Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Alektum inkasso till Kronofogden – vad händer om jag bestrider?

Vet inte var jag ska vända mig riktigt så börjar här. Hade en kredit hos Ferratum som gick vidare till Alektum inkasso, totalt 50 000. Fick en avbetalningsplan på 10 000 i månaden men kunde inte betala i tid den här månaden så då skickades den till kronofogden.

Fick panik och valde att bestrida då jag tänkte betala den men har inte lyckats få ihop till den summan, inte i närheten. Pratade med Alektum igen som vägrade gå med på avbetalning igen, så blev uppringd i veckan där de bad mig specificera varför jag hade bestridit och förklarade att jag hade två val, att ringa kronofogden och be dem återkalla ärendet (och få betalningsanmärkning) eller låta det gå till tingsrätten. Vill verkligen inte få en betalningsanmärkning men blir samtidigt livrädd för att det ska prövas i tingsrätten. Har läst på forumet att vissa har fått till en avbetalningsplan genom förlikning, och det skulle verkligen vara det bästa alternativet. Går de ofta med på förlikning eller vad kan hända?

För många år sedan hade min man flera förlikningar med Alektum. Då var det inga problem att få till dom i alla fall. Vet dock inte hur dom är idag....

För många år sedan hade min man flera förlikningar med Alektum. Då var det inga problem att få till dom i alla fall. Vet dock inte hur dom är idag....
Ok, tack för svar, får hoppas att det går bra för vill ju självklart göra rätt för mig och betala..

Kan intyga att det har gått bra och fått till förlikning till en okej månadskostnad i avbetalningsplan

Realmente no sé a dónde acudir, así que empieza aquí. Tenía un crédito con Ferratum que pasó al cobro de Alektum, en total 50.000. Obtuve un plan de pago de 10.000 al mes pero no pude pagar a tiempo este mes, así que lo enviaron al alguacil.

Entré en pánico y decidí disputar porque iba a pagarlo, pero no logré llegar a esa cantidad, ni cerca. Hablé nuevamente con Alektum, quien se negó a aceptar las cuotas nuevamente, así que recibí una llamada esta semana donde me pidieron que especificara por qué había disputado y me explicaron que tenía dos opciones: llamar al alguacil y pedirle que retirara el caso (y obtener un aviso de pago) o dejarlo ir al tribunal de distrito. Realmente no quiero recibir una notificación de pago, pero al mismo tiempo tengo miedo de que se juzgue en el tribunal de distrito. He leído en el foro que algunas personas han optado por un plan de pago y esa sería realmente la mejor opción. ¿A menudo aceptan llegar a un acuerdo o qué podría pasar?‹

Vet inte var jag ska vända mig riktigt så börjar här. Hade en kredit hos Ferratum som gick vidare till Alektum inkasso, totalt 50 000. Fick en avbetalningsplan på 10 000 i månaden men kunde inte betala i tid den här månaden så då skickades den till kronofogden.

Fick panik och valde att bestrida då jag tänkte betala den men har inte lyckats få ihop till den summan, inte i närheten. Pratade med Alektum igen som vägrade gå med på avbetalning igen, så blev uppringd i veckan där de bad mig specificera varför jag hade bestridit och förklarade att jag hade två val, att ringa kronofogden och be dem återkalla ärendet (och få betalningsanmärkning) eller låta det gå till tingsrätten. Vill verkligen inte få en betalningsanmärkning men blir samtidigt livrädd för att det ska prövas i tingsrätten. Har läst på forumet att vissa har fått till en avbetalningsplan genom förlikning, och det skulle verkligen vara det bästa alternativet. Går de ofta med på förlikning eller vad kan hända?
Hej Sofia. Jag skulle vilja veta vilken betalningsplan de erbjöd dig, jag har ett lån hos Ferratum och jag funderar på att låta det gå till Inkasso och få en 6-månaders betalningsplan med Inkasso

Hej Sofia. Jag skulle vilja veta vilken betalningsplan de erbjöd dig, jag har ett lån hos Ferratum och jag funderar på att låta det gå till Inkasso och få en 6-månaders betalningsplan med Inkasso
Hej! det var 10 000 kr i månaden, de kunde inte gå ner mer sa dem. Så en avbetalningsplan på 6 månader var det de erbjöd.

Jag släppte 50K från Ferratum till Alektum förra året och fick till 9mån avbetalning på 6K/mån. Men fick tjafsa ordentligt! Tack och lov lyckades jag slutbetala hela skiten efter 5mån.

Hur gick det i rätten? Lyckades du få avbetalning?

Jag fick inte ens det, jag fick 10000 i 3 månader och va sedan tvungen att lösa resten

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp