Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Arv pågående skuldsanering

Hej,
Någon som fått behålla ett arv under en skuldsanering?
Gjorde ni en omprövning? Fick ni behålla arvet då eller hur gick det?
Betalade ni in hela arvet?
Berätta gärna hur det gick för er och hur ni gick tillväga.

Jag vet om personer som fått arv men chansat och inte omprövat och fått skuldsanering upphävd

Det ska omprövas. Däremot om det är lägre belopp så brukar inte KFM ta arvs-pengarna i önödan utan har man tur får man sin omprövning nekad om det skulle vara typ 20-30-50000.
Men större arv kan behöva betalas in eller tom ändra förutsättningarna kring skuldsaneringen.

Som Lasse säger: Hur surt det än är så chansa inte på detta.

Vet inte hur borgenärer se det. Om det skrivs över en fastighet så syns det givetvis i kreditupplysning och lantmäteriet.
Dödsbo räknas dock som enskild firma, då blandas bolagsverket, skatteverket och säkert andra myndigheter in (Möjligtvis KFM som meddelar borgenärerna om man inte gjort det själv?), Kanske någon jurist eller boutredare.
Om personen som avlidit haft samma bank eller borgenär och det kommit fram på något sätt.

Vet inte hur, men via någon kanal så kan det tydligen synas.

Denna fråga har dykt upp tidigare flera gånger.
Min slutsats är att jag vet inte hur borgenärer får reda på det, men det finns en chans att det händer och den chansen är inte obefintlig/minimal, därför så är det bäst att ompröva själv om situationen dyker upp.

Senast ändrad:
Det ska omprövas. Däremot om det är lägre belopp så brukar inte KFM ta arvs-pengarna i önödan utan har man tur får man sin skuldsanering nekad om det skulle vara typ 20-30-50000.
Men större arv kan behöva betalas in eller tom ändra förutsättningarna kring skuldsaneringen.

Som Lasse säger: Hur surt det än är så chansa inte på detta.

Vet inte hur borgenärer se det. Om det skrivs över en fastighet så syns det givetvis i kreditupplysning och lantmäteriet.
Dödsbo räknas dock som enskild firma, då blandas bolagsverket, skatteverket och säkert andra myndigheter in (Möjligtvis KFM som meddelar borgenärerna om man inte gjort det själv?), Kanske någon jurist eller boutredare.
Om personen som avlidit haft samma bank eller borgenär och det kommit fram på något sätt.

Vet inte hur, men via någon kanal så kan det tydligen synas.

Denna fråga har dykt upp tidigare flera gånger.
Min slutsats är att jag vet inte hur borgenärer får reda på det, men det finns en chans att det händer och den chansen är inte obefintlig/minimal, därför så är det bäst att ompröva själv om situationen dyker upp.
Bouppteckning är väl en offentlig handling?

Tror jag skrivit tidigare i ngn tråd om just detta.
En bekant till mig ärvde en ganska rejäl summa, gav tusan i att nämna detta för KFM.
Sanering upphävd och arvet är slut…men skulder består.

Tror jag skrivit tidigare i ngn tråd om just detta.
En bekant till mig ärvde en ganska rejäl summa, gav tusan i att nämna detta för KFM.
Sanering upphävd och arvet är slut…men skulder består.
Och då är det ändå något vissa skulle tipsa om här

Min åsikt är, ompröva. Varför ta risker?
Att få en skuldsanering är en chans till en omstart på riktigt.
jag kan väl bara tala för mig själv, men jag har gjort rätt hela vägen och varit ärlig vid minsta förändring, mest för att ha ryggen fri och för att göra rätt för mig utifrån den bästa mån jag kunnat. Jag är oerhört tacksam för att jag fick min sanering och skulle inte göra något för att sabba den.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp