Automatiskt förlängd bindningstid

Hej allihopa!

Ny på forumet. Verkar finnas mycket nyttigt att läsa.

Jo det är så att jag har bolån (2 delar bundet 2/3 år och en del rörligt). Jag jobbade utomlands i 1 år och under denna period så gick ett av de uppbundna lånen ut. När jag kom hem så trodde jag att jag kunde binda upp det igen men då svarade banken mig att det blivit uppbundet för samma villkor som det hade innan. Detta hade kommunicerats via post (något som jag inte sett ryken av). Jag har inte hunnit kolla villkoren ännu men borde det inte vara så att bundna lån går över till rörlig ränta om de går ut?

Tacksam för svar

Hej allihopa!

Ny på forumet. Verkar finnas mycket nyttigt att läsa.

Jo det är så att jag har bolån (2 delar bundet 2/3 år och en del rörligt). Jag jobbade utomlands i 1 år och under denna period så gick ett av de uppbundna lånen ut. När jag kom hem så trodde jag att jag kunde binda upp det igen men då svarade banken mig att det blivit uppbundet för samma villkor som det hade innan. Detta hade kommunicerats via post (något som jag inte sett ryken av). Jag har inte hunnit kolla villkoren ännu men borde det inte vara så att bundna lån går över till rörlig ränta om de går ut?

Tacksam för svar

Beroende på vilken bank du har ditt bolån hos kan villkoren se olika ut när det gäller vad som händer efter bindningstidens slut. Tidigare har bolånet bundits om på samma bindningstid, vilket kan vara ofördelaktigt för dig som kund.

Flera banker ändrar sina rutiner

Nordea har ändrade rutiner och flyttar automatiskt över lånet till rörlig bindningstid med 3-månaders ränta, vilket också SEB gör. Nu har även Handelsbanken följt efter och ändrat i sina rutiner. De nya rutinerna börjar gälla från och med 30 september 2013.

Kvar av de stora bankerna på bolånemarknaden är Swedbank, som nu väntas följa. Kunder hos Swedbank får information via brev, e-post eller via internetbanken om att lån är på väg att löpa ut

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp