Baka in blanco i bolån - tips från er som lyckats även med höga blancolån

Ni som lyckats baka in blancolån i huslånet. Hur lyckades ni?
När jag fyller i våra förutsättningar i Länsförsäkringars kalkyl hamnar vi på grönt. Då har vi totalt 1 100 000 i blanco och krediter. Fyller i att 600 000 av det ska lösas genom utökning av bolånet. Blir alltså 500 000 i blanco kvar. Kalkylen verkar även hålla vid 7% ränta. Har dock inte LF. Men vår egen bank har ingen sådan tjänst där man kan räkna på "utöka bolån". Vi har SEB. Någon som har erfarenhet av liknande situation med så mycket blanco men med högt värde på huset? Nekar bankerna pga höga blanco trots att man vill lösa en del av dem?

Bolån 1 870 000
Blanco och krediter 1 100000
Två inkomster på totalt 65 800 brutto
3 barn
Marknadsvärde enligt Booli 4 000 000

Jag och min sambo flyttade bolån från Skandia till Nordax efter att vi värderat huset efter en total renovering som Skandia ville inte godkänna och baka in våra höga blanco som vi hade tillsammans ca 1 milj.
Nordax tog över bolånet efter värde i nuläget och bakade in 500 000 av våra blanco. Så tacksam mot Nordax

Det var samma för oss för några år sedan. Då Swedbank vägrade hjälpa oss så bytte vi bank till nordax och lade in blanco i huslånet. Sedan bytte vi bank till SBAB när betyget såg bra ut, det var inga problem alls :)

Fick hjälp av Handelsbanken som bakade in allt. Omkring 300k vill jag minnas. Tänk bara på det här med värdering. Reglerna är lite snåriga men i regel så får man bara omvärdera vart 5:e år eller följande en omfattande renovering/tillbyggnad. Om ni tog bolånet för kanske 3 år sedan och bostaden värderades i den vändan så har ni 2 år till att sitta på avbytarbänken. Var själv med om det då villan som var värderad 4,5 snarare var värd 6 enligt Booli, K/T tal och grannars försäljning. Min tidsfrist går ut i Januari så jag följer K/T talen noga för att se när man bör slå till och omvärdera så att det bolån man har får så låg belåningsgrad som möjligt. Enklare att byta eller få andra krediter när man får mer plus på tillgångssidan.
Vissa banker accepterar bara utvalda mäklare för värdering så kolla med banken ifråga. Om man får väljda mäklare själv, be om gratis värdering från 4-5 st olika och den som lägger sig högst ber man om en skriflig värdering som brukar kosta en liten summa.

Gjorde samma sak. HB ville inte öka på bolånet pga deras vansinnes kalkyl inte gick ihop. Räddades av Nordax.
Olika steg:
1. Boka mäklare för gratis värdering.
2. Skicka översikt av alla utgifter/lån och inkomster till respektive bank. Banken har helt självbestämmelserätt ifall OM de vill göra en omvärdering. Vissa gör det och vissa gör det inte, lite beroende på vad man har gjort för renoveringar mm och när huset köptes (innan juni 2016 får man göra en omvärdering som man vill).
3. Banken bestämmer vilken mäklare de accepterar. Så rätt mäklare måste göra en 'riktig' värdering.
4. Banken gör en summering och slutsats med UC och antingen godkänner eller inte godkänner en höjning.

Att tänka på:
1. Om inte tillräcklig pantbrev finnes kommer det att tillkomma extra kostnader.
2. Räntan bestäms av banken och om belåningsgraden är högre kan det bli en högre ränta. (Nordax; 5,5%..)

Lycka til! Tror ni har gott om förutsättningar om att baka in bolånet men kolla med er bank först.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp