Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Att peppa varandra

Kanske dålig idé till en tråd. Men mitt i denna eländiga tillvaro, där söndagsångesten är stark på grund av att vardagen består av postskräck och av att tillbringa sin tid med att maila och ringa fordringsägare och vädja.

Då tänker jag att en tråd med ekonomiska tips och hur man behåller orken och den psykiska hälsan skulle kunna vara bra.

Hur gör du för att orka?
Var hämtar du energi?
Har du bra sparknep?

Visst är det jobbigt! Jag är där nu att jag släpper saker som kommer ge betalningsanmärkning och det får bli så , orkar inte oroa mig mer om det

Vet inte hur du har det men mitt sätt är att jobba hur mycke som helst då hinner jag inte fokusera på eländet utan måste stänga av den delen då tar jag in krafter igen

Är man kraftigt skuldsatt bör man försöka hitta en väg att acceptera sin situation och att den kommer vara så i några år. Att förlåta sig själv och hitta en balans i tillvaron. Det är inte så lätt för det finns en enorm bitterhet bakom att ha stora skulder naturligtvis och man går från månadsslut till månadsslut. Nu när augustis månadsslut varit känner jag att det känns tungt att invänta nästa månads månadsslut. Några fler som känner så? Att början av månaderna är tunga innan man kan agera nästa gång? Att allt till och från handlar om ens jävla skulder och att man bara måste utkämpa vardagarna däremellan?

Jag försöker också jobba mycket hela tiden så att ångesten inte totalt tär sönder en. Jag försöker att acceptera min situation men emellanåt är det jobbigt att jag inte kan ge mitt barn de bästa förutsättningarna.
Jag förstår precis vad du menar med att det är som värst nu på månaden. Och sen upprepas cykeln.
Jag försöker varje dag att hitta något att vara tacksam över. Om än litet. Jag avstår från många sociala aktiviteter och är rädd att jag i slutändan blir ensam. Det känns väldigt tråkigt. Och hemskt.

Ibland är det skönt, även om jag önskar ingen denna skit, att veta att man inte är ensam även om det ofta känns så.

Bra initiativ! Jag är glad att ha hittat hit där ingen dömer än. Det krävs att man gått igenom svårigheter i livet för att kunna utveckla förmågan att inte döma! I morse blev jag helt sänkt av en kvinna på Gothia Inkasso och det tog en bra stund att komma över det, tur att de flesta som jobbar på Inkasso bolag är hjälpsamma så gott det går!

Hur gör du för att orka?
Jag har en enorm tilltro på mig själv och att jag kan ta mig ur den här besvärliga situationen! Försöker tänka positiva tankar och plocka fram framgångar även om det bara är myrsteg (Myran :)) Jag skriver "skuldlistor" och hur mycket varje skuld minskar med! Jag vill se resultat för att få krafter och energi att orka.

Var hämtar du energi?
Jag får energi när jag är mina barn, den ena är ju vuxen men den andra är 10 och att få vara tillsammans är guldvärt för mig. På ngn oförklarlig sätt så glömmer jag bort bekymren när jag är med henne. och tvärtom, när vi inte är tillsammans tänker jag hur mkt mer jag skulle vilja ge henne och då blir jag ledsen!

Har du bra sparknep?
Jag sprider pengar på några olika konton (som töms lika fort) men till busskort t ex ser jag alltid till att det finns "gömda" pengar på ett konto.
Har bytt försäkringsbolag samt teleoperatör och halverat kostnaderna!
Det går inte att spara när man går back varje månad, man får fixa och trixa hela tiden!
En del pengar använder jag två gånger, så räkningar för t ex 28 000 kr betalar jag med 14 000 kr... (men då har jag en skuld på 14 000 kr till nästkommande månad men den är i a f inte akut)

Jag söker ett litet extra jobb också!

Precis. Och en tillhörighet, även om det är av trista skäl, är alltid en tillhörighet.
Jag försöker också fokusera på att umgås med mina nära och jobba mycket för att orka. Just det där med att folk dömer är jobbigt. Det är nog med den ångest man har och hur man klandrar och dömer sig själv :-(

Skuldlista lät bra. Det har jag börjat med och det känns genast bättre. Det finns en ljusning även om helvetet är här och nu.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp