Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ansöka om skuldsanering.

Halloj, jag hittar inte min tråd som jag startade för ett par veckor sen så slänger upp den här.
Kortfattat: ca 1 miljon i blancolån.
Nekad skuldsanering Nov 2022 efter ett snabbt samtal som jag ej var riktigt förbered på då jag var på jobbet och inte hade mina papper till hands.
Min fråga är, är det till ens nackdel att söka skuldsanering om och om igen efter vartannat?
Alla mina skulder är på väg till kronis, har två pojkar under 10 år. Hyr ett hus med sambo.
Tidigare spelmissbrukare.
Gjorde en korkad sak med min skatteåterbäring i år.
Annars så kämpar jag men mår skitdåligt då telefonen går varm av alla banker som ska nå en och man måste förra över sina pengar till annat konto än autogirokontot.
För att det ska räcka till bensin,mat hyra osv.
Som sagt skuldsanering, om man blir nekad. Kan man lägga upp en ny ansökan direkt då det ändå tar ca 6 mån.
När jag fyller i allt på kronans hemsida så står det att jag kan ha möjlighet till skuldsanering.

Beror på vad orsaken till avslaget är...har du åtgärdat det som va orsaken till avslaget så kan du alltid söka igen.

Halloj, jag hittar inte min tråd som jag startade för ett par veckor sen så slänger upp den här.
Kortfattat: ca 1 miljon i blancolån.
Nekad skuldsanering Nov 2022 efter ett snabbt samtal som jag ej var riktigt förbered på då jag var på jobbet och inte hade mina papper till hands.
Min fråga är, är det till ens nackdel att söka skuldsanering om och om igen efter vartannat?
Alla mina skulder är på väg till kronis, har två pojkar under 10 år. Hyr ett hus med sambo.
Tidigare spelmissbrukare.
Gjorde en korkad sak med min skatteåterbäring i år.
Annars så kämpar jag men mår skitdåligt då telefonen går varm av alla banker som ska nå en och man måste förra över sina pengar till annat konto än autogirokontot.
För att det ska räcka till bensin,mat hyra osv.
Som sagt skuldsanering, om man blir nekad. Kan man lägga upp en ny ansökan direkt då det ändå tar ca 6 mån.
När jag fyller i allt på kronans hemsida så står det att jag kan ha möjlighet till skuldsanering.
Om skulderna är på väg till KFM kan du lika gärna ta bort medgivanden på autogiro. Då slipper du ju den stressen.

Testet säger ju bara om man har den ekonomiska biten klar i en skuldsanering. Det säger inget om skäligheten.

Vad är den korkade saken du gjorde med skatteåterbäringen?

Självklart - rekommenderat att söka via kommunnen då det ses som en positiv faktor.

Rekommenderar starkt att ha ansökningar rullande. Då har man 2 chanser per år att bli beviljad eftersom att det tar 6 månader att hantera en ansökan.
Dessutom har man 6 månader mer skälighet varje gång. Det eftersom brytpunkten sen senaste lån/kredit/spel blir 6 månader äldre.

Är det 2 år sen senaste lån så blir det 2 år och 6 månader när ansökan hanteras. blir man nekad och skickar en ny så har man 3 år skälighet när ansökan hanteras.
Samma med spel. är det 1.5 år sen senaste spel så blir det 2 år när ansökan hanteras. sen 2.5 år på nästa ansökan etc.

Det är absolut inte till någon nackdel att fortsätta skicka in ansökan om man blir nekad. Vissa handläggare har dessutom en högre tröskel än andra. Så en ansökan som någon nekar skulle den andra godkänna.
Ju fler ansökningar om man blir nekad, destå större chans att man till slut får en bra handläggare.

Rekommenderar att söka så man försöker få svar i November och Maj (Delvis skicka in ansökan just nu i Mars och November.) Då börjar man på 2 betalfria månader om man får inledande eftersom månaden man får inledande inte har någon betalning och juni/december (månaderna efter maj/november) alltid är betalfria. Så man försöker börja på bästa möjliga start att bygga startkapital.

Självklart - rekommenderat att söka via kommunnen då det ses som en positiv faktor.

Rekommenderar starkt att ha ansökningar rullande. Då har man 2 chanser per år att bli beviljad eftersom att det tar 6 månader att hantera en ansökan.
Dessutom har man 6 månader mer skälighet varje gång. Det eftersom brytpunkten sen senaste lån/kredit/spel blir 6 månader äldre.

Är det 2 år sen senaste lån så blir det 2 år och 6 månader när ansökan hanteras. blir man nekad och skickar en ny så har man 3 år skälighet när ansökan hanteras.
Samma med spel. är det 1.5 år sen senaste spel så blir det 2 år när ansökan hanteras. sen 2.5 år på nästa ansökan etc.

Det är absolut inte till någon nackdel att fortsätta skicka in ansökan om man blir nekad. Vissa handläggare har dessutom en högre tröskel än andra. Så en ansökan som någon nekar skulle den andra godkänna.
Ju fler ansökningar om man blir nekad, destå större chans att man till slut får en bra handläggare.

Rekommenderar att söka så man försöker få svar i November och Maj (Delvis skicka in ansökan just nu i Mars och November.) Då börjar man på 2 betalfria månader om man får inledande eftersom månaden man får inledande inte har någon betalning och juni/december (månaderna efter maj/november) alltid är betalfria. Så man försöker börja på bästa möjliga start att bygga startkapital.
Med hänsyn till dina ”råd” ,i snart sagt varenda tråd, att ha rullande ansökningar inne så är det snart uppe på 10-12 månaders handläggning.
Skäligheten bygger inte på tid utan flera andra faktorer.
Du ger förhoppningar om två betalningsfria månader beroende på när man skickar in sin ansökan. Du har ju inte en aning om när ansökan behandlas!

Till TS; klart du kan söka och som nån skrev längre upp, om du ändrat det som gjorde att du inte blev beviljad senast ökar såklart chansen. Det ”korkade” du gjorde med skatteåterbäringen kan ju ställa till det då du inte använt dessa pengar för att betala skulder antar jag?

Senast ändrad:
Med hänsyn till dina ”råd” ,i snart sagt varenda tråd, att ha rullande ansökningar inne så är det snart uppe på 10-12 månaders handläggning.
Skäligheten bygger inte på tid utan flera andra faktorer.
Du ger förhoppningar om två betalningsfria månader beroende på när man skickar in sin ansökan. Du har ju inte en aning om när ansökan behandlas!

Till TS; klart du kan söka och som nån skrev längre upp, om du ändrat det som gjorde att du inte blev beviljad senast ökar såklart chansen. Det ”korkade” du gjorde med skatteåterbäringen kan ju ställa till det då du inte använt dessa pengar för att betala skulder antar jag?
Lite felaktigheter här som jag skulle vilja rätta till:

1. Handläggningstiden beror på inflation, ränta och arbetslöshet i en tid när svensken är som mest överskuldsatt. Mina tips är försumbara för handläggningstiden.
2. Skäligheten beror BLAND ANNAT på tid som gått sedan brytpunkt. Destå längre tid som gått sedan brytpunkt har gått destå mer skälig är man på den punkten. Säger du att du slutade spela igår eller för 3 år sen är det stor skillnad. Och det blir skillnad för varje månad som går.
3 Man kan se beräknad väntetid här på att ansökan behandlas: https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider

1724946918512.png

Det var den jag använde mig av, med hänsyn om att väntetiden kommer bli lite längre så skickade lite tidigare i Juni för att få skuldsanering i November. Vilket gick enligt plan enligt dåvarande väntetid. Så började på November och December som betalfria månader för att bygga budget. Så står det 7 månader kan man skicka in 8 månader före November eller Maj om man vill lägga lite marginal. Man kan ju bli beviljad med i Oktober och Oktober blir betalfri, betala November betalfri December. Det är 2/3 betalfria i början för att bygga budget.

Jag ser inte problemet med att jag försöker hjälpa folk som vill ha skuldsanering med mina bästa tips.

Lite felaktigheter här som jag skulle vilja rätta till:

1. Handläggningstiden beror på inflation, ränta och arbetslöshet i en tid när svensken är som mest överskuldsatt. Mina tips är försumbara för handläggningstiden.
2. Skäligheten beror BLAND ANNAT på tid som gått sedan brytpunkt. Destå längre tid som gått sedan brytpunkt har gått destå mer skälig är man på den punkten. Säger du att du slutade spela igår eller för 3 år sen är det stor skillnad. Och det blir skillnad för varje dag som går.
3 Man kan se beräknad väntetid här på att ansökan behandlas: https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider

Visa bilaga 4244

Det var den jag använde mig av, med hänsyn om att väntetiden kommer bli lite längre så skickade lite tidigare i Juni för att få skuldsanering i November. Vilket gick enligt plan enligt dåvarande väntetid. Så började på November och December som betalfria månader för att bygga budget. Så står det 7 månader kan man skicka in 8 månader före November eller Maj om man vill lägga lite marginal. Man kan ju bli beviljad med i Oktober och Oktober blir betalfri, betala November betalfri December. Det är 2/3 betalfria i början för att bygga budget.

Jag ser inte problemet med att jag försöker hjälpa folk som vill ha skuldsanering med mina bästa tips.
Tack för din vanliga vägg av text till svar.

Till TS; Lycka till.

Jag gillar att både läsa och skriva. Ser inget fel med att varken läsa eller skriva. Oavsett om det är långa böcker, forumslinlägg, blogg eller rapporter.
Att du gillar att skriva har nog ingen missat :)
När jag hade rullande ansökningar så ringde kronofogden upp mig och råde mig till att dra tillbaka ansökan och vänta lite då det inte ser bra ut och ansöka direkt efter avslag. Handläggaren kollar alltid på förra avslaget med och tar i hänsyn att man sökte direkt efter avslag utan att åtgärda ngt först.
Var vad hon sa till mig iallafall

Om skulderna är på väg till KFM kan du lika gärna ta bort medgivanden på autogiro. Då slipper du ju den stressen.

Testet säger ju bara om man har den ekonomiska biten klar i en skuldsanering. Det säger inget om skäligheten.

Vad är den korkade saken du gjorde med skatteåterbäringen?

Den korkade saken var det absolut sämsta en kunde göra och jag ångrar mig så.
Fick tillbaka ca 60k på skatteåterbäringen då jag betalat för mycket skatt på en slutlön på ett jobb som jag blev varslad från.
Skaffade genast nytt jobb med sämre betalt dock och såg att det inte kommer att gå ihop ekonomiskt i framtiden.
Då hade jag inte haft många kronor över på länge och plötsligt, smack! 60k på kontot.
Där tog dopamin hjärnan över och återfallet var ett faktum, ett svek mot min familj ett svek mot mig själv och ett svek mot personerna som jag träffar varje vecka på spelberoendes förening.
Som sagt jag har alltid haft oerhört svårt med impulser och dylikt och det har alltid satt mig i skiten.
Detta skedde då för inte längre än två månader sen, vilket såklart inte ser bra ut. Men det hinner ju gå 6-7 månader till innan man får ett telefonsamtal igen och det kommer aldrig att ske något liknande igen. Det kommer det verkligen inte att göra för nu handlar det om liv och död för min del.
Genomgår just nu också en utredning om adhd, då mina barn är diagnostiserade och jag läst på mycket om det pga av det och känner igen mig själv i det mesta och fattar varför man haft det så tufft i livet, skola, jobb, struktur osv.
Typiskt nu blev det en jävla massa text. Ville bara säga också att ni är guld värda, snabba svar och framför allt känner man att man inte är ensam och totalt blåst I huvudet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp