Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Bästa strategin att betala på sin skulder?

Hej!

jag har haft ca 25 ärenden hos KFM och har haft löneutmätning som har upphört pga av min inkomst var för liten. Nu har jag cirka fyra ärenden hos KFM och resten av ärendena är återkallade av inkassobolagen och ligger på efterbevakning.

Hos KFM har jag den största skulden med högst ränta + CSN. Totalt ca 400K. Hos inkassoboalgen är de varierande belopp och räntor.

Nu har jag fått nytt jobb och större betalningsutrymme, innan så har jag följt snöbollsmetoden.

Har du något tips på den bästa strategin att lägga upp en betalningsstrategi?

Tack på förhand.

Betala av csn först, ordna plan med stora skulden hos kfm, sen jobba dig igenom resten. Får du löneutmätning rasar ju alla andra uppgörelser

Du måste börja med att kartlägga alla skulder noggrannt. Om du inte gjort det redan förslår jag att du läser den här tråden.

Efter det måste du besluta om du har kapacitet att betala av skulderna, eller om det är bättre för dig att acceptera löneutmätning, och därefter skuldsanering. Det finns ju olika trådar på det här forumet om t.ex. snöbollsmetoden. Men det förutsätter ju i sin tur att du lyckas få avbetalningsplaner hos alla du är skyldiga pengar.

Tack @Lasseman och @Kraputt

Jag har kartlagt mina skulder noggrant. Jag tänker betala lika mycket på skulderna som om jag skulle ha en löneutmätning till och med mer än så. Men de är just den stora skulden hos KFM som är jobbigast att få till en avbetalningsplan på som fungerar tillsammans med de andra bolagen eftersom de vill ha en sådan stor summa av de jag kan disponera varje månad. Den ligger hos några som heter Pra Group.

Har sökt skuldsanering två gånger och fått avslag. Då de tycker att jag inte ansträngt mig tillräckligt för att betala min skulder.

Du måste börja med att kartlägga alla skulder noggrannt. Om du inte gjort det redan förslår jag att du läser den här tråden.

Efter det måste du besluta om du har kapacitet att betala av skulderna, eller om det är bättre för dig att acceptera löneutmätning, och därefter skuldsanering. Det finns ju olika trådar på det här forumet om t.ex. snöbollsmetoden. Men det förutsätter ju i sin tur att du lyckas få avbetalningsplaner hos alla du är skyldiga pengar.
Läste ditt inlägg som du länkade till. Jag har precis den situationen med jobbet. Har budgetansvar och skulle chefen få reda på mitt skuldberg så får jag tappat förtroende. Dessutom så är löneadminstestören på mitt jobb den största skvallerkärringen som finns där…. Du fattar.

Jag har också gjort en sådan budget som beskriver i inlägget. I födelsedagspresent har jag önskat av min familj att betala in en hel eller delvis på valfri skuld och gett dem länken till dokumentet.

Jag har en avbetalningsplan med alla utom två. Och de är Intrum och Pra Group. Pra Group har min största skuld som också finns hos KFM. I juli får jag dubbel lön och har en klumpsumma att använda på mina skulder (ca 42000kr) som jag antigen kan använda att förhandla med eller att betala hela CSN skulden hos KFM. Där har jag inte landat än vad som är bästa att göra.

Det är ju viktigt att bli av med KF-skulder så fort som möjligt eftersom KFM har befogenhet att gå in och ta dina resurser. Inkassobolagen måste ju ansöka om att KFM ska gå in och utmäta först, och det tar lite tid. Det är också ditt vapen mot Pa och Intrum. De vill inte göra det eftersom det kräver resurser. De vill bara ha sina pengar.

Men har du skulder hos KFM, så betala av dem det allra första du gör. "Skvallerpersonen" på Lön ska inte få något att bjäbba om här. :)

Det är ju viktigt att bli av med KF-skulder så fort som möjligt eftersom KFM har befogenhet att gå in och ta dina resurser. Inkassobolagen måste ju ansöka om att KFM ska gå in och utmäta först, och det tar lite tid. Det är också ditt vapen mot Pa och Intrum. De vill inte göra det eftersom det kräver resurser. De vill bara ha sina pengar.

Men har du skulder hos KFM, så betala av dem det allra första du gör. "Skvallerpersonen" på Lön ska inte få något att bjäbba om här. :)
Asså jag lyckades!!!! Jag ringde Pra Group igår. Har haft ångest över samtalet i flera månader. Killen räknade lite och jag fick en avbetalningsplan med hanterbar summa och betalade jag in första delbetalningen igår (vilket jag gjorde ) så skulle han dra tillbaka den från KFM direkt. Jag var så glad att jag grät så att tårarna sprutade

Nästa månad får jag dubbel lön och kan använda överskottet att betala in hela CSN skulden.

Jag är så ofattbar glad!

Asså jag lyckades!!!! Jag ringde Pra Group igår. Har haft ångest över samtalet i flera månader. Killen räknade lite och jag fick en avbetalningsplan med hanterbar summa och betalade jag in första delbetalningen igår (vilket jag gjorde ) så skulle han dra tillbaka den från KFM direkt. Jag var så glad att jag grät så att tårarna sprutade

Nästa månad får jag dubbel lön och kan använda överskottet att betala in hela CSN skulden.

Jag är så ofattbar glad!
Johoo, bra jobbat!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp