Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bearbeta spelmissbruk

• 5 gånger har han med hjärtat på handen löst alla kreditskulder som jag har orsakat genom att använda hans kreditkort
  • Hur ska man förklara, han vill inte höra att det är ett beroende
  • Hur kan jag hjälpa min sambo med de skador jag orsakat
  • Hur ska jag gå tillväga för att prata om det
  • Hur....?
  • Hur kan vi jobba på mitt beroende
  • Hoppas någon kan hjälpa mig med goda råd å tips !!

Hej, det finns många här på Forumet som har erfarenheter av spelmissbruk så jag hoppas att du får bra tips här av dem som är/har varit i samma situation.
För ett tag sedan skrev Dn en artikel om det och du hittar länkar till artikeln i den här tråden:

https://www.lånforum.se/threads/i-dn-idag-läkemedel-testas-mot-spelberoende.5329/

I mina öron låter det som att du och din sambo tillsammans behöver gå och prata med någon så att din sambo förstår att det handlar om ett beroende som i sig är ett sjukdomstillstånd. Det är viktigt att din sambo förstår att du är sjuk och inte att du gör så för att jävlas.

Hoppas du får många bra råd och tips här om var du kan vända dig för att få bra hjälp.

I grund och botten är det väl som med alla missbruk att man måste först och främst själv inse att man har utvecklat ett beroende och att det ställer till problem och att man vill sluta på allvar! Sen får man börja jobba utifrån det.

Lycka till!

AA finns i varje stad (sök på nätet efter tid och plats), börja med att gå på ett möte där, bara att gå dit. Där finns alla sorters människor med alla sorters beroenden, därifrån kan du får hjälpen just du behöver. Inte alltid närstående förstår eller kanske förnekar, därför är det bättre att vända sig till "proffs", börja med dig själv, din partners problem att förstå får komma sen
Lycka till!!

Önskar att jag hade bra råd att ge men vill bara skriva att du är inte ensam. Jag är också spelberoende och har kört vår ekonomi i botten. När min man fick veta blev han galen ( jag förstår honom) Vår relation är väldigt dålig just nu och han funderar på att lämna mig. Jag har verkligen svikit honom totalt, så jag förstår honom. Min man vill heller inte förstå att det är ett beroende det handlar om, det är nog svårt att förstå om man inte varit där själv.
Jag tror att det bästa är att söka samtalsstöd. Jag själv har inte kommit dit än, är för stolt för det tyvärr då jag själv jobbar inom primärvården och vill inte öppna upp för en kollega. Och alternativet att betala privat är ju helt uteslutet pga ekonomin som är kaos.

Jag hoppas verkligen att allt löser sig för dig! All lycka till!

Här har du en till i samma situation så du är absolut inte ensam. Har dock en sambo som är väldigt förstående trots att jag kört vår ekonomi i botten. Vi har gett oss fasiken på att lösa detta tillsammans vilket jag tror ä viktig då jag inte klarat det själv..

Hej tack för ditt svar...jag har gått på spelberoende förening har på KBT men det har inte gett något resultat därför ropar jag på hjälp med mina frågor...
Anita
Här har du en till i samma situation så du är absolut inte ensam. Har dock en sambo som är väldigt förstående trots att jag kört vår ekonomi i botten. Vi har gett oss fasiken på att lösa detta tillsammans vilket jag tror ä viktig då jag inte klarat det själv..

Hej Johanna!

Problemet är att jag har kört ekonomin i botten 5 gånger på 4 år...jag har också världens snällaste snubbe som "han brukar säga". Och det har jag...problemet är att jag har svårt att svara på alla dessa frågor....och naturligtvis vill han ha svar❣ eftersom jag har brutit förtroendet 5 gånger så känner han sig orolig hela tiden. Nu sista gången så gick det till inkasso men vi löste den biten. Han sover med plånboken under kudden och oron gnager i honom.

Anita.A

Önskar att jag hade bra råd att ge men vill bara skriva att du är inte ensam. Jag är också spelberoende och har kört vår ekonomi i botten. När min man fick veta blev han galen ( jag förstår honom) Vår relation är väldigt dålig just nu och han funderar på att lämna mig. Jag har verkligen svikit honom totalt, så jag förstår honom. Min man vill heller inte förstå att det är ett beroende det handlar om, det är nog svårt att förstå om man inte varit där själv.
Jag tror att det bästa är att söka samtalsstöd. Jag själv har inte kommit dit än, är för stolt för det tyvärr då jag själv jobbar inom primärvården och vill inte öppna upp för en kollega. Och alternativet att betala privat är ju helt uteslutet pga ekonomin som är kaos.

Detsamma ljht!
Jag har sprungit på spelberoende förening och KBT men det har inte fungerat så bra...det har gått ett par veckor/månader så är jag där igen. Våran relation har ju blivit sämre av det här och jag förstår det....min ända önskan är att jag hade svar på alla hans frågor.

Kram lycka till

Om han inte vill höra att det är ett beroende, ta med honom på ett Ga möte. Anhöriga är välkomna en gång i månaden (tex sista onsdagen i månaden olika på varje ort tror jag)

Jag hade med min man på några möten, han hade svårt att förstå mig innan han var med och hörde andras öden. Det blir mer verkligt när man hör andra med samma problem /beroende.

Kontakta kommunens spelterapeut, med denna kan du prata och träffa , men det kan även din sambo göra.
Tyvärr finns det väl inga svar på hans frågor..

Nu kanske jag är hård, men på ett sätt är han ju medberoende, eftersom han hjälper dig igen och igen. Vilket jag iof förstår att både du och han vill. Men hjälper det dig? Har du kommit till bottnen?
Tycker du själv att du är spelberoende eller tycker du bara att du spelar för mycket? Kan faktiskt vara en svår fråga. Tog ett tag för mig att inse hur illa det faktiskt var.

ni kan ju slänga ut datorn? Byta koder på betalkorten och bankdosan som bara din sambo kan.
Låta honom sköta allt som rör ekonomin? O så får du bara en fickpeng (låter kanske fånigt och förnedrande men för mig funkade dessa tips, har haft det så här i 3 år. Spelfri. Dock har jag inte fickpeng längre. Men ingen kod, ingen dator. Dator kommer jag aldrig ha igen)
Låt honom ta in posten. Osv.. Prata om spelandet för honom hur det känns tex, berätta om ditt beroende för alla i din närhet så alla du är nära kan stötta dig och prata.

Jag önskar dig all lycka till! Det går att komma ur det, även fast det kanske inte känns så nu så går det!

Senast ändrad:

Måste en kollega få veta då? Jag gick hos en spelterapeut, och man fick gå 10 gånger i rad innan det blev dokumenterat att jag var där. Eller hur det nu var. Sen besöker jag henne 1 gång i halvåret ungefär.
Rekommenderar verkligen det, beror ju iof på vem man går hos. Men min var toppen!

Gör det något att en kollega vet? (blir mycket jag i mina svar, ber om ursäkt för det) Jag har berättat för mina kollegor 5 st, och min närmsta chef. Visst kan det vara jobbigt att berätta, men jag tycker det är viktigt att berätta om mitt spelberoende. Jag skäms inte, inte längre iaf, det är ju en del av mig. Även om jag är spelfri.
Jag är kanske lite konstig. Det var så många år av ångest över spelandet, smusslande, lögner, jakt efter lån, enstöring var jag med ville och orkade inte umgås med någon.
Nu är det ju som en helt annan värld och då vill jag prata om mitt helvete under speltiden! Ursäkta för svamlet..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp