spelberoende att det är ett sjukdom. Hon förklarade för mig att det som händer i kroppen när man spelar är samma som när man tar starka droger.
Människor som inte har spelproblem förstår inte det. Oftast får man höra nej han får skylla sig själv han kan bara sluta så enkelt är det. Men så funkar det inte tyvärr. Därför är det viktigt att som anhörig förstå och försöka hjälpa. Bättre att söka hjälp innan det bli värre. Det kan blir mycket värre och då blir det försent. Din sån har skulder som går att fixa.

Anledning till varför han fastnat i spel kan vara många. Personer med NPF-diagnoser löper fyra gånger så stor risk att hamna i någon form av missbruk än de utan en diagnos.

Det bästa är att söka psykolog-hjälp och prata, speciellt om det varit jobbigt med hans pappa. Det är mycket möjligt att det är en utlösande faktor. För mig har det handlat om att fly verkligheten, stressen och kraven i en förhoppning om att alla mina problem ska lösa sig. Vilket de inte gjorde såklart.

Kommunicera, var ärlig, var öppensinnad och var tydlig med vilka krav du ställer på honom om du ska hjälpa honom. Att låta det gå till KFM kan jag tycka känns lite onödigt, mitt råd är att ni tillsammans går till kommunens budget- och skuldrådgivare för att få råd om hur du eventuellt kan hjälpa honom med sina skulder - ge inga pengar innan det. Sen att ni tillsammans kontaktar vårdcentralen för att få samtalsterapi för honom så han kan bearbeta sina eventuella psykologiska krämpor. Sedan kontaktar ni kommunens eller regionens råd & service som behandlar spelmissbruk. Beroende på var han är i processen så finns det olika vägar in, för min del började jag med återfallsprevention eftersom jag redan gått igenom många av de tidiga faserna av förnekelse, osv osv.

Att du får insyn i hans ekonomi skulle jag råda. Bli borgensman för honom under en tid. Han är ju 26. Han är vuxen och får bestämma själv, men det är en bra lösning. Med tiden kan han sakta få tillbaka mer och mer av sin ekonomi.

Sen är det som andra skriver, viktigt för dig att förstå att missbruk kan hända alla, att det är en sjukdom, att den går att bota, att personen i fråga inte är dum i huvudet på något sätt, att personen känner skam, rädsla och enorm stress och ångest. Att det är väldigt lätt att trilla dit igen. Att man har lätt för att ljuga och manipulera. Hitta på otroliga scenarior som är till sin fördel. Även lång tid efter man är "botad".

Tack verkligen för eran respons.
Så här gick det till ikväll.
Vi har haft först en allvarlig samtal där jag ville veta det mesta. Han öppnade sig väldigt mycket och berättade mycket.
Han kände sig väldigt lättat över det sen.
Detta har vi gjort tillsammans efter mina vilkor:

-Spärrat sig från att kunna spela minst 12 månader på spelpaus.se
-Byt bank och bank id
-Skaffat nytt swish
-ominstallerat sin dator
-Bytt nummer och telefon

Vi kom fram att för hans bästa är att släppa 200.000kr till KFM,få anmärkning och få stopp på nya lån.
Detta flesta inkasso är redan på väg dit.
Det som jag var tvungen att göra ikväll var att jag räddade hans hyra ,el och internet för han betalade alla inkasso i mars månad rädd att inte hamna i KFM istället allt annat viktigare.
Han är en väldigt bra kille och smart och utbildat, varken röker eller dricker.
Det är det som gör ont att sitt eget barn förstöra sitt liv.
Det var många sömnlösa nätter för honom sa han .
Denna månad kände han att nu orkar jag inte mer jag måste be mamma om hjälp.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp