Baka in blancolån i bolån – får banken lösa lånet direkt? Erfarenheter?

Hej!
Undrar om någon har erfarenhet av att om du höjer ditt bolån för att baka in blancolån kan man be banken(den med bolån)att lösa blancolånen eller betalar dom bara ut pengar? Erfarenhet ? Ansökan online om det har betydelse?

Hej,

uu behöver inte berätta varför du höjer ditt bolån. Så länge du ligger inom bankens belåningsgräns (oftast max 85%; 90% f.o.m April 2026) och har råd med betalningarna, så godkänner de det och betalar ut pengarna till ditt konto.
Men: Om du ska lösa blancolån kan det faktiskt hjälpa att nämna det - banker ser det som positivt eftersom du byter dyra lån mot billigare bolån, vilket förbättrar din ekonomi totalt sett. Men det är upp till dig om du vill säga något.
Eller frågade du för att du faktiskt vill att banken ska betala blancolånen direkt utan att du behöver röra pengarna själv?

Jo jag frågade om banken betalar blancolånet ..min bank seb gjorde inte det fått beviljat 400000 som jag själv kommer lösa blanco med skiljer nästan 2000 i ränta varje månad +att det är avdragsgillt så thats nice .. kanske det äntligen kan börja ticka neråt..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp