Amortera eller inte amortera

Hej,

vi har lån på huset på ca 1,37 miljoner. Lånet är uppdelat på 3 lån. Vi har ett lån där vi amortera "mycket" (2500), och ett lån där vi amorterar "lite" (1000). Nu är det så att vårt tredje lån går ut i december. Vi kommer höja räntan från 2,86 till i nuläget 4,54 %. Månadskostnaden skulle i så fall öka från 800 till 1270 kr. Frågan är om man ska amortera eller inte. Vi hade planer på att amortera 1500 kr/månad.

Hur hade ni gjort amorterat? Eller Buffrat till el? Eller betalat av skräpkrediter?

I nuläget funderar jag massor på bindningstid 1 eller 2 eller 3 år. Samma skitränta på alla tre åren. Tips och Råd?

Det beror på, hur din situation ser ut. Vilket utrymme du har varje månad, om du har nåt sparande, vad du har för utgifter framför dig etc.

Har du pengar över att amortera med, så är det alltid klokt att göra det.

Har du dyra skräplån, är det såklart klokast att betala av dem först.

Kommer du ha svårt att betala elen i vinter, bör du spara utrymmet till det.

Hej,

vi har lån på huset på ca 1,37 miljoner. Lånet är uppdelat på 3 lån. Vi har ett lån där vi amortera "mycket" (2500), och ett lån där vi amorterar "lite" (1000). Nu är det så att vårt tredje lån går ut i december. Vi kommer höja räntan från 2,86 till i nuläget 4,54 %. Månadskostnaden skulle i så fall öka från 800 till 1270 kr. Frågan är om man ska amortera eller inte. Vi hade planer på att amortera 1500 kr/månad.

Hur hade ni gjort amorterat? Eller Buffrat till el? Eller betalat av skräpkrediter?

I nuläget funderar jag massor på bindningstid 1 eller 2 eller 3 år. Samma skitränta på alla tre åren. Tips och Råd?
I nuvarande takt är hela lånet avbetalt på 32 år. Är det 4.54 % som du klassar som skitränta?
Över en tid på 32 år får det nog ända klassas som normal bolåneränta.

Minska trycket på ekonomin genom att betala av nyttjade krediter först. Sedan se över om ekonomin klarar worst case scenario för elkostnad. Om det sedan fortfarande finns gott om utrymme skulle det vara bra med någon amortering.
Fast eller rörlig ränta, är en svårare nöt att knäcka. Men era bolån är ju relativt låga och delad. Skulle låta bankernas erbjudande styra. (Ränterabatt?)

Skulle inte bundit på 2 eller 3 år i dagsläget eftersom det finns hopp om att räntorna kommer börja gå ner om inte 2023 så 2024.
Amortera skulle jag gjort om ekonomin var stabil på det stora hela, annars bättre beta av andra krediter med högre räntan och även spara till oförutsedda utgifter och buffert.
Så jag skulle inte amorterat på det tredje lånet.

Det lutar åt 1 år och ingen amortering. Lägga det på annat skräp i stället

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp