Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Klaralån
- Lån utan UC
4.
Brixo Privatlån (ny)
- Ingen UC
5.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
6
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Lumify
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Ferratum
- Lån utan UC
10.
Brixo
- Lån utan UC
11.
Nstart
- Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Adressändring när man har skulder - Undvika att folkbokföra sig på ny adress? Fördelar? Risker? Nackdelar?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Griffinite86" data-source="post: 329461" data-attributes="member: 7734"><p>Hej,</p><p>Till att börja med så vill jag påpeka att jag känner till att man enligt hur reglerna och lagarna ser ut bör vara folkbokförd på den adress man bor på, så just den frågan behöver jag inte råd kring.</p><p></p><p>Mina frågor gäller som följer:</p><p>Vad finns det för fördelar med att folkbokföra sig på en ny adress när man flyttar till en ny hyreslägenhet, när man har skulder hos Kronofogden, om man sedan tidigare är folkbokförd hos sina föräldrar?</p><p></p><p>Enligt hyreskontraktet (som är med ett stort bolag) så ska man vara folkbokförd på den lägenheten man hyr, finns det risk att man kan bli av med sin hyreslägenhet av just den anledningen att man inte valt att folkbokföra sig på den, eller har dom inte den rätten på så vis? Dvs, ser ni det som en stor risk att det kan bli problem på grund av det, om hyresvärden upptäcker att man ej folkbokfört sig i den hyreslägenhet man fått genom dom?</p><p>Jag blev positivt överraskad att jag fick en hyreslägenhet med förstahandskontrakt tillsvidare genom ett stort bolag i mitt eget namn, trots skulder och endast CSN, av den anledningen vill jag inte äventyra min lägenhet, då jag vet hur svårt det kan vara att få ny hyreslägenhet i en sådan situation.</p><p></p><p>När det gäller Kronofogden, innebär en adressändring, dvs att man ändrar sin folkbokföring till en ny adress i en hyreslägenhet, att det ger en "signal" till Kronofogden att man bor på en ny adress, och att Kronofogden då rutinmässigt gör en utmätning i hemmet på den nya adressen? Sedan tidigare har jag aldrig fått utmätning genom hembesök från Kronofogden, men undrar helt enkelt om en ändring i folkbokföringen kan trigga igång något sådant.</p><p>Jag förstår självklart att ändringen i sig genomförs i deras system, tänkte mer om just adressändring/ändrad folkbokföring i sig är något som triggar igång något sådant?</p><p></p><p>Jag undrar också om det enligt eran erfarenhet är vanligast att dom då hör av sig innan dom kommer? Eller om det på senare år blivit mer vanligt att dom bara dyker upp och ringer på dörren oanmälda?</p><p></p><p>Skulderna som ligger hos Kronofogden är cirka 300-350k.</p><p></p><p>Hur gör ni andra som har skulder hos Kronofogden? Har ni undvikit att folkbokföra er där ni faktiskt bor, eller bor ni på era folkbokförda adresser utan att risken för hembesök ökat, eller ser ni den som så avsevärt liten att ni ändå valt att folkbokföra er där ni faktiskt bor?</p><p></p><p>Hur stora ser ni att riskerna är för att man får hembesök (utmätning i hemmet) i en sån här situation, när man flyttar till en hyreslägenhet och folkbokför sig där, när man tidigare varit skriven hos föräldrarna?</p><p>Senast Kronofogden gjorde en tillgångsundersökning eller vad det nu kallas var förra året, och då stod det i beslutet att det inte var motiverat med någon utmätning i hemmet, då bodde jag hemma hos föräldrarna igen, och var skriven där.</p><p>Triggar ändring av folkbokföringsadressen per rutin en ny tillgångsundersökning?</p><p></p><p>Hur sannolikt är det att Kronofogden utmäter en stationär dator som finns i hyreslägenheten, förutsatt att dom faktiskt gör en utmätning i hemmet?</p><p>Den har inget överdrivet värde, och vad jag har sett på hemsidan så har jag inte sett mycket av stationära datorer som finns på Kronofogdens auktioner.</p><p>Jag vet heller inte hur sannolikt det är att om dom vid en utmätning i hemmet skulle ställa sig och bedöma värdet på datordel efter datordel?</p><p>Dvs: Finns det ändå en väldigt god chans att man får behålla sin stationära dator, även om dom faktiskt skulle göra en utmätning i hyreslägenheten?</p><p>Jag vill minnas att jag läst några nämna tidigare att en stationär dator skulle kunna vara beneficium (det man får behålla?), men hittar inget konkret om detta på Kronofogdens hemsida.</p><p>Det är det enda som egentligen finns av direkt värde i hyreslägenheten, utöver datorskärmen då, och min säng och skrivbord.</p><p></p><p>Ska även tilläggas att jag mer eller mindre är helt nolltaxerad senaste åren, och för tillfället har CSN.</p><p></p><p>Ni får väldigt gärna också berätta om ni själva hade genomfört adressändringen/ändrat folkbokföringsadress i denna situation om det gällde dig?</p><p></p><p>Tack för svaren i förväg!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Griffinite86, post: 329461, member: 7734"] Hej, Till att börja med så vill jag påpeka att jag känner till att man enligt hur reglerna och lagarna ser ut bör vara folkbokförd på den adress man bor på, så just den frågan behöver jag inte råd kring. Mina frågor gäller som följer: Vad finns det för fördelar med att folkbokföra sig på en ny adress när man flyttar till en ny hyreslägenhet, när man har skulder hos Kronofogden, om man sedan tidigare är folkbokförd hos sina föräldrar? Enligt hyreskontraktet (som är med ett stort bolag) så ska man vara folkbokförd på den lägenheten man hyr, finns det risk att man kan bli av med sin hyreslägenhet av just den anledningen att man inte valt att folkbokföra sig på den, eller har dom inte den rätten på så vis? Dvs, ser ni det som en stor risk att det kan bli problem på grund av det, om hyresvärden upptäcker att man ej folkbokfört sig i den hyreslägenhet man fått genom dom? Jag blev positivt överraskad att jag fick en hyreslägenhet med förstahandskontrakt tillsvidare genom ett stort bolag i mitt eget namn, trots skulder och endast CSN, av den anledningen vill jag inte äventyra min lägenhet, då jag vet hur svårt det kan vara att få ny hyreslägenhet i en sådan situation. När det gäller Kronofogden, innebär en adressändring, dvs att man ändrar sin folkbokföring till en ny adress i en hyreslägenhet, att det ger en "signal" till Kronofogden att man bor på en ny adress, och att Kronofogden då rutinmässigt gör en utmätning i hemmet på den nya adressen? Sedan tidigare har jag aldrig fått utmätning genom hembesök från Kronofogden, men undrar helt enkelt om en ändring i folkbokföringen kan trigga igång något sådant. Jag förstår självklart att ändringen i sig genomförs i deras system, tänkte mer om just adressändring/ändrad folkbokföring i sig är något som triggar igång något sådant? Jag undrar också om det enligt eran erfarenhet är vanligast att dom då hör av sig innan dom kommer? Eller om det på senare år blivit mer vanligt att dom bara dyker upp och ringer på dörren oanmälda? Skulderna som ligger hos Kronofogden är cirka 300-350k. Hur gör ni andra som har skulder hos Kronofogden? Har ni undvikit att folkbokföra er där ni faktiskt bor, eller bor ni på era folkbokförda adresser utan att risken för hembesök ökat, eller ser ni den som så avsevärt liten att ni ändå valt att folkbokföra er där ni faktiskt bor? Hur stora ser ni att riskerna är för att man får hembesök (utmätning i hemmet) i en sån här situation, när man flyttar till en hyreslägenhet och folkbokför sig där, när man tidigare varit skriven hos föräldrarna? Senast Kronofogden gjorde en tillgångsundersökning eller vad det nu kallas var förra året, och då stod det i beslutet att det inte var motiverat med någon utmätning i hemmet, då bodde jag hemma hos föräldrarna igen, och var skriven där. Triggar ändring av folkbokföringsadressen per rutin en ny tillgångsundersökning? Hur sannolikt är det att Kronofogden utmäter en stationär dator som finns i hyreslägenheten, förutsatt att dom faktiskt gör en utmätning i hemmet? Den har inget överdrivet värde, och vad jag har sett på hemsidan så har jag inte sett mycket av stationära datorer som finns på Kronofogdens auktioner. Jag vet heller inte hur sannolikt det är att om dom vid en utmätning i hemmet skulle ställa sig och bedöma värdet på datordel efter datordel? Dvs: Finns det ändå en väldigt god chans att man får behålla sin stationära dator, även om dom faktiskt skulle göra en utmätning i hyreslägenheten? Jag vill minnas att jag läst några nämna tidigare att en stationär dator skulle kunna vara beneficium (det man får behålla?), men hittar inget konkret om detta på Kronofogdens hemsida. Det är det enda som egentligen finns av direkt värde i hyreslägenheten, utöver datorskärmen då, och min säng och skrivbord. Ska även tilläggas att jag mer eller mindre är helt nolltaxerad senaste åren, och för tillfället har CSN. Ni får väldigt gärna också berätta om ni själva hade genomfört adressändringen/ändrat folkbokföringsadress i denna situation om det gällde dig? Tack för svaren i förväg! [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Hjälp! (KFM)
Adressändring när man har skulder - Undvika att folkbokföra sig på ny adress? Fördelar? Risker? Nackdelar?
Topp