Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Bank vägrar lämna betaluppgifter för lån – vad göra?

Hej!

Hoppas det är okej att jag skapar en tråd här. Jag är i en process att återbetala lån och en bank strular med mig. Det är ett litet skitlån på 26500kr och jag har kontaktat deras kundtjänst för att få betaluppgifter. Dem vägrar att ge mig några uppgifter och refererar till olika bankregler angående penningtvätt osv. Dem kräver dokumentation från mig angående inkomst m.m. Jag skickar dem mina senaste lönespecifikationer, vad jag fått i skatteåterbäring och bevis från min internetbank att dessa pengar gått till mitt konto (vilket är betydligt större summor än detta lilla lån). Vill fortfarande inte ge mig några betaluppgifter och kräver nu ett fullständigt kontoutdrag från min bank för dem senaste 3 månaderna.

Nu börjar jag bli irriterad och det känns ganska personligt att dela med sig av var jag handlar med tidpunkt, plats och swish(personuppgifter) m.m.

I deras senaste svar till mig skriver dem att dem behöver säkra att det finns saldo för att återbetala lånet? -Jag skulle väll inte vilja återbetala lånet annars??? Se svaret nedan:

"Vi behöver dock se på flödet av transaktionerna som skett de senaste tre månaderna för att säkerställa att det finns täckning på ditt konto för att kunna slutbetala ditt lån hos oss."

Så är detta okej för ett lån som är så pass litet? Hade ni gått med på detta? Några tips?

Mvh Gurka

Senast ändrad:
Hej!

Hoppas det är okej att jag skapar en tråd här. Jag är i en process att återbetala lån och Facit bank strular med mig. Det är ett litet skitlån på 26500kr och jag har kontaktat deras kundtjänst för att få betaluppgifter. Dem vägrar att ge mig några uppgifter och refererar till olika bankregler angående penningtvätt osv. Dem kräver dokumentation från mig angående inkomst m.m. Jag skickar dem mina senaste lönespecifikationer, vad jag fått i skatteåterbäring och bevis från min internetbank att dessa pengar gått till mitt konto (vilket är betydligt större summor än detta lilla lån). Vill fortfarande inte ge mig några betaluppgifter och kräver nu ett fullständigt kontoutdrag från min bank för dem senaste 3 månaderna.

Nu börjar jag bli irriterad och det känns ganska personligt att dela med sig av var jag handlar med tidpunkt, plats och swish(personuppgifter) m.m.

I deras senaste svar till mig skriver dem att dem behöver säkra att det finns saldo för att återbetala lånet? -Jag skulle väll inte vilja återbetala lånet annars??? Se svaret nedan:

"Vi behöver dock se på flödet av transaktionerna som skett de senaste tre månaderna för att säkerställa att det finns täckning på ditt konto för att kunna slutbetala ditt lån hos oss."

Så är detta okej för ett lån som är så pass litet? Hade ni gått med på detta? Några tips?

Mvh Gurka
Får du avi varje månad eller är det autogiro?
Betala isåfall in hela lånet med dem betalnings uppgifterna.
Är det autogiro så avsluta det och betala in på påminnelse avgiften.

Dem kan krabba sen ändå möjligen men dem kan inte ta ut mer ränta för dig än kanske någon små krona.

Det är autogiro, därför jag bad om betaluppgifter. Så om det går till påminnelse skickar dem en riktig faktura?

Jag känner mig lite äcklad över deras beteende och tänker "det har ni inget att göra med". Blir nästan en principsak nu att inte gå med på detta. Jag skulle kunna förstå om det var ett lån på 300000kr eller något, men det är 26500..

Senast ändrad:
Har tyvärr inga bra tips men har varit med om liknande med andra aktörer.

Det är nästan så att man får känslan av att de försöker göra det så krångligt som möjligt för en att slutbetala i förhoppning av att man ske "ge upp" & fortsätta betala in enligt plan.

givetvis förstår man ju de krav dom har på sig med penningtvättsregler etc. & det är ju helt ok.

Man har ju absolut inga problem med att visa upp att ens pengar är "vita" & förvärvade på hederligt vis.
Men ibland är det snudd på absurda Krav de ställer & som du säger så känns det lite väl att i princip behöva vika ut hela sin privatekonomi för att återbetala ett mindre lån..

Låter som Ica Banken? Men ja, dom har rätt att begära in underlag oavsett summa. Penningtvättsfrågor..

Låter som Ica Banken? Men ja, dom har rätt att begära in underlag oavsett summa. Penningtvättsfrågor..
Dem har väl ändå inte rätt att begära in 3 månaders kontoutdrag?
Dem kan begära in underlag på pengarna du vill betala med, och det är ju lätt om det är riktiga pengar.

I övrigt så är det ju den banken du har ditt konto i som ansvarar för att du inte hittar på fuffens :)

Hej!

Hoppas det är okej att jag skapar en tråd här. Jag är i en process att återbetala lån och en bank strular med mig. Det är ett litet skitlån på 26500kr och jag har kontaktat deras kundtjänst för att få betaluppgifter. Dem vägrar att ge mig några uppgifter och refererar till olika bankregler angående penningtvätt osv. Dem kräver dokumentation från mig angående inkomst m.m. Jag skickar dem mina senaste lönespecifikationer, vad jag fått i skatteåterbäring och bevis från min internetbank att dessa pengar gått till mitt konto (vilket är betydligt större summor än detta lilla lån). Vill fortfarande inte ge mig några betaluppgifter och kräver nu ett fullständigt kontoutdrag från min bank för dem senaste 3 månaderna.

Mvh Gurka
Haft samma problem när skulle återbetala
.

Dem har väl ändå inte rätt att begära in 3 månaders kontoutdrag?
Dem kan begära in underlag på pengarna du vill betala med, och det är ju lätt om det är riktiga pengar.

I övrigt så är det ju den banken du har ditt konto i som ansvarar för att du inte hittar på fuffens :)
Nja, den banken du har lån hos kan begära in det underlaget.
ChatGPT säger även följande
Ja, banken kan absolut begära att få se ditt kontoutdrag om du vill lösa ett lån eller ta ett nytt lån. Det är ganska vanligt i flera situationer, särskilt när det handlar om större belopp eller om du ansöker om att få låna mer än vad du redan gjort.

när jag jobbade innan på en nischad bank med sparkonto och lån så kunde vi begära in underlag när dom löste dock oftast 6 månader bakåt för se flödet och kunna förbättra KYC.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp