Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

AI inlägg i forumet

Det har börjat dyka upp kommentarer om att vissa inlägg känns “AI-skrivna”.

Rena AI svar utan mänsklig kontakt känns som rätt meningslösa. Ärligt talat anmäl dem, så kollar jag. Fick en fråga om Lånforum har någon AI-bot som snurrar runt här inne och skriver, och svaret är nej. @ModeratorBotten använder AI men den läser bara, och varnar utanför den publika delen av forumet.

Jag har dock funderat på en “renskriv”-knapp i forumet. Du skriver som vanligt, klickar, och får tillbaka samma innehåll – fast tydligare. Ingen AI som hittar på, bara hjälp att göra sig förstådd (detta inlägg är renskrivet med hjälp av AI).

Så frågan kanske inte är om AI används, utan hur.

Vad tycker ni om AI inlägg i forumet? Har ni sett rena AI inlägg i forumet?

Det har börjat dyka upp kommentarer om att vissa inlägg känns “AI-skrivna”.

Rena AI svar utan mänsklig kontakt känns som rätt meningslösa. Ärligt talat anmäl dem, så kollar jag. Fick en fråga om Lånforum har någon AI-bot som snurrar runt här inne och skriver, och svaret är nej. @ModeratorBotten använder AI men den läser bara, och varnar utanför den publika delen av forumet.

Jag har dock funderat på en “renskriv”-knapp i forumet. Du skriver som vanligt, klickar, och får tillbaka samma innehåll – fast tydligare. Ingen AI som hittar på, bara hjälp att göra sig förstådd (detta inlägg är renskrivet med hjälp av AI).

Så frågan kanske inte är om AI används, utan hur.

Vad tycker ni om AI inlägg i forumet? Har ni sett rena AI inlägg i forumet?
Det händer väl relativt ofta att folk kör in en fråga i gpt och bara kör copy/paste på svaret in här och sen tycker det är "good enough".
Tar bort vitsen med ett forum, framförallt där frågorna kan vara ganska nyanserade. AI har inte kapacitet att sätta in erfarenheter utan "tolkar" bara publikt material.

Hade varit bra om vi kunnat få bort dessa inlägg enkelt. Så jag uppskattar att du tittar på det :)

Tycker det är uselt att kopiera AI rakt av.

Speciellt om det är gratis versioner av AI som används och personen bakom skärmen använder väldigt enkla inputs för att sen kopiera rakt av och klistra in.
Man kan använda AI som writing partner och delar av svaren kan vara användbart som man kombinerar i egna ord och med egna inputs. Men i ett forum tycker jag inte det är OK att kopiera något rakt av.
Dessutom tycker jag det ska finnas att en regel att om man använder AI så ska det markeras i inlägget att detta är skrivet av AI eller denna del är skrivet med hjälp av AI.

Sen är det natt och dag mellan gratis ai och pro versioner som kollar upp typ 5 gånger så många källor, tar in mer information, verifierar informationen och utför extra steg och använder mer datakraft i sitt resonemang.
Det mesta man ser här är skrivet med en gratis version av chatgpt med enkla frågor istället för riktiga prompts. Då tillför det oftast inte speciellt mycket värde och man får lite vad man får för svar.

Senast ändrad:
Ett forum utan ett personligt "avtryck" i inläggen känns inte rätt. Hänvisa till AI javisst men forumet är ju mer än inlägg formulerade med tråkig kall AI-svenska.

Så är det fel hur jag gjorde här tycker ni? Var transparent om att jag använde GPT i detta inlägg och normalt sett gör jag inte det men orkade helt enkelt inte skriva ihop själv en förklaring men ville fortfarande hjälpa.

1770120411459.png

Så är det fel hur jag gjorde här tycker ni? Var transparent om att jag använde GPT i detta inlägg och normalt sett gör jag inte det men orkade helt enkelt inte skriva ihop själv en förklaring men ville fortfarande hjälpa.

Den känns helt ok då du la in så mycket egna tankar och ideer. Samt personlig erfarenhet. AI har noll personlig erfarenhet.

jag tycker det är mer okej om man anger att man använt AI som källa likt 2pacs situation ovan. Då kan man själv avgöra om man vill lägga tid på att läsa det.

Jag tycker också det generellt känns trist/oäkta med AI-svar. Massa hurtiga, övertrevliga floskler och ibland "hallucinationer" som riskerar att göra mer skada än nytta (även om det förstås också gäller när människor skriver). Alltså att bootar försöker göra sken av att vara människor

Men om man, som du i det där inlägget, lite snabbt ta fram ett faktaunderlag och är så tydlig med vad det rör sig om så stör inte jag mig på det. Det är väl mest att betrakta som en lite mer avancerad googling.

Senast ändrad:
Jag har inga problem med AI-svar - om man skriver att det är AI.

Typ samma med kollegor på jobbet som knappt för 2 år sedan kunde skriva ett mejl på tre rader som var begripligt nu skriver dom som August Strindberg.

Skriv att mejlet är AI-skrivet så hade jag inte irriterat mig :D

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp