Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Arbetsgivare ifrågasätter taxerad inkomst

Hej,

Har ni varit med om att arbetsgivaren frågar om din taxerade inkomst?
Dom vet ju vad jag har i lön och vad min taxerade inkomst "borde" vara. Men jag hjälper en vän ibland på kvällar och helger som jag fakturerar via Frilans Finans och därför är min taxerade inkomt 100.000 kr högre än om man enbart skulle räkna på min lön.

Någon som varit med om något liknande tidigare? Dom måste väl ha gjort en slagning på mig för att se det här? Och har dom ens rätt i att ifrågasätta?

Mycket märkligt tycker jag..

Hej,

Dom vet ju vad jag har i lön och vad min taxerade inkomst "borde" vara. Men jag hjälper en vän ibland på kvällar och helger som jag fakturerar via Frilans Finans och därför är min taxerade inkomt 100.000 kr högre än om man enbart skulle räkna på min lön.

Någon som varit med om något liknande tidigare? Dom måste väl ha gjort en slagning på mig för att se det här? Och har dom ens rätt i att ifrågasätta?

Har du anmält bisyssla till din arbetsgivare?

Främsta anledningen jag kan tänka mig är att de (kanske) misstänker att du ägnar dig åt konkurrerande verksamhet. Säg till exempel om du jobbar som snickare och så tar du på dig snickarjobb på sidan (kanske till och med från kunder till din arbetsgivare). Har de inte antytt varför de frågar/bryr sig?

Främsta anledningen jag kan tänka mig är att de (kanske) misstänker att du ägnar dig åt konkurrerande verksamhet. Säg till exempel om du jobbar som snickare och så tar du på dig snickarjobb på sidan (kanske till och med från kunder till din arbetsgivare). Har de inte antytt varför de frågar/bryr sig?
Absolut, det förstår jag.
Tyckte mest det var lite olustigt att dom kollat upp mig och ifrågasätter vad jag fått mina resterande 100.000 kr från..

Har du anmält bisyssla till din arbetsgivare?
Anmälde bisyssla när jag började för 7 år sedan.
Har varit max 5-10.000kr extra om året tidigare men blev mer jobb förra året. Då var dom där direkt :D
Trodde inte arbetsgivaren satt och kollade upp sina anställda på det viset

Anmälde bisyssla när jag började för 7 år sedan.
Har varit max 5-10.000kr extra om året tidigare men blev mer jobb förra året. Då var dom där direkt :D
Trodde inte arbetsgivaren satt och kollade upp sina anställda på det viset
Hade faktiskt med tyckt det vore lite sjukligt nästan ! :)

Absolut, det förstår jag.
Tyckte mest det var lite olustigt att dom kollat upp mig och ifrågasätter vad jag fått mina resterande 100.000 kr från..
Kan bara hålla med. Så länge man sköter jobbet bra och inte stjäl något borde de ju vara nöjda kan jag tycka.

Verkar ju helt sjukt, massa folk jobbar ju extra

Verkar ju helt sjukt, massa folk jobbar ju extra
Det är kollektivavtalet som styr om man måste anmäla och få bisysslan godkänd av arbetsgivaren. Det kan handla om både konkurrens i fråga om tid och direkt affärsmässiga och även lämplighet/förtroendeskadande verksamhet.

Hej,

Dom kan maila skatteverket och fråga

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp