Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Amortera eller nytt samlingslån

Hej hörni,

Jag har senaste åren skapat en hållbar privatekonomisk situation för mig själv. Lärt mig mkt av många härinne.
Idag uppgår mina lån till ca 1msek fördelat på fyra lån.
räntorna är inte de bästa men dög där och då. Jag har försökt förhandla ner räntan med jämna mellanrum med blandat resultat.
Bruttolön: 58’
Inkomst 2024: 625 000
Inkomst 2025 (syns nästa år): närmare 800 000
En del sidouppdrag i år, skulle annars ligga runt 650 000.
Lån
X1 120 000, ränta 14%, 2400kr/m
X2 190 000, ränta 11%, 2500kr/m
Y 334 000, ränta 10,5%, 4400kr/m
Z 447 000, ränta 9,5%, 5400kr/m
0ff
Har familj bestående av partner och barn. Extra amortering sker sporadiskt efter förmåga.
finns det någon rimlig chans att samla de tre översta lånen till en bättre ränta? Läst om de som fått lån via Nordea, Svea mm. Vilka möjligheter kan jag tänkas ha för ett vettigare samlingslån? Tacksam för alla välmenande råd.

Jag står inför ett dilemma, svårt att räkna ut vad som blir mest fördelaktigt att amortera.
Jag har två av mina lån (minsta lånen) hos samma aktör. Jag har ungefär 120 000kr att lägga på endera lån.
122 000kr, 6,5 år kvar - ränta 13,7%
194 000kr, 11 år kvar - ränta 10,95%
När jag tittar på siffrorna så känns det som en no-brainer att gå på det minsta lånet, men där ser amorteringsdelen i förhållande till räntedelen bättre ut än för lånet med längre löptid. Det kombinerat med att det större lånet är färskare vilket kan tolkas som negativt vid framtida låneansökningar.

Förstår problematiken, men jag skulle tveklöst betala bort det mindre lånet. Då får du en kredit mindre (ser bra ut) och 2500 mer i månaden att amortera extra med

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp