Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Banken spärrade mitt BankID i ett år – hur hade ni agerat?

Hej,
Jag undrar hur ni hade agerat i en liknande situation.

Efter en billåneansökan som inte blev beviljad fick jag plötsligt ett meddelande från banken om att mitt BankID spärras i ett år. De hänvisar till att “oriktiga uppgifter” skulle ha lämnats, men de har inte velat säga vad som ska vara fel.
Jag har försökt få klarhet men får bara allmänna svar.

Jag har inga skulder till banken och inget lån blev beviljat, så jag förstår inte vad som ligger bakom. Jag fick inte heller någon varning eller möjlighet att förklara något innan spärren trädde i kraft.

Nu kan jag inte logga in någonstans – varken i banken, Skatteverket eller andra tjänster. Det känns som en väldigt hård åtgärd för något som inte ens resulterade i ett lån.

Tycker ni att banken får göra så här?
Hade ni försökt gå vidare till t.ex. ARN, Konsumentverket eller Finansinspektionen, eller bara låtit det vara och väntat ut spärrtiden?

Håller med om att det inte kan vara avslaget på lånet i sig som har varit avgörande. Därmed inte säkert att det är något TS har ju avsiktligt eller mer avsikt att bluffa någon/t.

Senast ändrad:
Du borde skaffa freja id till att börja med

En "failad" låneansökan slutar aldrig i spärrat Bankid, det är något annat du gjort.
Kanske om TS har dragit på med inkomsten för att försöka få bättre ränta. Säg att TS tjänar 400.000 men skrivit 600.000 i låneansökan sen har det inte matchat mot ex UC/Skatteverket.
Skulle kunna tänka mig att uppge väldigt oriktiga uppgifter kan leda till att banken väljer att avsluta samarbete.

Men ja, känns som det ligger något annat bakom också

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp