Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

2026 börjar starkt…

Hej,

Tänkte att jag skulle beskriva min situation och hur jag hamnade i ”fällan” och ta feedback från er kring det. Eller bara tips eller ord som får mig att andas lite.

Ålder (33)
Ensamstående med två barn (små barn)
Boende (Andrahandslägenhet)
Hyra (13000/mån)

Runt 2018 började jag spela och då försattes jag i olika situationer där jag vann mycket pengar men spelade bort mer pengar.
Tiden gick och jag fick mitt ”dröm” jobb och livet var på topp och skulderna blev mindre.
Början av 2022 så var livet väldigt bra och bostadsrätt inköpt och barn på väg. Mitten av året så gick en förälder bort plötsligt och jag hamnade i ett svart hål som tog mig till spelandet och även ett nytt missbruk av party-knarkandet (riktigt dumt jag vet).

2023-2024 så gjorde jag allt i min makt för att glömma allt det dåliga och förbättra mig. Med snöbollseffekt så betalade jag runt 200k på ett år av mina skulder och allt kändes topp. Men sen hamnade man mitt i en separation och lägenheten säljs med noll vinst för att man vill bara bort från allt som har med den att göra.

2024 avslutas med att andra föräldern går bort och jag hamnade i mitt svarta hål igen.. för jävligt men nu var jag tillbaka.. hade spelapaus som jag dum som jag är stänger av.

2025 så dippade jag rejält, har varit sjukskriven till och från pga att mitt missbrukande tog över och jag trodde att mina barn mådde bättre utan mig och jag försökte till en plan att hoppa 25m ner i grunden från en bro, men ringde faktiskt 112 precis innan jag tog steget och fick faktiskt hjälp att hoppa ner från räcket och en lång process av socialtjänst, psykisk hjälp och terapi (som jag fortfarande har idag, även beroende hjälp).

Idag har jag runt 1.2MSEK i skulder och betalar av ungefärligt 18k i månaden amortering och ränta.

Ett av dessa lån (det största) från bank norwegian har gått till KF och har fått ett delgivens kvitto idag via kivra som hanteras via Intrum, avbetalningen som dem kan erbjuda ligger på 23k/mån

Total skuld hos KF:
487.390 belopp
34.914 ränta

Jag har tyvärr ingen möjlighet att betala denna skuld ovan och vet inte vad jag ska göra som nästa steg.
Vet inte heller hur min HR kommer att reagera då jag kommer få utmätning. Allt får jag ta i en takt framåt, men hur länge tar denna process?

Enligt mitt kvitto så står det att jag måste godkänna det snarast sen har jag 10 dagar på mig att betala.

Mina andra skulder är dessa:

Riverty (tidigare lumify) 61k
Fairlo 14k
Vivus 3k
Remember(kort) 35k
Lsb (30k)
Svea(340k)
Intrum(tidigare facit, där dem inte ens gjorde en anmärkning mot mig då jag var sjukskriven och dem hjälpte mig att få en avbetalning hos intrum-210k)

Uppskattar information om hur jag ska tänka.

Senaste transaktion om spel eller uttag kopplat till min bank är runt februari 2025.

Rekommenderar starkt att börja sikta mot skuldsanering. Första steget är att boka tid med kommunens skuldrådgivning för att utreda din ekonomi och skälighet till skuldsanering. Ta gärna hjälp av dom att ansök då det brukar anses positivt att man sökt professionell hjälp.

Med skulder hos KFM, 2 barn och har gått omfattande behandlingar terapi, psykisk hjälp etc så tror jag att du börjar ha hyfsad skälighet för det. Du har också en brytpunkt för att ha slutat spela för snart ett år sen. När en ansökan behandlas så har det gått nästan 2 år sen sista spel. Vilket kan räcka och har räckt för flera på forumet, men det är otroligt viktigt att du håller dig spelfri då man kollar på brytpunkter. Spelpaus tycker jag du ska registrera dig på.

Ta heller inte fler skulder eller krediter även dessa brytpunkter är väldigt viktiga. Du är redan hos KFM så släpp resterande lån. Så fort du får löneutmätning för Bank Norweigan kommer det ändå bli omöjligt att betala på resten varje månad.

Här har du mina tankar kring skuldsanering - Sida 1: Inlägg 1-9

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/lup-stora-skuldsaneringsguiden.26162/

Spärra dig på livstid från samtliga lånesidor som erbjuder dåliga lån. Det är lönlöst att vara kvar i det träsket, ta också bort risken för att du någonsin hamnar hos dessa igen.
Man kan spärra sitt personnummer även om man inte är kund i förebyggande syfte. Här är de flesta mailadresser och en del av mallen kan du säkert använda:

https://www.lånforum.se/threads/spelberoende-beroende-som-kostar-många-livet.28817/post-473906

Tack för ditt svar!

angående delgivningen och pengarna som jag antar jag kommer ”spara” om jag släpper allt idag - hur ska jag tänka där?

Tycker du väntar ca 4-5 veckor med att skriva under första delgivningen så kan du förmodligen behålla en extra lön innan det drar igång med löneutmätning. Vänta inte uppåt 6-7-8 veckor. 5 veckor brukar gå bra. Men sen ökar risken för delgivningsmän. Efter du skrivit på första delgivningen finns det ingen poäng att dröja med resterande delgivningar. Dom delgivningarna är bara skriva på efter dom kommer in.

Såvida du inte har säkerhetsklassat yrke eller jobbar med företagsekonomi/försäkring så är det troligen ingen som reagerar över löneutmätningen sen.

Det kan ske kontotutmätning också i senare skede närmare löneutmätning. Efter utslag och verkställande. Så hur du gör med pengarna fram till dess är upp till dig

Tack ännu en gång för svar.

Om jag nu skulle flytta en summa pengar till exempelvis revolut, skulle dem kunna agera mot en kontoutmätning i framtiden då?

Så alltså om jag släpper allt nu efter den 25e så kommer jag ha en summa pengar kvar då lönen som kommer nu är stor.

Vad händer när jag släpper?

Fick mitt föreläggande den 4e december och delgiven igår.

Det går bra att kontoutmäta alla konton. Däremot är nischbanker som revolut inte med i mekanismen så du har lite högre chans att pengarna inte utmäts där då det kräver en extra kontroll.

Är det något du verkligen behöver så kan det vara bra göra bort det köpet kommande månader. Vill du gömma undan pengar så är det något du får klura ut själv på egen risk.

Rekommenderar som sagt att boka ett möte kommunnens skuldrådgivare och lägga fokus på att få bollen i rullning där mot skuldsanering istället. Processtiderna är rätt långa. Är mötet om någon vecka har du gott om tid att läsa på om skuldsanering fram till dess

Tack för återkopplingen!

Har bokat ett möte tills på fredag och vill verkligen lösa detta så bra som möjligt och hitta en bättre trygghet för mina barn och jag för kommande framtid.

Ska sätta mig och läsa kring allt du har länkat med dem tidigare trådarna! 😁

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp