Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Alektum är det sämsta inkassobolaget

Jag har precis försökt förlänga min avbetalningsplan hos Alektum.
Fick tre val. Betala hela skulden nu 68000kr, dela upp skulden i 6 månader 12000/mån eller 4000/mån och sen slutbetala i september.
De hävdar att det är god inkassosed att inte låta mig få en längre avbetalning än 6 månader. De säger att det redan varit för hjälpsamma eftersom jag haft skulden i ett år. Jag har skött alla avbetalningar.
De anser att jag ska söka ett samlingslån vilket jag gång på gång förklarat inte är möjligt. Om det hade gått hade jag ju redan gjort det.
Nu fick jag snabbt välja och valde därför alternativet med 4000 i 3 månader.
Hur hade ni gjort? Nån som har idéer på hur jag löser det här?
Det är ett lån från Resurs, är det nån idé att prata med dem?

Av de tre alternativen så hade även jag valt det tredje, precis som du gjort. Och hoppas på ett mirakel i september.
Sker det inget mirakel då och du inte kan betala resterande skuld så är det bara släppa det (om du inte kan låna av anhörig).
Du kan absolut kontakta Resurs och förklara situationen, du förlorar inget på det!

Ett alternativ kan ev vara att försöka spara undan så mkt du kan fr o m nu och erbjuda Alektum t ex 10 000 kr i september och resterande skuld uppdelat på 6 månader. Men fattar att det kanske inte går att spara ngt när du ska kämpa med att klara av alla andra betalningar. Men bara en tanke i a f.

Av de tre alternativen så hade även jag valt det tredje, precis som du gjort. Och hoppas på ett mirakel i september.
Sker det inget mirakel då och du inte kan betala resterande skuld så är det bara släppa det (om du inte kan låna av anhörig).
Du kan absolut kontakta Resurs och förklara situationen, du förlorar inget på det!

Ett alternativ kan ev vara att försöka spara undan så mkt du kan fr o m nu och erbjuda Alektum t ex 10 000 kr i september och resterande skuld uppdelat på 6 månader. Men fattar att det kanske inte går att spara ngt när du ska kämpa med att klara av alla andra betalningar. Men bara en tanke i a f.
Tack för din input Myra. Jag ska försöka på nåt vis att lösa det här men vet ännu inte hur. Nu har jag iallafall tre månader på mig. De sa att det längsta de kunde bevilja var 6 månader, jag försökte då få till att jag skulle få betala 4000 till oktober och slutbetala i november (6:e månaden) men det var inget alternativ enligt dem.

Tack för din input Myra. Jag ska försöka på nåt vis att lösa det här men vet ännu inte hur. Nu har jag iallafall tre månader på mig. De sa att det längsta de kunde bevilja var 6 månader, jag försökte då få till att jag skulle få betala 4000 till oktober och slutbetala i november (6:e månaden) men det var inget alternativ enligt dem.
Om du kan slutbetala 6/11 så kanske du hinner få till det tidsmässigt (genom att förhala och inte skriva under på föreläggandet) om de skulle skicka till kf

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp